Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

goedemorgen allemaal,

afgelopen jaar heb ik met jullie hulp succesvol een CV haard geplaatst in ons huis. Deze heeft ons in de wintermaanden lekker warm gehouden, en we hebben maar weinig gas verbruikt. Veel hiervan voor warm water, maar ook nog wat om het huis 's nachts niet te ver af te laten koelen.

De volgende stap is plaatsen van een zonneboiler. Deze wil ik voornamelijk gebruiken om tapwater te verwarmen, en het zou mooi zijn om wat overcapaciteit te realiseren zodat ik er ook wat mee kan verwarmen.

Ik ben wat aan het zoeken geweest, en ik kom op ongeveer 7 M2 vlakke panelen. Maar ja, als je gaat zoeken komen ook de opties voorbij en ga je twijfelen. natuurlijk kan ik veel zelf opzoeken, maar ik wil graag met ervaringsdeskundigen sparren. Vandaar de volgende vragen.

1. vlakke panelen of heatpipes? ik heb een plat dak, dus de ideale orientatie op het zuiden kan ik zelf realiseren. er staan geen bomen in de weg.

2. hoe groot moet de buffer worden? De hout CV heeft momenteel geen buffer nodig, kan zijn warmte meteen kwijt.

verdere info natuurlijk ook van harte welkom, maar dit zijn de grootste vraagtekens die ik nu heb!

Bedankt voor het meedenken alvast!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door JantjeV8 »

Hoeveel warmwater denk je per dag te gebruiken? Kan dat minder?
Daarna kies je je boilergrootte, en daarop baseer je je de capaciteit van de collectoren.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Ik denk dat we relatief weinig warmwater gebruiken. We hebben een douchegoot met warmteterugwinning, dat scheelt veel.

Als ik het systeem alleen bekijk, kom ik er ook wel uit. Ongeveer 6-7 m2 panelen, met 300 of 400 liter buffer.

Het wordt alleen gecompliceerder wanneer ik de hout CV erbij wil doen, en als je er ook verwarming mee wil voeden.

Dat is ook waar de vragen beginnen :-)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

https://www.groene-energiewinkel.nl/zon ... e_grootte/
Screenshot_20180328-211358.png
https://www.groene-energiewinkel.nl/zon ... e_grootte/

Of

http://www.solar2all.com/berekening.php

Er is al veel geschreven over verschillen met vlakke platen en heatpipes. De moderne heatpipes zijn verschrikkelijk goed geworden afgelopen jaren. Ik heb het idee dat de vlakke platen sindsdien zijn stil blijven staan. Ik heb jaren terug gekozen voor buizen.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 28 mar 2018, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Ja, dat had ik gezien. Combinatie met CV haard is wat extra denkwerk kost. Zal uiteindelijk wel een maatwerk oplossing worden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

De buffer altijd zo groot mogelijk kiezen. Veel minder verliezen door lagere opslag temperatuur.
Minimum is per kw 100l buffer capaciteit.
En per vacuümbuis 10-12 liter

Ik heb voor iets goedkopere vacuümbuizen gekozen met iets minder rendement. Omdat voor top rendement buizen onevenredige prijzen gelden. Dan maar paar buizen extra. En ik heb ze zelf uit China gehaald.
Hier staat wel hele grondige vergelijking.
Met de kanttekening dat buizen nu veel beter zijn.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Ra2CQopKNM
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

Wat wil je nog weten?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Pigion »

Om alles goed te laten functioneren, zou je moeten overwegen een top-klasse buffervat te installeren, waarin de diverse warmtebronnen hun energie kwijt kunnen en verbruikers kunnen "tappen". Dat zijn dure jongens maar het functioneert echt goed. Bij alles moet je wel realiseren dat van het dak weinig energie komt in de wintermaanden, misschien warm genoeg voor het onderste deel van het buffervat.
Het beste buffervat wordt m.i. gemaakt door Zeeh (www.zeeh-speicher.de), de konings-klasse, echter dat heeft zijn prijs.
Om eens te kijken wat mogelijk is om je huis te verwarmen met heat-pipes en een buffervat, google eens op das Sonnenhaus, een idee dat professioneel is verwezenlijkt in Zwitserland door Josef Jenni, (www.jenni.ch) , echt steen goed. Het werkt goed bij een landklimaat o.a. in Zwitserland. Wij hebben te weinig zonne uren in de wintermaanden. Desondanks zeer inspirerend. Voor een klein bedrag krijg je ook goede documentatie en het boekje "Das Sonnenhaus" toegestuurd.
Aangezien wij in Nederland te weinig zon hebben in de wintermaanden, moet een buffervat oneindig groot zijn. Dat gaat niet en moeten we terugvallen op b.v. hout-stook. Hout is in principe ook gebufferde energie, bomen groeien alleen in de zomermaanden! een andere mogelijkheid om energie te bufferen is in Glauberzout. Bij overgang van de vaste fase naar de vloeibare komt veel energie vrij. In een andere draadje heb ik dit proces ook aangekaart en zoek professionele ondersteuning om een (proef) opstelling te maken met 2 st. 2 M3 bakken met dit zout.
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door pelletpower »

In de jaren 70-80 is er al een zonnehuis in Nederland gebouwd. Ik dacht Almere. Buffer is iets van 10 m3, meen ik me te herinneren. Onmogelijk is het niet. Het is maar hoe ver je wilt gaan.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door pelletpower »

Leuke start is dat boekje dat Pigion aanbiedt. Er zijn er wel meet. Mooi om je in te lezen en je doel te bepalen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Pigion »

Nou, ik bied dat boekje niet aan, je kan het kopen bij Jenniger (achteraf betalen) en je krijgt bovendien nog een ZWARTBOEK over o.a. Bruinkool winning en opwekking van Electra met die milieubelastende Bruinkool.
Pigion
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

bedankt voor de info.

het buffervat zal niet heel groot worden. Ik denk zo'n 300 liter.

doel van het systeem is om enkel in het voorjaar/zomer/najaar warm water te leveren. Ik wil het niet gebruiken voor verwarming.

Er komt op termijn een houtvergasser met een groter buffervat om warmte te leveren in de wintermaanden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door Ruuben »

Waarom niet meteen 1 juist buffervat?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

ik wil warmwater buffer in huis hebben, zodat ik niet lang hoef te wachten op warm water, en omdat de zonneboilers op het huis komen. Anders krijg ik enorme leidingafstanden.

De andere buffer komt in de schuur, omdat er in huis verder geen ruimte is.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler, buffervat en Hout CV. Keuzes!

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb inmiddels de zonneboiler set binnen. bijna aangesloten ook.

nu valt het me op dat soms de warmwaterleiding vanaf het buffervat rechtstreeks naar de ketel gaat, en soms nog weer via een mengventiel terug naar de aanvoer richting het buffervat.

kan iemand dit toelichten waarom soms een mengventiel gebruikt wordt?

Alvast bedankt!
Plaats reactie