Warmtewisselaar passieve koeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChristofM
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2018, 17:23

Warmtewisselaar passieve koeling

Bericht door ChristofM »

Hallo,

ik heb een warmtepomp met geothermische boringen, hier wil ik een eigenbouw uitbreiding op monteren zodat ik in de zomer passief kan koelen via het vloerverwarmingcircuit.

Over de meeste details ben ik al uit behalve de grootte van de warmtewisselaar voor de passieve koeling, iemand een idee hoe deze grootte te bepalen?

Op onderstaande link staan verscheidene warmtewisselaars van groot naar klein, geen idee welke te kiezen.

Alvast bedankt, Christof.
NuoVeni
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2018, 17:05

Re: Warmtewisselaar passieve koeling

Bericht door NuoVeni »

Ik zie er helaas geen link bij staan met keuzes. Maar heb je al ooit overwogen de fabrikant van je warmtepomp te bellen? Zij krijgen deze vragen wel vaker.
Voor meer duurzaamheidsadvies www.nuoveni.nl
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmtewisselaar passieve koeling

Bericht door Paide »

bespaar je de moeite. koelen via de vloerverwarming werkt in het beste geval matig.
Je moet boven het dauwpunt blijven om te voorkomen dat vocht op je vloer condenseert. Daarnaast neemt het comfort niet echt toe omdat je het vocht in de lucht laat. De temperatuur daalt een beetje, maar de relatieve vochtigheid stijgt. Wil je echt koelen, probeer dan iets te knutselen met een condensopvang. Bijvoorbeeld op basis van een auto-radiator.
Plaats reactie