gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Incus,

Eigenlijk staat de kachel in het toilet dat voorheen veel te groot was (3 x 1.2m). Dat toilet is nu gehalveerd door de kachel erin te plaatsen. 3 van de 4 wanden van de kachel zijn bestaande muren: een buitenmuur en twee binnenmuren (met living en keuken). De kachelwand aan het toilet is die met de geventileerde spouw.
Het doel van de spouw was initieel om te vermijden dat het te warm zou worden op het toilet en om de binnenkomende ventilatielucht voor te verwarmen tot minstens 20 graden. Ik verwarm met die lucht dus geen ruimtes. Het zorgt er hoogstens voor dat de ruimtes niet extra afkoelen.
Het verdelen van de warmte gebeurt vooral via een thermosifon systeem op het buffervat dat op zijn beurt de lage temperatuurverwarming voedt.

De wand met het toilet staat volgens mij op zo'n 20°C-25°C, variërend qua plaats maar het blijkt net voldoende om het niet koud te hebben daar.

Bij elektriciteitsuitval gaat de luchtklep toe en het vuur uit. Als er terug stroom is gaat de klep terug open en (als de uitval niet te lang heeft geduurd) het vuur weer aan. De kachelruit zal dan wel zwart zien maar verder is er geen probleem.

groet
Wouter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door incus »

Ok Wouter bedankt..

Voor mij is deze oplossing dan niet geschikt.
Mijn nieuwe huis krijgt ventilatiesysteem D. (balansventilatie) Daarom moet de kachel helemaal op buitenlucht functioneren, die door een buis onder het huis door aangevoerd wordt.
Ik wil echter niet dat de kachel stopt als de stroom uitvalt. Ik ga even verder zoeken naar een mechanische oplossing.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Incus,

mocht er een langere periode zonder stroom zijn plaats ik de handbediende klep terug.

Bij langdurige stroomuitval ligt het ventilatiesysteem D toch ook stil? Dan kan het misschien geen kwaad om voor die periode lucht te laten aanzuigen via de stookdeur, in combinatie met ergens een raampje op een kier.

Let erop dat je vermijdt buitenlucht aan te zuigen aan één kant van het huis. Als er felle wind staat kan het zijn dat er door onderdruk lucht uit de kachel wordt gezogen dan wel toegevoegd. Het veiligste is een buis van de ene naar de andere kant van het huis en vervolgens met een T naar de kachel.

groet
Wouter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door incus »

Klopt. Bij stroomuitval ligt ook de ventilatie stil. Maar als de kachel brand, moet hij blijven branden vind ik.
De klep handmatig terugzetten geeft extra mogelijkheden, maar lost voor mij het probleem nog niet helemaal op.

Het is inderdaad de bedoeling om de buis zo te plaatsen als je beschrijft. Ik denk een PVC buis van 160 of 200 mm van de linkerkant van het huis naar rechterkant (ca. 10 meter) en een T-stuk naar boven.

Goed idee om deze buis ook te gebruiken voor ventilatie bij stroomuitval in combinatie met een raampje. Omdat er verder luchtdicht gebouwd wordt, geeft deze buis extra mogelijkheden. Misschien een extra T-stuk met afsluitklep plaatsen?
Plaats reactie