materiaal verbrandingsruimte rocket stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2018, 21:07

materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door Sergione »

Hallo beste ecologieforum-mensen!

Ik ben sinds kort aangemeld bij dit forum, uit algemene interesse in de onderwerpen die hier besproken worden, maar ook omdat ik een paar 'off-grid' producten voor mezelf aan het ontwikkelen ben...

Eén product waar ik mee bezig ben is een min of meer mobiele opstelling om mee 'op hout' te koken, voor buiten en eventueel binnen, baserend op het principe van de rocket stove.
Omdat de energie die ik uit de brandstof haal uitsluitend voor het koken wordt gebruikt kan ik een opstelling bouwen die gedurende een relatief korte tijd (15 tot 45 minuten) véél energie afgeeft en daarna weer afkoelt.

Mijn vraag is: bij welke bouwwijze krijg ik kortstondig (en met de kortste 'aanlooptijd') de meeste energie en zo min mogelijk roet en andere ongewenste zaken uit mijn riser?
> Met een gegoten (en geïsoleerde) verbrandingsruimte uit vuurvast BETON... of
> Met een gelaste (en geïsoleerde) verbrandingsruimte uit relatief dunwandig STAAL?

In beide gevallen zit de verbrandingsruimte plus isolatie nog eens 'ingepakt' in een stalen behuizing en is de riser ca. 70cm hoog met ø15cm.

Bij voorbaat dank voor jullie informatie!

Met vriendelijke groeten,

Sergione
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door kockie »

Ik mis nog een optie, metselen van vuurvaste steen. Dat zou namelijk mijn voorkeur hebben. Sterke stenen voor waar het hout ligt en isolatiestenen voor de heatriser. Staal zou ik niet aan beginnen. Als de rocket goed is, brandt het in relatief korte tijd weg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
Ik zou kiezen voor de nieuwe opstelling van Peter. Optimaal rendement, makkelijk te bouwen en een lage constructie.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: 22 jan 2018, 11:19 Goedemorgen,
Ik zou kiezen voor de nieuwe opstelling van Peter. Optimaal rendement, makkelijk te bouwen en een lage constructie.
Informatie hierover vind je hier: viewtopic.php?f=3&t=6421&p=97769#p97769
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2018, 21:07

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door Sergione »

Beste Kockie en Ritsaert,

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie, ik heb de opstelling van Peter bekeken, zeer interessant.

Ik heb afgelopen jaar een paar constructies uitgeprobeerd met staal (gelaste buizen) die zeer goed branden, en waar de slijtage aan het materiaal in de verbrandingsruimte niet of nog niet zichtbaar is. Maar natuurlijk heb je gelijk, op den duur is staal onder invloed van oxidatie 'verouderd' of gewoon 'weg'... Wat mij op de volgende vraag brengt: leeft een verbrandingsruimte uit vuurvast beton langer dan eentje uit staal?

Ik zag bij het gieten van een verbrandingskamer uit vuurvast beton het voordeel van de grotere vormvrijheid, waarbij ik ook een paar details (voor installatie in de behuizing, de aansluiting van de riser etc) meteen mee zou gieten, plus de gewichtsbesparing omdat ik dan overal precies de gewenste wanddikte heb en geen mm meer...

Welke betonsoorten zijn er volgens jullie het beste geschikt? Werken jullie met toevoegingen?

Hartelijke groeten!

Sergione
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door Albert van WdJ »

Sergione schreef: 22 jan 2018, 11:11 Eén product waar ik mee bezig ben is een min of meer mobiele opstelling om mee 'op hout' te koken, voor buiten en eventueel binnen, baserend op het principe van de rocket stove.
Als het mobiel moet zijn, heb je wel wat beperkingen. Dan moet je niet met hele zware materialen werken zoals vuurvaste stenen.
Ik heb zelf een rocket stove in de tuin, die ik gebruik voor o.a. bier brouwen. (niet mobiel, maar dat had wel gekund).
Die bestaat uit gewone ijzeren buis van 4 mm dik materiaal (die al behoorlijk roestig was). Gewoon aan elkaar gelast. Het geheel is omgeven door vermiculiet korrels;
De doorsnede van de burntunnel en riser is 150 mm.
Deze rocket gebruik ik al jaren met zekere regelmaat.
Ik zie wel slijtage aan de buis, maar dat zal ook komen door de vochtige omgeving waar dat ding 24/7 in staat. 't Is meer een soort putroest.
Als ik de staat van de riser bekijk, dan is daar nu zo 30% van weggebrand. Het is niet zo goed te zien op de foto, maar de dikte van de wand van de riser is zeker nog 3 mm. Daarbij moet je wel bedenken dat deze rocket als jaren in dienst is. En hij gaat nog zeker jaren mee.

En mocht zo'n buis nou een keer doorgebrand zijn, dan is vervanging ook niet zo'n hele heisa.
rocket.jpg
Burntunnel zonder de brandplaat
Burntunnel zonder de brandplaat
riser
riser
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door kockie »

Bij de batchrocket die in mijn schuur gebouwd is tijdens de rocket-bouwdagen was na een keer of 10-15 stoken de rvs heatriser, geisoleerd met losse vermiculietkorrels, volledig aan barrels gestookt. Een en ander zal natuurlijk afhangen van de bereikte temperaturen. De huidige riser, gemaakt van pindablikken, klei en vermiculiet, is de binnenbekleding van blik volledig weggebrand, maar de klei-vermiculietlaag houdt wonderbaarlijk goed stand!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2018, 21:07

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door Sergione »

Hallo!

bedankt voor jullie snelle info met foto's, heel duidelijk!
Het is inderdaad een groot verschil of je de oven af en toe in gebruik hebt of dat je er bijvoorbeeld dagelijks een ruimte mee verwarmt en er op kookt. Dat heeft zeker invloed op de materiaalkeuze.
Bij mij speelt de mobiliteit een belangrijke rol, vandaar dat ik mik op compacte bouw en gewichtsbesparing zolang dat geen negatieve invloed op het schone verbrandingsproces heeft; de levensduur van het materiaal is natuurlijk ook een belangrijke factor... Een en ander moet ietsje langer dan 10-15 keer stoken uithouden!

Kan nog iemand iets zeggen over de beton-mix die ik het beste kan gebruiken voor de verbrandingsruimte?

Albert, veel succes en plezier met je bierbrouwerij, mooi ding!

Groeten,

Sergione
Sergione
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2018, 21:07

Re: materiaal verbrandingsruimte rocket stove

Bericht door Sergione »

Beste forum-ers,

ik heb inmiddels een hoop informatie gevonden op de website 'batchrocket.eu' waarvan ik het bestaan tot voor kort niet kende...
Aldaar heb ik vele antwoorden gevonden op gebied van materiaalkeuze voor de verschillende onderdelen van de oven.

Mocht ik er in detail toch niet uitkomen dan meld ik me weer!

Hartelijk dank,

groeten,

Sergione
Plaats reactie