secundaire verbranding en secundaire verbranding.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door mvdlans »

Bonjour,

Volgens de gegevens van mijn kachel (Nordic Isotta) heeft deze al het effect van secundaire verbranding ingebouwd (double combustion). Echter er is niks van zuurstof toevoer te vinden aan de bovenkant los van de secundaire luchttoevoer boven de kachelruit.
Zover ik heb begrepen zakt de zuurstof via die opening langs de kachelruit naar beneden omdat die lucht kouder (dus zwaarder) is en houdt je ruit schoon. Er is hier dan toch geen sprake van secundaire verbranding of ben ik nou gek?

Heeft het dan voor mijn kachel nog zin als ik er aan de bovenkant van de vuurkamer nog een extra zuurstof toevoer in maak middels zo'n geperforeerde buis? Op Joutube vind je mooie voorbeelden maar gietijzer is lastiger te bewerken dan staal dus voordat de boor er in gaat wil ik graag jullie advies. :D

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door ritsaert snijder »

de window washer geeft natuurlijk wel luchtaanvoer maar is geen secundaire lucht (die zit ongeveer 11 cm boven het vuur)

toevoegen van secundaire lucht boven het vuur heeft zeker zin maar je moet wel in staat zijn om de luchthoeveelheid af te stellen en om te weten hoeveel lucht er nodig is.

precies de juiste hoeveelheid lucht is heel belangrijk voor het rendement
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door hanskraayeveld »

Volgens mij is het wel secundaire lucht.
Het verschil zit hem in de combustion. (verbranding)

Jij hebt wel een secundaire luchttoevoer, maar geen secundaire verbranding. (double combustion(

Klinkt wat verwarrend, secundair betekend gewoon 2e.

Dus je primaire luchttoevoer zit bij je schudrooster waarschijnlijk, en de secundaire is dan je airwash.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door mvdlans »

Die secundaire is idd de airwash.

Op de site van de fabrikant wordt wel over een secundaire verbranding gesproken: post combustion. https://www.lanordica-extraflame.com/en ... cerchi-evo

Als ik wat google op postcombution kom ik op het volgende uit: Als de vuurkamer een temperatuur hoger dan 600 graden heeft dan worden de gassen ook verbrand. Wat resulteert in een schoorsteen waar geen rook uit komt (als de kachel brandt dan :fff :mrgreen: :mrgreen: ).

Mijn nu geïsoleerde verbranding kamer is 'klere' heet en rook komt er niet uit de pijp. Voor het isoleren ook niet trouwens.

Houdt dit dan al in dat ik al een goede secundaire verbranding heb? Of gaan er nog steeds onverbrande gassen de lucht in die nog verbrand kunnen worden met wat geMcGyver??
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door hanskraayeveld »

Ja zal nooit voor de volledige 100% je hout verbranden. Er zullen altijd onverbrande gassen de lucht in vliegen. Wel kun je dit zoveel mogelijk beperken.

Ik ben persoonlijk geen fervent voorstander van secundaire combustion. Want het wilt eigenlijk zeggen dat je temperatuur te laag is bij je primaire vuurkern, of te weinig zuurstof bij je primaire vuurkern.

Vergelijk het met een hybride auto, waarbij de primaire bron (de verbrandingsmotor) elektriciteit gaat opwekken voor de secundaire bron (de electromotor).

Klinkt allemaal heel leuk en ingewikkeld, maar in de praktijk werkt het wel wat anders.
Je gaat zachter stoken om het hout te laten "vergassen" en daarna door de secundaire verbranding het te laten ontbranden. Als je primaire verbrandingsbron gewoon goed is, heb je het absoluut niet nodig.
Wat je wel nodig hebt is veel hitte, en precies genoeg zuurstof.

Als je van experimenteren houdt, zou ik het gewoon proberen. Ik experimenteer ook raak. Maar meer voor de leut. Ik persoonlijk denk dat je er weinig of niks mee opschiet.

Vergelijk het met brommers opvoeren door je poorten uit te vijlen.
Het is eigenlijk alleen voor kenners weggelegd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door ritsaert snijder »

De window wash is voor een schone ruit en is tevens extra zuurstof die langs de ruit naar beneden zakt en de ruit schoon houdt. Je kan dat secundaire lucht noemen zoals de fabrikant dat ook zal doen. Maar het is gewoon een extra toevoeging van lucht aan de onderkant van het vuur en dat werkt niet als extra lucht na de verbranding (toe te voegen 11 cm boven de vuurhaard). Maakt me allemaal niet uit en het is allemaal een beetje hoe je het definieert.

De kunst is de juiste hoeveelheid zuurstof zoals Hans ook zegt. Dat weet je alleen door de restzuurstof te meten in de rookgassen. Teveel zuurstof is negatief voor het rendement. Te weinig ook en geeft ook een onvolledige en slechte verbranding. Je kan dus beter iets teveel hebben dan te weinig.

Fine tunen kan alleen door meten (bijvoorbeeld een lambda sonde of een testo).
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 23 jan 2018, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door LeaD »

Wat is nu de juiste zuurstoftoevoerhoeveelheid als de parameter hoeveelheid hout variabel is?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb absoluut nog weinig ervaring met het meten, maar heb al redelijk wat testen uitgevoerd met de rookgasanalysator.

Wat mij opvalt, is dat het vuur zn eigen "stabiliseert" aan de hand van zn toegewezen hoeveelheid zuurstof icm de schoorsteentrek. Nu in normaal nederlands:

Bij een bepaalde afstelling van de primaire en/of secundaire luchttoevoer en het vullen van de kachel,
gaat de kachel met die bepaalde hoeveelheid zuurstof toegewezen krijgt en bij een bepaalde schoorsteentrek, branden. Krijgt het te weinig zuurstof, komt je brandje niet lekker op gang. Bij teveel zuurstof, gaat de kachel "brullen". Allebei de voorbeelden zijn niet optimaal. Het brullen is optimaal voor de houtverbranding maar slecht voor je verlies, en het niet lekker op gang komen is slecht voor de verbranding, maar goed voor je verlies.(minder verlies)

Maar de schoorsteen trek bepaald in grote mate de optimaliteit van de verbranding. Daarom denk ik dat alle hoogrendements houtketels altijd met een ventilator werken. Veel trek (goede verbranding), en toch veel warmte afvangen kan eigenlijk alleen maar dmv een ventilator.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door mvdlans »

hanskraayeveld schreef: 22 jan 2018, 21:54 Vergelijk het met brommers opvoeren door je poorten uit te vijlen.
Been there, done that. Poorten uit-vijlen, poorten erbij boren, kop vlakken, ontsteking vervroegen... :fff :fff :D
hanskraayeveld schreef: 23 jan 2018, 08:12 Wat mij opvalt, is dat het vuur zn eigen "stabiliseert" aan de hand van zn toegewezen hoeveelheid zuurstof icm de schoorsteentrek. Nu in normaal nederlands:
Dat klopt. "Grosso modo" is dit het principe wat er aan volume uit gaat door de schoorsteen wil er aan verse lucht in. De onderdruk in de kachel ontstaat doordat er niet het evenredig volume aan zuurstof door de luchtopeningen (zeg maar "restrictors") naar binnen kan denk ik. Anders zou die steeds harder gaan branden. Een goede schoorsteen is dus het halve werk.

Ik heb gisteren als test trouwens m'n "bijzet" houtkachel (Een Supra Iseran met turbo) in de woonkamer ook van een plak Ytong op de reflector plaat voorzien. En WOW wat een verschil!! Hier ben ik zeker van dat alles verbrand wordt! Zelfs bij minimale zuurstof toevoer krulden de vlammen van hoog naar beneden tegen het glas aan. En bij de primaire lucht volop open of tijdens het opwarmen met de deur op een kiertje wordt de afterburner direct aangezet. Waar er anders altijd wel een beetje creosoot in de kachel achter bleef is alles nu lichtgrijs, koffiebruin :wink: prachtig schoon.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik de vuurkamer van mijn normale houtkachel verder 'moet' verkleinen om dezelfde verbranding te krijgen. Wat een fantastisch schouwspel is dat als je dat hout echt ziet vergassen! :o

Een lambda sonde, wie weet op een dag langs de sloop Ritsaert!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door JantjeV8 »

hanskraayeveld schreef: 22 jan 2018, 21:54 Je gaat zachter stoken om het hout te laten "vergassen" en daarna door de secundaire verbranding het te laten ontbranden. Als je primaire verbrandingsbron gewoon goed is, heb je het absoluut niet nodig.
Wat je wel nodig hebt is veel hitte, en precies genoeg zuurstof.
Spreek je hier nu eigenlijk het principe van een houtvergasser tegen? Die halen toch behoorlijk efficiënte waardes en lage uitstoten.
mvdlans schreef: 23 jan 2018, 11:13 Wat een fantastisch schouwspel is dat als je dat hout echt ziet vergassen! :o
Ja, da's mooi, precies dat randje opzoeken. Het hangt nog wat van de houtsoort en blokgrootte af, maar in een goeie kachel kun je het zo voor elkaar krijgen dat er alleen vlammen tegen het plafond van de stookruimte zweven.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door hanskraayeveld »

Nee ik spreek het niet tegen, naar mijn idee.

Ik heb het niet over "echte" houtvergasser, maar over houtkachels die verkocht worden als houtvergasser.

Net alsof een simpele houtkachel geen hout vergast.
Pure lariekoek. Als je vuur boven een bepaalde temp komt, gaat je hout "gassen". En verbranden. Hoe hoger de temp, hoe meer er verbrand wordt. Een echte houtvergasser droogt zn hout, voor het vergast wordt. Daar zit m de clou, plus hij brand op zn kop wat weer gunstig voor de warmte(overdracht) en het hout drogen is.

Maar een simpele houtkachel die met zogenaamde secundaire verbranding "houtvergasser" genoemd wordt...

Ik geloof er niet zo in...
Laat het rendement maar spreken, denk ik dan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik geloof meer in precies de juiste hoeveelheid lucht in het proces. Of dat met een aparte secundaire beluchting gebeurt maakt niet zo veel uit.

Ik ken maar 1 simpele houtkachel die het hout vrijwel volledig vergast. En dat is zeker terug te vinden in het rendement!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Het is "ten strengste verboden" zoals op het forum te vinden, maar ik denk toch steeds aan het volgende.

Wat gebeurt er als je toch een ietsie pietsie extra voorverwarmdezuurstof via de asla aan vuur toevoegt, EN de schoorsteentrek op dezelfde ingestelde waarde laat staan (trekbegrenzer).

Groet, Ruud.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door ritsaert snijder »

Wat is er verboden? Je luchttoevoer verwarmen (dat bedoel je met zuurstof?) helpt mee aan een hogere verbrandingstemperatuur en dat is bijna altijd positief.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door Pietje »

RuudBalk schreef: 06 okt 2020, 13:42Wat gebeurt er als je toch een ietsie pietsie extra voorverwarmdezuurstof via de asla aan vuur toevoegt, EN de schoorsteentrek op dezelfde ingestelde waarde laat staan (trekbegrenzer).
Wat er dan gebeurt, is dat je extra primaire lucht toevoert (dus extra houtgas-productie) die ook nog eens warm is (nog meer houtgasproductie) die vervolgens niet meer verbrandt (ondanks de trekbegrenzer en de hoge temperatuur) om het simpele feit dat er niet genoeg zuurstof meer over is.

En de hoeveelheid rook die dat oplevert, en een latere schoorsteenbrand, dat is inderdaad verboden hier ;-)

Maar als je die voorverwarmde lucht nou net boven de brandstof toevoegt, dan krijg je een heel schone verbranding. De kans bestaat dat het rendement een fractie achteruit gaat, maar dat is, door het ontbreken van vervelende reacties vanuit de omgeving, dat zeker waard.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie