Wat voor systeem?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Cor Hendriks
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2018, 11:24

Wat voor systeem?

Bericht door Cor Hendriks »

Hallo.
Ik ben nieuw hier.
Ff snel voorstellen.
Ik ben Cor, 45 jaar en ik verwarm mijn huis en douchewater middels een houtgestookt cv systeem.
Het is gewoon een houtkachel in de woonkamer waarvan het eerste warme water door een 180 liter boiler gaat en daarna de verwarming voorziet van warm water. Deze kachel brand ongeveer 5 maanden lang, 24 uur per dag.
Hij kan alles bij houden op ongeveer 11 a 12 m3 hout.

Nu ben ik toe aan een nieuwe ketel. Deze staat alleen in de warme maanden aan. Eigenlijk puur oom te douchen.
Ik ben me nu aan het verdiepen om gebruik te maken van de zon om onze boiler in de warme maanden te verwarmen en om in de winter te assisteren zeg maar.
Geen idee waar ik moet beginnen en te zoeken.
Ik woon in een vrijstaande woning met behoorlijk goed dakoppervlak van een gedeelte van de woning en vrijstaande garage.
Ik hoop op goed advies.

Alvast bedankt .
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Tja... Dat wordt dus heel simpel... Een zonneboiler...

Ik heb geen zin om het allemaal uit te leggen, maar als ik je verhaal aanhoor denk ik dat ik in jou situatie een compleet set zou kopen, van tussen de 5 a 10 m2. (dakoppervlak zonneboiler)
Dan "krijg" je er een 300 liter boiler bij. Ik zou even kijken naar een dubbel spiraal. 1 spiraal voor de hout cv, 1 spiraal voor de zonneboiler (glycol)

Als je het in 2018 bestel, krijg je nog subsidie ook! Kijk even op www.rvo.nl en dan bij zonneboiler systemen om te zien welk systeem je kan/moet kiezen om subsidie te krijgen.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Pietje »

hanskraayeveld schreef: 17 feb 2018, 21:41Ik heb geen zin om het allemaal uit te leggen, maar ...
Ik weet dat je dit niet vervelend bedoelt, maar voor meelezers kan het wel zo overkomen. Kun je toch in het kort iets over je overwegingen uitleggen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor systeem?

Bericht door JantjeV8 »

Toch ben ik het met Hans eens. Mogelijk doordat ik zelf zo'n systeem heb.. :D Maar het werkt prima.
3x 24 buizen op een 300L boiler. Boiler met 2 spiralen, 1 vanuit de buffer/vergasser, 1 voor de zonneboiler.

Geen elektronica er op, geen besturing. Heel simpel een gelijkstroom waterpompje met een klein pv-paneel. Pv-paneel zit tussen de buiscollectoren. Zon er op=pomp draaien...

Voor de noodgevallen een elektrospiraal in de boiler, heel sporadisch moet die een keer bijverwarmen.
Cor Hendriks
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2018, 11:24

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Cor Hendriks »

Bedankt voor het antwoord.
Als ik het goed begrijp moet er dan dus nog een boiler bij?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat voor systeem?

Bericht door LeaD »

Extra buffervat.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Wat voor systeem?

Bericht door martijn1984 »

hanskraayeveld schreef: 17 feb 2018, 21:41
Als je het in 2018 bestel, krijg je nog subsidie ook! Kijk even op www.rvo.nl en dan bij zonneboiler systemen om te zien welk systeem je kan/moet kiezen om subsidie te krijgen.

Geldt bij zonneboiler systemen ook de regel dat het nu geinstalleerd moet worden door een installateur om de subsidie te krijgen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Ruuben »

Je kunt een cursus van een dag doen. Deze heb ik ook gedaan.
Dan ben je deskundig, en is de subsidie waterdicht.

https://www.econo.nl/cursus-zonneboiler ... uden-1-dag
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat voor systeem?

Bericht door kockie »

Kun jij dan die verklaring niet schrijven? Scheelt dag cursus en 150 euro. Precies jouw voorrijkosten :mrgreen: :geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

150 euro? Ik zie 250 euro.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Naast zonneboiler zou je ook kunnen denken aan zonnepanelen (PV) en een Lucht-Water warmtepomp boiler.
Juist in het warme seizoen brengen je zonnepanelen het meeste op, en is het rendement van een warmtepomp het hoogst.

Een Lucht-Warmtepomp boiler is er al voor 1300 Euro terwijl er een subsidie op zit van 1000 Euro. (kijk eens op groenehoedduurzaam.nl, geen belang bij of banden mee trouwens)
Ik kan niet goed inschatten hoeveel warm water en dus hoeveel kWh je gaat gebruiken, maar stel dat je 4 panelen neerlegt van zo'n 250 Wp per stuk dan kun je voor zo'n 1500 Euro klaar zijn.

Volgens mij goedkoper, simpeler en eerder terugverdiend (in ieder geval econmisch).

Groet,
Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Dus vier 250 wp panelen voor 200 euro...
Ben ik toch benieuwd waar jij die haalt...
En daar zit ook een omvormer bij?

De opbrengst per m2 van een zonneboiler t.o.v. zonnepanelen is ongeveer een factor 3.

Dus haal je uit 10 m2 zonnepanelen bijv 500 kwh per jaar, bij 10 m2 zonneboiler haal je het drievoudige.

Plus dat je met een zonneboiler niet afhankelijk ben van de salderingsregeling.

Ik vraag me af of de terugverdientijd van zonnepanelen icm warmtepomp sneller verloopt dan bij een zonneboilerset. Zeker met de subsidieregeling.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

1500 Euro was voor het PV systeem. Samen met het netto bedrag voor de warmtepompboiler ben je dan voor 1800 Euro klaar.

Voor een zonneboiler heb ik nog nooit een terugverdientijd gezien die korter is dan de technische levensduur.

PV is met salderen binnen 7 jaar terugverdiend, als je de warmtepompboiler vooral in de zomer gebruikt (zoals bij topicstarter) dan kun je met een timer er voor zorgen dat de boiler alleen overdag opwarmt. Je bent dan vooral je zelf opgewekte stroom aan het verbruiken en hebt weinig met salderen te maken.

4*250Wp panelen is ongeveer 6.4 vierkante meter, en op het zuiden brengt dat zo'n 900 kWh op, oftewel 1380 kWh voor 10 vierkante meter.
Ik weet niet waar jou 500 kWh vandaan komt, maar kloppen doet het niet!
Zonnecollctoren zouden volgens joouw logica 1500 kWh opbrengen.

Conclusie is volgens mij dat beide systemen per vierkante meter ongeveer evenveel opbrengen. Wat kost een zonneboiler met 10 vierkante meter collectoren?

Groet,

Hans
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat voor systeem?

Bericht door LeaD »

@ Cor,
De huidige ketel, welk verbruik heeft deze om zeven maanden warm water te leveren.
Hoeveelheid gas, ... en welk type ketel ?

De woning: hoe zit het met de isolatie ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor systeem?

Bericht door JantjeV8 »

Zonneboiler = onafhankelijk
Zonnecellen = met handen en voeten gebonden
Plaats reactie