schoorsteenvragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

schoorsteenvragen

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb een aantal schoorsteen gerelateerde vragen. Ik weet even niet in welk subforum ze passen, maar hier is iig kennis over dit onderwerp. Het gaat over de (twee) gemetselde schoorstenen in het huis van mijn vader waar ik binnenkort met mijn gezin in ga wonen.
- Een van de schoorstenen wordt (werd) gebruikt voor een houtkachel. Deze schoorsteen is al jaren (>>10) niet geveegd en de houtkachel werd tot vorig jaar nog gebruikt. Inmiddels niet meer omdat de verzekering een vonkenvanger verplicht heeft gesteld ivm de rieten kap. Ik wil de kachel opnieuw in gebruik nemen, en zal ook iets met de schoorsteen moeten doen. Nu wil ik de schoorsteen in elk geval laten vegen, maar moet ik ook nadenken over een afvoerbuis in de schoorsteen ivm veiligheid of efficientie?
- De andere schoorsteen heeft twee aansluitingen, waarvan er 1 op het moment niet gebruikt wordt (daar kan in de toekomst ooit nog een kachel op komen) en de ander wordt gebruikt voor het fornuis in de keuken. Er staat nu ook een fornuis onder, zonder mechanische afzuiging. In de nieuwe keuken komt het fornuis op dezelfde plaats. We twijfelen over een extra afzuigsysteem. M'n vriendin vind dit nodig, ik niet zo. Zijn er uberhaupt systemen voor verkrijgbaar? Is dit aan te raden/wenselijk?
- Op de laatst genoemde schoorsteen zat tot 10jr geleden ook de CV ketel aangesloten. Inmiddels heeft die een eigen afvoer door het dak. Ik wil van dit extra pijpje af en de CV weer rechtstreek op de schoorsteen aansluiten. Begrijp ik het goed dat ik de CV ketel dan een eigen pijp in de schoorsteen nodig heeft?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: schoorsteenvragen

Bericht door dormos »

Schoorsteen 1 gewoon laten vegen, en met de veger overleggen. Als het een gemetselde schoorsteen is die voorheen ook gebruikt is voor een houtkachel zie ik niet in waarom het niet zou kunnen, Als het een groot kanaal is zou je er een RVS pijp in kunnen maken (star of flexibel) met daarom heen vermiculiet. Voordeel is dat het kanaal sneelr opwarmt en dus beter trekt. Verder is het beter te vegen dan een gemetseld kanaal.

Schoorsteen 2; hoezo wordt de schoorsteen voor een fornuis gebruikt? Wat is dat voor fornuis dan? Is het een schoorsteen met twee kanalen erin of een kanaal met twee aansluitingen. In het laatste geval kun je het wel vergeten om er twee apparaten p aan te sluiten, dat mag gewoon niet.

Schoortsteen 3: Ik neem aan dat je een HR ketel hebt, en dan kun je het pijpje op het dak niet zomer weghalen en 'm op de schoorsteen aansluiten. In het pijpje op het dak zit waarschijnlijk niet alleen de afvoer van rookgassen, maar ook de aanvoer van verbrandingslucht verwerkt. Dat gaat met een schoorsteen niet zomaar lukken.

Groet,

Hans
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: schoorsteenvragen

Bericht door Hans_Rovers »

Hoi Hans,

Voor wat betreft schoorsteen 2; het fornuis eronder is gewoon een gasfornuis. Wat ik bedoel is dat de schoorsteen wordt gebruikt als afzuiging, zonder extra mechanische ventilatie. De trek is dus beperkt en mijn vraag is; wat voor afzuigsysteem kan ik hier het beste voor gebruiken. Ik weet niet precies hoe de schoorsteen er intern uit ziet, van buiten lijkt het erop dat de twee kanalen ergens hoog in het huis samenkomen tot dezelfde schoorsteen. Meerdere apparaten betekent dan dat ze allemaal een eigen pijp door de schoorsteen nodig zouden hebben?

Schoorsteen 3 (het pijpje van de CV ketel): Dit is inderdaad een HR ketel. Ik begrijp je punt over het aan- en afvoeren van lucht door deze pijp. Niet zomaar lukken zeg je; het kan dus wel? :-) ik zou wel van dat lelijke pijpje afwillen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: schoorsteenvragen

Bericht door dormos »

Voor de afzuiging kun je volgens mij een afzuigkap met eigen motor aansluiten op het kanaal. Als het echt twee kanalen zijn die pas laat samen komen dan zou het mogelijk moeten zijn om ook het andere kanal te bebruiken.

HR ketel op een schoorsteen kan misschien, maar dan moet de verbrandingslucht aangezogen worden uit de ruimte waar de ketel hangt. Dit mag volgens mij alleen als er in die ruimte lucht van buiten aangezogen kan worden. Verder weet ik niet hoe goed een schoorsteen de verbrandingsgassen afvoert. Bij een HR ketel is de temperatuur van de verbrandingsgassen vrij laag, dus ik betwijfel of je een goede trek gaat krijgen. Krijg je terugslag in je kanaal dan loop je risico op koolmonoxide in je huis. Ik zou persoonlijk het "lelijke"pijpje laten staan.

Groet,

Hans
Plaats reactie