Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door remco d »

Hallo allemaal. Terwijl ik mijn huis probeer goed te isoleren (voor zover redelijkerwijs mogelijk bij een 50 jaar oud huis), ben ik ook op andere manieren aan het oriënteren op besparing van energie. Nu heb ik in de woonkamer ongeveer 11m2 hr++ glas op ongeveer het zuid-zuidwesten. Dit maakt dat op zonnige winterdagen overdag de verwarming niet aan springt. Ik verwarm alles met vloerverwarming, ongeveer 80m2, ongeveer 800 meter slang. Mijn gasverbruik is, even uit het hoofd, iets boven de 2000m3. (verbruik vorig jaar zonder de inmiddels voorziene spouwmuur isolatie).

Nu ben ik benieuwd of ik wat zou hebben aan een systeem met heatpipes. Voor warm water gaat het niet rendabel zijn omdat we kort douchen met een spaarkop. Waar het me dus vooral om gaat is het gebruik met vloerverwarming. Dus waarschijnlijk met een behoorlijke buffer en heatpipes ipv vlakke plaat omdat die beter rendement hebben in de winter.

In mijn beleving zou het wat op moeten leveren omdat ik met lage temperatuur verwarm (volgens mij 28 graden op de vvw pomp) en de heatpipes pal op het zuiden kan leggen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Mvg remco
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door Johndc »

.
Laatst gewijzigd door Johndc op 27 mar 2018, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door Johndc »

Volgens mij verloren kosten want in de wintermaanden brengt dat systeem zo goed als niets op.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door JW te R »

Vloerverwarming met heatpipes is zeker mogelijk. Ik heb zelf een woning met het dak pal op het zuiden.
Alle radiatoren zijn de deur uit, overal ligt vloerverwarming. Hoofdverwarming komt uit een warmwaterbuffer die wordt gevoed met heatpipes, er staat een hout-CV kacheltje dat alleen 's avonds brandt en 'plan C' is een gas-CV ketel.
Het resultaat: Het gasverbruik is gedaald van ca. 1800 m2 naar ca. 300 m2.
Het is dus wel degelijk mogelijk, al hangt er wel een stevig prijskaartje aan.
In mijn geval verwacht ik een economische tvt van ca. 10 jaar.

De grootste bijdrage in de verwarming zit inderdaad in voor- en naseizoen maar de installatie werkt ook in de winter wel degelijk, vooral bij helder weer. De buitentemperatuur speelt daarbij geen grote rol.
Over februari haalde ik een gemiddeld verbruik van 2m2 per dag, terwijl het toch stevig vroor. En de hut bleef lekker warm.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door remco d »

Johndc schreef: 27 mar 2018, 17:44 Volgens mij verloren kosten want in de wintermaanden brengt dat systeem zo goed als niets op.
Dat is dus waar ik ervaringen uit eerste hand over wil horen. Dat het systeem bij bewolkt vriesweer niets doet lijkt me logisch maar als ik op een zonnige winterdag de buffer zo kan laden dat ik er 2 dagen lang het huis op temperatuur kan houden is dat toch waardevol.

JW te R: kun je schatten hoeveel van die besparing van de heatpipes komt? En hoeveel heb je er liggen, met wat voor een buffer?

Ik wil in de toekomst ook richting hout stoken gaan maar probeer eerst het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. In die zin vind ik economische terugverdientijd niet eens zo belangrijk. Ik ben nog jong en hoop in dit huis nog 40 jaar te wonen en ik schat dat gas op die termijn sowieso duurder wordt....
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door JW te R »

Mijn installatie is op dit forum al eens beschreven in dit draadje.
Het aandeel van de zon in de besparing schat ik op ca 70%. Dat is nattevingerwerk, omdat ik tegelijk met de heatpipe-installatie een verbouwing aan het huis heb laten uitvoeren (het huis is flink groter geworden), alle radiatoren heb vervangen door vloerverwarming, en een aantal maatregelen op het gebied van isolatie heb genomen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb 72 buizen op 300L boiler op het dak staan. Weliswaar niet voor verwarming maar voor het SWW. De zonnige winterdag trekt hij redelijk. Het punt ind e winter is de laagstaande zon, dat heeft effect, maar ook dat het daglicht er maar amper 8 uur is. Koude heeft niet zoveel invloed, enkel op het verlies bij slecht ingepakte leidingen.. :oops:
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

JantjeV8 schreef: 29 mar 2018, 07:23 Ik heb 72 buizen op 300L boiler op het dak staan. Weliswaar niet voor verwarming maar voor het SWW. De zonnige winterdag trekt hij redelijk. Het punt ind e winter is de laagstaande zon, dat heeft effect, maar ook dat het daglicht er maar amper 8 uur is. Koude heeft niet zoveel invloed, enkel op het verlies bij slecht ingepakte leidingen.. :oops:
In de zomer wat doe je met t warmteoverschot?

Ik heb de eerste winter nu heatepipes alleen voor vloerverwarming. 40 buizen 300L buffer en gebruik bovenste spiraal in de winter. Afgelopen week was het -7 en had smiddags een temp van 50 graden helft van t vat. Is er geen zon dan is t te weinig. 2 3weg kleppen schakelt t systeem in of uit op cv werkt prima automatisch. Meer buizen zou t nog sneller gaan. In de zomer gebruik ik het niet ben nog aan t zoeken wat beste is stukje afdekken of radiator voor warmte af te fakkelen voor de zomer.
John Brabant
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2015, 13:21

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door John Brabant »

Remco,
Zelf heb ik al 7 jaar 80 heatpipes gekoppeld aan een 300 liter drinkwaterboiler, meteen bij installatie de koppeling gemaakt met de vloerverwarming om in het voor en najaar de 60m2 vloer te verwarmen met het overschot aan warmte. Heb geen gas en verwarm met een houtkachel, woning label "A". Sinds vorig jaar het ik hier een Warmtepomp L/W aangekoppeld om het seizoen nog verder uit te breiden. Dit lukt uitstekend, zodra de temperatuur onder het vriespunt daalt kan de WP(5Kw) het niet helemaal meer aan, temperatuur in huiskamer daalt tot onder de 20 gr, dus moet een aantal dagen nog bij verwarmen met de houtkachel. Op dagen dat de zon de gehele dag schijnt nemen de heatpipes het naadloos over van de WP, De warmte van deze heatpipes gaat volledig in de vloer, je ziet dan de heatpipes het systeem op 40gr houden half januari, en dat is maar net genoeg, en bijna elke dag later komt hier een graadje bij. De ervaring tot nu toe is dat tussen half december en half januari de heatpipes het overdag niet helemaal bij kunnen houden, daarvoor en daarna wel. Verder vanaf eind februari t/m eind oktober geen bijstook t.b.v. warm water, overschot in de zomer gaat naar een convector in de buitenlucht.
.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

ivobeegden85 schreef: 22 jan 2019, 23:20 In de zomer wat doe je met t warmteoverschot?
3-wegklapje met aanlegthermstaat, die schakelt om van de boiler naar de buffer. Die buffer krijgt hij niet warm dus veilig zat in de zomer.
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

JantjeV8 schreef: 23 jan 2019, 15:49
ivobeegden85 schreef: 22 jan 2019, 23:20 In de zomer wat doe je met t warmteoverschot?
3-wegklapje met aanlegthermstaat, die schakelt om van de boiler naar de buffer. Die buffer krijgt hij niet warm dus veilig zat in de zomer.
Thks
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Wat ik een beetje mis in deze hele discussie, is de vraag of heatpipes wel de juiste keuze zijn en of gewone vlakke plaatcollectoren (spectraal selectief en evt. met dubbel glas) geen betere keuze zijn.

Onderstaand een grafiek die het rendement van verschillende collectortype weergeeft tov het verschil tussen de gemiddelde plaat temperatuur (Tm) en de omgevingstemperatuur (Ta) gedeeld door het instralingsniveau. Dit plaatje komt uit ISSO-publicatie 14 (Zonneboilers ontwerp en uitvoering).
Afbeelding

Laten we eens uitgaan van een wintersituatie met Ta=+5°C en Tm=28°C (uitgaande van een redelijke vloerverwarming) en een instralingsniveau van 200 W/m2. (Tm-Ta)/G wordt dan (28-5)/200=0,0115.
Het rendement voor een vacuumbuis (VAC) en een spectraal selectieve absorber achter dubbel glas (SSD) zijn dan ongeveer gelijk. Een spectraal selectieve absorber achter enkel glas is zelfs nog beter!

Bedenk goed, dat vacuumpipes alleen maar effectiever zijn bij grotere temperatuurverschillen.

En een ander nadeel is, dat ze maar een relatief klein effectief oppervlak hebben. Er gaat veel ruimte verloren voor de vacuumbuizen om de absorbers en de ruimtes tussen de vacuumbuizen.

Dus ik denk dat je in combinatie met vloerverwarming een betere keuze maakt, met vlakke plaatcollectoren dan met heatpipes.

Als (een groot deel van het stookseizoen) de dT nog kleiner wordt en het instralingsniveau wat hoger, kom je nog verder naar links in de grafiek te liggen, waardoor het nadeel van heatpipes nog groter wordt!!

Met vlakke plaat collectoren kun je op een zelfde dakoppervlak veel meer effectieve m2 kwijt, die ook nog eens veel efficiënter werken.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Ik vind dit interessant, maar vind ook dat dit al behoorlijk lastige getallen zijn. Voor een buitenstaander is dit niet te begrijpen. Die wil gewoon weten of je met een m² van de ene of een m² van de andere 's-avonds je boilervaatje warmer hebt gekregen.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Heatpipes rendabel voor vloerverwarming

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Nog even voor de duidelijkheid: Het plaatje dat ik gescand heb, heb ik iets te groot gemaakt.
De tekst er boven: "Figuur 50...enz." hoorde bij het vorige plaatje en heeft hier dus niets mee te maken.
Sorry voor de evt. onduidelijkheid.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie