gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

mijn rbb177 trekt verbrandingslucht uit de kelder via een spiraalbuis. Als de verbranding voorbij is, wordt deze buis afgesloten door deze klep:
klep.png
klep.png (92 KiB) 6383 keer bekeken
Nu gebeurt het regelmatig dat we toch weg moeten terwijl het vuur nog niet is uitgebrand of we het stommelings vergeten de klep te sluiten met veel warmteverlies als gevolg.

Daarom heb ik besloten om een motor te gebruiken, zo ééntje:
servomotor.jpg
servomotor.jpg (11.85 KiB) 6383 keer bekeken

Ik merk dat ik hier te weinig kaas van heb gegeten en zoek al uren op het internet zonder dat ik zeker weet het juiste systeem te vinden.

vandaar ook mijn vraag: Hoe kan ik iets in elkaar steken dat (via de servomotor (230v)) de luchtklep gedurende bijvoorbeeld 2 uur kan openzetten om daarna waar te sluiten. Ik kan me voorstellen dat dit kan gebeuren via een drukschakelaar met een soort timer zoals deze:

https://www.conrad.be/ce/nl/product/506 ... -wisselaar

Dus een druk op de knop: de klep gaat open en sluit weer 2 uur later.

Maar ik vraag me af, is dit de beste (zo low tech mogelijk), en liefst ook goedkoopste oplossing. Zijn er betere ideeën dan wat ik hierboven schets? Waar moet ik op letten?

bedankt bij voorbaat.

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door JantjeV8 »

Wouter, waarom electronisch?
Op de meeste vergassers wordt de luchttoevoerklep geopend/gesloten doordat een wax-patroon aan de hand van de warmte een beweging maakt. Die beweging wordt vergoot door een verlengd hefboompje, dat hefboompje tilt een klep open middels een ketting, en laat het weer zakken bij afkoeling.

Zo'n hefboompje kun je ook op die vlinderklep maken.

Er zijn ook mechaniekjes die een zelfde beweging maken, maar dan door een bi-metaal in plaats van een waxpatroon.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

liefst niet elektronisch, dus bedankt voor de nuttige tip. Ik moet enkel nog eens nadenken hoe ik een verdieping lager de klep kan openen met een kabeltje. Dat zal met wat katrolletjes moeten want het ligt niet allemaal mooi onder elkaar. Misschien kan ik op de verdiepingsvloer de klep zetten (net onder de verbrandingskamer ipv in de kelder). Heb je toevallig een naam van of een link naar zo'n bimetaal mechanisme, ik kom telkens bij elektronische zaken uit.
thx

groet
Wouter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door dormos »

Gaat dat wel werken?
Als je de kachel aansteekt is die nog koud, en wil je de klep vol open hebben mar dat lukt niet omdat de waxpatroon nog koud is. Nadat de kachel uitgebrand is, is de kachel nog warm en de lucht die door de rookafvoer gaat ook nog. Met een waspatroon zou de klep dan ook nog open blijven staan terwijl je wilt dat íe dicht gaat.
Ik zie niet helemaal hoe je dit met een low tech oplossing kan gaan regelen.
Als je weet dat de kachel altijd na zo'n twee uur uitgebrand is dan lijkt de knop met tijdschakelaar me zo gek nog niet.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Hans,

ik ging ervan uit dat er een mechanisme was waarmee je bij koudstart de klep manueel kon openzetten...
Als iemand een linkje vind naar zo bimetaal mechanisme, dan hou ik me aanbevolen. Tegen een vergasserwand is iets heel anders dan in een massakachel. Daar heb je gelijk.

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Bedankt Jantje, ik bekijk het even.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door SanderL »

https://service.vekto.nl/agp/files/docu ... gLMcvD_BwE

Is dit wat voor je? Na de ingestelde tijd schakelt het relais om en bedien je een actuator of servo voor de klep.
Elektrisch lijkt mij toch het handigst.

En hier een 4 inch luchtklep die langzaam opent en sluit:
https://nl.aliexpress.com/item/4-220V-A ... autifyAB=0

Als je zelf wilt knutselen zou je denk ik ook wel een actuator van een 3weg klep uit een cv combi-ketel kunnen gebruiken. Als het goed is komen daar steeds meer van op de sloop :D
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Bedankt Sander voor de link. Ik denk dat ik inderdaad voor een elektronische oplossing zal gaan.

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Ik had dit al in een ander topic geplaatst maar voor de volledigheid ook hier nog even een update:

Voor de toevoer van lucht heb ik deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/150mm-st ... 4c4dFqQgO3


In combinatie met deze timer:
https://nl.aliexpress.com/item/3-knoppe ... 4c4dFqQgO3


Tot nu toe werkt het feilloos maar we zijn nog maar 1 stookseizoen ver.
Ik vind het erg handig, je kan bij koud weer bijvoorbeeld voor het slapen gaan de kachel nog eens vullen en een instelbare tijd later wordt alles netjes afgesloten. De vrouw des huizes vergat ook erg regelmatig de klep handmatig te sluiten, ook dat is verleden tijd.

Groet Wouter
pdk17
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2017, 09:52

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door pdk17 »

Hey Wouter.

Ziet er interessant uit. Heb je toevallig een foto van hoe dat geïntegreerd zit in jouw kachel? Benieuwd hoe je de primaire en secundaire luchttoevoer regelt en integreert met dit systeem.

Warme groet
Piet
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Piet,

De verbrandingslucht komt uit de kelder, door de bouwplaat om vervolgens onder de vuurkamer uit te komen, vervolgens uitmondend in de vuurkamer via een gleuf net achter de stookdeur.

De primaire lucht gaat vandaaruit rechtstreeks naar het vuur, de secundaire via het p-channel naar achteren in de vuurkamer. Zie http://batchrocket.eu

IMG_08012019_174045_(640_x_960_pixel).jpg

De verhouding tussen primair en secundair worden door het ontwerp van de kachel, automatisch geregeld. Des te verder de stooksessie vordert, des te harder begint het p-channel lucht aan te trekken.
Groet
Wouter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door SanderL »

Hoe regel je nu je ventilatie in huis? Ik gebruik mijn kachel om de lucht in huis te verversen tijdens de stook. Na de stook vertrouw ik op de kieren in ramen en deuren :(
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Sander,

dat is nog een apart verhaal. De 4 zijden van mijn kachel zijn respectievelijk keuken, buitenmuur, living en toilet.
Aangezien het toilet een ruimte is van 1.2 x 1.2 m heb ik een spouw gemaakt in de muur van de kachel om onaangename warmte in het toilet te vermijden.

De opbouw is als volgt:
  • Bell gemetst uit vuurvaste steen vanboven en baksteen vanonder. De binnenzijde van de bell geplamuurd met zand klei-mengsel en aan de buitenzijde geleemd.
  • Spouw van 6 cm over de volledige breedte en hoogte van de kachelwand maar wel met doelbewuste obstakels zodat de lucht niet in één rechte lijn omhoog kan gaan.
  • Bakstenen muur, aan beide kanten geleemd.
De lucht die door deze spouw gaat komt uit de kelder. Dit werkt zonder ventilator, dus volgens schouwprincipe.
Deze verse lucht gaat vervolgens in een spiraalbuis en wordt getransporteerd naar living en slaapkamers. Dat laatste is nog in wording...

Het keldergat waar de verse lucht in de kelder komt, bevindt zich op ons terras waar ik een muurserre aan het bouwen ben, dus in de tussenseizoenen is het de bedoeling dat hier een eerste voorverwarming plaatsvindt. Mogelijks ga ik vanaf dan werken met een (kleine) ventilator om genoeg warmte uit de serre te kunnen binnentrekken en om het huis in (lichte) overdruk te zetten waardoor en minder infiltratie is van koude buitenlucht door kieren en speleten. Ventilatiesysteem B dus eigenlijk.

groet
Wouter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: gemotoriseerde luchtklep voor rbb177

Bericht door incus »

Hallo Wouter,

Dat is een interessant project!

Je gebruikt de bell om warme lucht te produceren, die daarna naar verschillende ruimtes getransporteerd wordt.
Waar staat de bell, in de keuken of in de living?

Welke temperatuur krijgt de buitenkant van de bell bij deze spouwdikte (6cm) ? Hou je dan nog genoeg stralingswarmte over?

Eigenlijk wilde ik iets anders vragen:
Wat is het gedrag van de gemotoriseerde luchtklep bij stroomuitval. Kun je dan de klep handmatig van stand veranderen? En wat gebeurt er als de stroom opeens weer aan gaat? Kan de klep dan onbedoeld dichtgaan?

(en nog bedankt voor de complimenten voor mijn kachel (bij floorchannelvraagje))

groeten
Incus
Plaats reactie