budgetvriendelijke rookgasventilator ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door bart a »

Allen,

Voor een kachel die net dat tikkeltje trek mist.. wordt aangeraden om te plaatsen : Exodraft RSV rookgasventilator

Kostprijs : 2.199,16 euro .. ??

Iemand enig idee voor een budgetvriendelijker alternatief ?

Mvg,
Bart A
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik weet geen merken, maar als ik je een tip mag geven:

Koop er 1 die "ernaast" hangt, en het kanaal niet vernauwd. Niet 1 die je bovenopzet. Binnen de kortste keren vuil. Hoop ge-etter.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door JantjeV8 »

Of een trekkap bovenop, heb je geen stroom bij nodig.
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door bart a »

Jantje,

Dat is het 'm net : hebben reeds een trekkap en een gek geprobeerd... miste nog net dat tikkeltje trek ...

Vervolgens de kachelpijpen gedemonteerd en in het rvs t-stuk buiten tegen de muur een haardroger gestoken met de zuigende zijde richting kachel. Dit bekleedt met wat vodden om valse trek te vermijden ... droger op laagste stand en alles werkt perfect.

Maar om direct 2000 euro en meer uit te geven .. doet toch pijn ( het gedacht alleen al :cry: ). Vandaar de vraag : iemand een low tech ventilerend alternatief ?

Mvg,
Bart A
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door arjan drost »

Hoi ik heb de windkat gaf net dat beetje extra wat ik nodig had
Te zien op windkat.nl
Groet Arjan
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door Kofi »

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door JantjeV8 »

De schoorsteen nog een meter hoger maken?
gert-s
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2014, 11:34

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door gert-s »

Ik heb een rookgasventilator gekocht en geinstaleerd in 2017. Bevalt prima. Minder stof in huis en betere trek als dat nodig is bv bij opstarten en vullen. En vooral geen stank in de kamer bij het vullen van de kachel. Kosten ongeveer 600 gulden. Het is een indirect systeem dus geen vervuiling met rookgassen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door JantjeV8 »

gert-s schreef: 05 feb 2018, 12:59 Kosten ongeveer 600 gulden.
ehhh, Gert, heb je het over 2017 of 1917?? :lol:
gert-s
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2014, 11:34

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door gert-s »

JantjeV8 schreef: 06 feb 2018, 10:07
gert-s schreef: 05 feb 2018, 12:59 Kosten ongeveer 600 gulden.
ehhh, Gert, heb je het over 2017 of 1917?? :lol:
Oeps. 2017, en de kosten waren om precies te zijn 675 euro!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door Pigion »

Het is m.i. zinvol waarom er zo weinig trek is. Trek ontstaat door verschil in soortelijk gewicht (dichtheid) van rookgassen in de schoorsteen en de omgevingslucht, in dit geval de buitenlucht. De trek is daarmee evenredig met het temperatuurverschil. Ergo de rookgassen zijn te joud of koelen te veel af in het schoorsteentraject. Heb je als "buitenschoorsteen aan de gevel een ongeïsoleerde pijp?
Mijn eigen ervaring met "weinig" trek:
Ik bedrijf een FinOven24 massakachel van Fetze Tigchelaar. Ik heb daarin 2 rookgas/water warmtewisselaars opgenomen wat tot geleid heeft tot lage rookgastemperaturen. Deze komen nooit boven 50 a 60 C en condenseren direct zodra deze de schoorsteen verlaten. Fetze had mij geadviseerd daarom een rookgasventilator te installeren. Dat heb ik gedaan en was zo gelukkig een exalto met regelaar voor € 200 op MP te scoren. Ik heb dat ding 2 jaren gebruikt in de laagste stand. Toen de regelaar defect geraakte, ben ik gaan stoken zonder ingeschakelde ventilator en het gaat prima, zelfs een koude opstart na een meerdaagse afwezigheid. De temperatuur in de kachel is dan ca. 12 tot 14 C. Geen probleem om zo te startyen via de bypass. Schoorsteen hoogte is 6 M. en goed geïsoleerd, r.v.s. binnenpijp in een gemetselde (te) wijde schoorsteen.
Zo, kom eens op met jouw gegevens! Het moet al heel scheef zitten als een ventilator nodig is.
Pigion
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door bart a »

Pigion,

Bergkachel met uitgang onderaan , zitbank van ca 2 meter .. niet direct voorzien om te werken met veel bypass.

Alle rookgaskanalen gedemonteerd behalve het T-stuk tegen de buitenmuur :

de rook komt bovenaan het T-stuk eruit en zakt onmiddellijk ..

heb dan het deksel onderaan het T-stuk eraf genomen .. de rook kwam onmiddellijk onderaan het T-stuk eruit ..

Daarna een haardrogen met aanzuigstuk bovenaan in het T-stuk gestoken (omwikkeld met doeken om valse trek te vermijden) en het deksel onderaan het T-stuk er terug opgezet ... kachel werkte PERFECT ! Geen rook in huis .. minimaal bij openen kacheldeur (met KOUDE kachel !) ..

Vandaar het idee om te werken met een ventilator.

Mvg,
Bart
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: budgetvriendelijke rookgasventilator ?

Bericht door Sandman79 »

Hier heb je een budgetvriendelijke: https://www.gemimarket.it/fr/ Ik heb er al besteld gehad :)
Plaats reactie