Van 4700m3 naar zo weinig mogelijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Re: Van 4700m3 naar zo weinig mogelijk

Bericht door Frans928 »

JantjeV8 schreef: 11 mei 2018, 17:06 En daar lopen de meningen wat uiteen. Want het compenseert enkel uw factuur. Op het moment dat u de warmtepomp aanspreekt, zal doorgaans niet veel zon schijnen en komt de elektriciteit gewoon uit een of andere gestookte centrale.
Klopt, op het moment dat ik mijn warmtepomp 's avonds aanzet, komt de stroom waarschijnlijk uit een centrale, misschien wel een kolencentrale. Als de zon in de zomer schijnt, gaat dit terug in het net of laad ik mijn auto op. Op dat moment hoeft er minder elektrisch gegenereerd te worden en scheelt dus CO2. De zonnepanelen zorgen dus alleen voor minder CO2 als de zon schijnt. Over het hele jaar gezien bespaart het CO2 en daar gaat het om. Het zou nog beter zijn mijn panelen van het dak te halen en ergens in zuid Spanje neer te zetten, dat brengt nog meer CO2 reductie op. Helaas heb ik dan geen saldering, dus zetten we in Nederland de panelen gewoon op ons eigen dak :)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Van 4700m3 naar zo weinig mogelijk

Bericht door dormos »

zal doorgaans niet veel zon schijnen en komt de elektriciteit gewoon uit een of andere gestookte centrale.
Of uit een windmolen of Noorse waterkracht.

Ik lees het argument van stroom uit een vervuilende centrale ook veel bij tegenstanders van electrisch rijden.

Voordeel van een warmtepomp op electriciteit is dat electriciteit duurzaam opgewekt kan worden. Bij het alternatief, fosiel, is dat onmogelijk.

Idem met een electrische auto; de stroom daarvoor kan ook duurzaam opgewekt worden, bij diesel en benzine is dat nog niet gelukt.

Derhalve is wat mij betreft de (deels fossiele) electrische optie altijd te verkiezen boven de 100% fossiele.
Hoeveel van de electriciteit we niet fossiel opwekken hangt vooral af van politieke keuzes en ambities.

Groet,

Hans
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Van 4700m3 naar zo weinig mogelijk

Bericht door Pigion »

Nog een beetje zout in de gas-wond wrijven: zojuist verbruik 2017/18 doorgegeven: 990 M3 . Isoleren helpt dus!

Nu even serieus.
Als ik zo de constructie van de boerderij lees, krij ik het idee dat er wel zwaar is verbouwd echter met te weinig oog voor isolatie. 12 cm isolatie onder een verwarmde betonvloer is krap. Rd van de 12 cm isolatie zal in de buurt van 2,5 a 3 liggen. Beton eruit breken en isolatie verbeteren is geen optie.
Dan lees ik ook "tocht". Tocht is luchtstroming door kieren etc. Ik vermoed dat bedoeld wordt koude-val etc. veroorzaakt door (grote) koude vlakken. Dat geeft een oncomfortabel gevoel en je bent dan genegen een graadje warmer te stoken.
- Is er ruimte om de muren aan de binnenzijde te isoleren?
- Het is een pad met een beeldbepalende status. Dat geldt waarschijnlijk voor het woongedeelte. Zijn er geen mogelijkheden het oude bedrijfs-gedeelte uitwendig te isoleren en weer een nieuwe extra buitenmuur op te trekken in dezelfde steensoort?
- Komt mij voor dat dakisolatie matig is. Dakramen kunnen ook met triple beglazing worden geleverd. Misschien kan dat met een nieuw beweegbaar deel. Wij plaatsen nu bij een verbouwing triple glas in de 4 M schuifpui en in de lichtstraat er boven.
Het gaat allemaal wel serieus geld kosten.
Pigion
Plaats reactie