Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door kockie »

Om te zorgen dat er geen water van 85 graden uit je kraan komt. Voor de veiligheid dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Bedankt Kockie,

ik was inmiddels verder aan het zoeken en inderdaad erachter gekomen dat het een veiligheidsoptie is.

Toepassen dus!

Vandaag maar eens proberen alles bij de ketel aan te sluiten, en dan de kunnen de panelen op het dak.

Bedankt voor het meedenken maar weer!!! :D
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

zonneboiler inmiddels volledig aangesloten, maar nu kom ik wat vloeistof te kort.

kan het kwaad als ik verschillende soorten gebruik? volgens mij is het niet zo spannend, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

er zit nu eentje in die bestaat uit monopropylene,water, antiroest stofje, ph regelaar en een kleurstof (roze)

probleem is dat ik een set in Duitland gekocht heb, en dezelfde niet lokaal kan kopen. Maar als ik een vloeistof haal die ook bestaat uit monopropylene, water en een andere kleurstof dan moet dat toch kunnen?

kheb de panelen op het dak helemaal ingepakt in karton (ik had de dozen nog) om te voorkomen dat ze morgen zonder flow en vloeistof in de zon staan. Dat moet goed gaan denk ik.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door JantjeV8 »

Afvullen en opd ruk zetten met leidingwater. Vorstbescherming heb je de komende weken niet nodig, alleen in het najaar even aan denken.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door JantjeV8 »

Wat voor 'set' heb je nu eigenlijk? Dat is me nog niet duidelijk.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb gedacht aan leiding water, maar het zat me niet lekker om daarmee de boel af te vullen. En om eerlijk te zijn... het was al 12 uur 's avonds toen ik er achter kwam dat de hoeveelheid vloeistof niet genoeg was en toen had ik geen puf meer om te improviseren. De wekker ging vanochtend ook weer om 5 uur.

Ik schat dat ik ongeveer 3 liter nodig heb, op de 20 die er al in zit.

Ik heb een setje van 3 vlakke platen, met een vat van 300 liter, met 2 spiralen erin zodat ik een koppeling kan maken met verwarming. De platen staan nu op ons dak en alles is verder aangesloten.

Alleen dus nog niet genoeg vloeistof om het system op druk te maken. Ik rij vanavond even bij een installateur langs om een vergelijkbare vloeistof op te halen en dan denk ik dat het vanavond in bedrijf genomen kan worden.

.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

met water controleer je of alles waterdicht is. Dan haal je dat eruit en vul je met je dure vloeistof.
De rode kleurstof is het spul wat neerslaat in je leidingen en daarmee een corrosie beschermende werking heeft.
20 liter lijkt me weinig vloeistof.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Ja, maar goed dat is wel dubbel werk

ik heb een kannetje erbij gehaald, en in totaal zal er nu ongeveer 25 liter in het systeem zitten. het draait inmiddels al een paar dagen, maar qua weer zijn het geen gunstige dagen want er is nauwelijks zon. Dus veel rendement heb ik er nog niet uitgehaald.

Morgen wordt het beter, als ik het weerbericht moet geloven. :D
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

Hoe heb je alles ontlucht?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

met het ontluchtingsschroefje, die zit op het dak boven aan een paneel op het hoogste punt.

vandaag voor het eerst op de zonnewarmte gedoucht, ben blij met het setje. Moet nog wat leidingen isoleren maar verder is het klaar.
Plaats reactie