warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door SanderL »

Eerste test, om een indruk te krijgen hoeveel water ik eenvoudig kan verwarmen met mijn kachel.
Eigenlijk meer een test om in te schatten hoeveel oppervlak de 'warmte mantel' moet gaan krijgen om bijv. 80L water op te warmen per dag.
Het doel is om tapwater te verwarmen en op te slaan in een boiler.
Bij veel zon wil ik het overschot van pv-stroom in een boiler te stoppen, maar in de winter op dagen zonder zon wil ik de houtkachel gebruiken voor het verwarmen van water. Ik zat eerst nog te denken aan een warmtepompboiler, maar die doet het juist slecht in de winter bij lage temperaturen.
De isolatie van warmtepompboilers zijn ook vrij matig. Je kunt misschien wel extra isoleren, maar handig is dat niet met de pomp bovenop de boiler.

Nu een test aan het doen met een 4L water bovenop de ton en dan kijken hoeveel water verdampt in een stookbeurt van een uur.
Een liter water verdampen kost 2256KJ = 0,63kWh, bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte
20180325_122800.jpg
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door SanderL »

Tijdens de stook is de 4L water bijna geheel verdampt. Er bleef 375mL. water over.
3,6L water verdampen komt overeen met 2,28kWh. Best wat bruikbaars zo op het eerste gezicht.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door LeaD »

En nog eens 0.7 kWh om de 4 L van kamertemperatuur tot 100 graden te brengen. De pot waarin het water zit moet ook worden verwarmd , dus ook nog extra kWh.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door JantjeV8 »

Dat wil ook zeggen dat je woonruimte met net zoveel minder is opgewarmd. Houdt je genoeg capaciteit over?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door LeaD »

Of anders geformuleerd, hangen er nu ijskegels aan het plafond door die ontsnapte waterdamp. Terloops , de energie zit nog altijd binnen de bouwschil. Naar comfortgevoel zou dit zelfs beter moeten zijn.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door SanderL »

LeaD schreef: 25 mar 2018, 16:05 En nog eens 0.7 kWh om de 4 L van kamertemperatuur tot 100 graden te brengen. De pot waarin het water zit moet ook worden verwarmd , dus ook nog extra kWh.
ok, dat wist ik niet, 4L water van 10 naar 100 graden is 0,42kWh, totaal wordt 2,3+ 0,4 = 2,7kWh. De warmte om de ton te verwarmen reken ik niet mee, want die is onderdeel van de kachel.
Koperen buis rond de ton solderen lijkt mij een eenvoudige oplossing voor een warmtewisselaar. Jammer dat koperen buis niet echt goedkoop is.
JantjeV8 schreef: 25 mar 2018, 16:41 Dat wil ook zeggen dat je woonruimte met net zoveel minder is opgewarmd. Houdt je genoeg capaciteit over?
Genoeg capaciteit om de ruimte te verwarmen verwacht ik. Heel grof geschat gaat er maar een kwart naar het verwarmen van water.
Ik had 4kg. hout opgestookt. (met het raam op een kier, dus geen ijspegels hier :))
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: warmtewisselaar voor tapwater i.s.m. R177

Bericht door LeaD »

Voor 80 L water van bvb 10C naar 60 C te verwarmen heb je grofweg 4.8kWh nodig, dus met je kachel met een iets grotere warmtwisselaar breng je dit op een uur op temperatuur. Rest van de tijd zal je moeten bijpassen om de boiler niet aan de kook te brengen.

Kan kloppen , op een uur verwarm ik 110 L met een niet zo goede cv kachel. En er gaat ook een 4 a 5 kg hout in .

Als je koper aan ijzer soldeert, denk ook eens aan de uitzetting. Loop hier ook te denken om een koperbuis rond de inox schouwpijp te draaien om nog wat extra warmte te recuperen. Afgas is nu 150 graden bij normaal branden. Ik ben benieuwd hoeveel oppervlak je gaat voorzien voor je wisselaar.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie