Help! Convector/accumulatie info nodig.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tassie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2018, 22:05

Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door Tassie »

Wij huren een woning waarvan in het huurcontract staat dat er verwarming is via convectoren.
Deze zouden 2x per dag opladen. Een maal 's avonds en 1 maal in de middag steeds voor 2 uren.
Er werd toen gezegd dat deze alleen opladen op stand 1 of hoger (van de 3) En uit staan op stand 0.
Nu hebben we echter gemerkt dat ook in de zomer met elke convector in huis op stand 0 (2x woonkamer, 1x keuken, 2x 1 op slaapkamer)
en de thermostaat gewoon uit, de meter toch gewoon aan sprong. We konden de luide klik duidelijk horen.
Ik heb er echter nooit echt verder zo op gelet maar nu merk ik het wel aangezien momenteel steeds als dat ding bij laad, de aardlek springt als ik bv de droger, wasmachine of oven gebruik. Heel toevallig had ik net voordat ik dit bericht typte beide kasten in de woonkamer op 3 gezet ivm naderende kout en hoppa, hij begint te laden om 22.00 uur en de aardlek sprong weer! Dit maal dus zonder de oven,droger, wasmachine. Ik heb er een weer op 2 gezet en nu blijft de aardlek wel gewoon aan. Zet ik die weer op 3, dan springt hij weer! Nu merken we dus ook dat hij helemaal niet 2 uurtjes oplaad maar bv in de avond om 22.00 tot zeker 2 uur 'snachts! Valt nu op omdat ik dus dan pas de droger aan kan zetten! Als ik wakker word om 7 uur 's ochtends hoor ik ook de klik duidelijk maar weet niet of hij dan aan of uit springt,(waarschijnlijk uit omdat ik als ik er uit ga niets meer hoor in de meterkast) maar weet dus niet wanneer deze dan weer NOGMAALS aan is gesprongen 's nachts en dan dus nog een keer van 1 tot 3 in de middag. Is dit wel normaal? Zeker dat hij dus ook laad in de zomer met alles op 0? Dit omdat we nu dus ook nog een budgetmeter krijgen en ik dus echt bang ben dat ik dadelijk ontzettend veel per maand moeten opladen in koude periodes.
Ook las ik dus ergens dat wanneer die dingen blazen, dit op dag tarief is... Klopt dit?? Ik heb op de thermostaat wel een knopje zitten waarvan ze zeiden dat als ik die aanzet, hij op dagtarief werkt maar die gebruik ik dus nooit. Het is toch niet zo dat als ik de thermostaat op 20 zet en hij blaast tot het 20C is, dit op dagtarief is of wel? Want dan kom ik nog duur uit denk ik! Al met al snap ik er dus niet zo veel van en lijkt het verhaal van mijn huurbaas niet te kloppen. Zeker het te vaak en te lang opladen zit me erg dwars. Ik heb hem heel de zomer zeker om 22.00 uur aan horen springen terwijl ALLE bakken op 0 stonden. Mocht dit niet goed zijn, hoe kan ik dit dan voorkomen?
Het gaat om dit soort bakken en thermostaat:

http://prntscr.com/ikmq72
http://prntscr.com/ikmqdk

Alvast bedankt voor de informatie!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door dormos »

De link met ecologie (zie naam van dit forum) ontgaat me eerlijk gezegd...

Wat je hoort klikken is waarschijnlijk een tijdgestuurd relais dat er voor zorgt dat vanaf inschakelen de accumulatoren opgeladen kunnen worden.
Het is niet gezegd dat dat ook gebeurt. Ik hoor bij mij in de meterkast ook het relais schakelen wanneer daltarief ingaat, maar als ik dan niets verbruik heeft dat geen enkel effect. Ik neem aan dat de accumulatoren voorzien zijn van een soort thermostaat, dus als ze vol zijn zal het opladen waarschijnlijk stoppen. Op stand 2 zal dat waarschijnlijk langer duren dan op stand 3, maar het feit dat na 2 uur 's nacht de droger weer aan kan lijkt aan te geven dat de accumulator dan vol is en geen hoge stroom meer trekt om op te laden.

Groet,

Hans
Tassie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2018, 22:05

Re: Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door Tassie »

Dat is het naar mijn mening niet.
na de klik in de meterkast gaat de meter ook daadwekelijk lopen en tellen!
Vanaf dan springt dan dus ook mijn aardlek als ik een ander veel stroom gebruikend apparaat aan zet.
(dit gebeurd overigens pas een maand of 2, hiervoor kon ik wel gewoon alles tegelijk aan hebben staan)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door dormos »

Dan zal de kachel zoveel afgekoeld zijn dat opwarmen nodig is. Schakelt het relais, dan gaat de kachel aan. Draait de meter na 2 uur 's nachts ook nog snel, op het moment dat de wasdroger wel aan kan? Ik vermoed van niet. Relais staat nog wel aan, maar als de kachel vol is slaat 'ie af.

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 28 feb 2018, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Tassie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2018, 22:05

Re: Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door Tassie »

Jazeker. Ook dan draait hij snel.
Ennnn dus OOK in de zomer als alles op 0 staat.
de knoppen op de kachel en de thermostaat.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Help! Convector/accumulatie info nodig.

Bericht door dormos »

En waar blijft al die energie dan?? Zijn die kachels in de zomer ook warm dan?
Energie moet toch ergens naar toe, kan niet zo maar verdwijnen.

Groet,

Hans
Plaats reactie