Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

Bericht door dormos »

Het lijkt er op dat de pomp van mijn bufferontladingsgroep het heeft begeven. Sinds ik van het gas af ben is mijn vergasser met buffers mijn hoofdverwarming, en de pomp van de bufferontladingsgroep werkt dus als CV pomp.
De pomp begon langzamerhand steeds meer herrie te maken en lijkt ook onvoldoende capaciteit te hebben. Door m'n stroomverbruik te meten met Plugwise weet ik dat de pomp 30W verbruikt op stand 2, terwijl dat zo'n 67 Watt zou moeten zijn. Vanwege de kou heb ik de pomp op stand 3 gezet, en het verbruik is dan 60W in plaats van de 93 Watt die op de pomp staat. Pomp lijkt me dus overleden, en dat lijkt me een goed moment om deze te vervangen door een modernere, energiezuinige pomp.
Kan iemand mij vertellen hoe ik een vervangende pomp kan kiezen? De huidige pomp is een Wilo RS25/6-3P.
Tegelijkertijd zou ik dan de pomp van m'n vloerverwarming willen vervangen die op het moment wel goed is, maar permanent 60W verbruikt. Dat moet volgens mij veel minder kunnen met een moderne pomp. Type weet ik nu niet, zal ik vanavond even opzoeken.

Groet,

Hans
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

Bericht door martijn1984 »

Waterpompshop.nl

Heb ik destijds ook gebruikt.
Kun je je huidige pomp invoeren en laat hij de alternatieven zien.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

Bericht door dormos »

Bedankt voor de tip!
Iemand ervaring met DAB Evosta pompen? Zijn aantrekkelijk geprijsd en zuinig, en kan op internet weinig vinden over problemen met deze pompen.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

Bericht door JantjeV8 »

Herrie in de pomp kan ook komen door luchtbelletjes, geloof dat dat cavitatie heet.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pomp van bufferontladingsgroep en VV vervangen

Bericht door dormos »

Klopt, heb ik ook aan gedacht. Maar het feit dat de pomp heel ander wattages trekt dan volgens de ingestelde stand zou moeten doet me vermoeden dat de pomp is gaan hemelen. Pomp is besteld, en als het toch iets anders bleek te zijn heb ik in ieder geval een reservepomp liggen.

Groet,

Hans
Plaats reactie