secundaire verbranding en secundaire verbranding.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

TLS

Re: secundaire verbranding en secundaire verbranding.

Bericht door TLS » 11 okt 2020, 09:40

naar mijn mening is het voorverwarmen van de secundaire lucht absoluut nodig. Vergassing treedt maar op bij voldoende hoge temperatuur.
Teveel zuurstof/teveel trek koelt de brandkamer af en jaagt de warmte door de schoorsteen.

De meeste moderne kachels werken met voorverwarmde secundaire zuurstof.
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

RuudBalk

Bericht door RuudBalk » 19 okt 2020, 13:28

@Pietje, @TLS, @Ritsaert, dank voor de reactie.

Allereerst over het ‘verbod’. Het is o.a. de kachelbouwer zelf die in de stookinstructie schrijft dat bij houtstook alleen het bovenste ventiel gebruikt moet worden. Het ventiel in de asla-deur is voor kolenstook.
a) “Die Tür im Aschefach darf NIE während des Betriebs der Feuerstätte geöffnet sein.”
b) “Ursache bei zu schnellem Verschleiß der inwendigen Teile: - zu starke Beheizung verursacht durch
Luftzufuhr durch den Rost.”
En wat onder ‘b’ staat sluit aan bij jouw verhaal. Wat ik echter nog steeds niet begrijp, hoe kan extra zuurstof leiden tot meer houtgas. De route is toch hout verhitten >> houtgas >> zuurstof >> vuur?

Mijn kachel heeft niet de mogelijkheid om zuurstof boven het vuur te blazen, dat vond de kachelbouwer niet nodig omdat in de branderkamer een geweldige Turbulentie is, waardoor gas en zuurstof lekker verbinden.
Voorts gaan de rest gassen en zuurstof via een venturie naar de wervelkamer waarin zij alsnog kunnen verbinden, gelijk de Bergkachel.

Maar inmiddels heb ik het idee dat twee dingen door elkaar lopen:
1. (extra) zuurstof via de asla,
2. te grote luchtovermaat.

Wat ik eigenlijk voor ogen had -ik had duidelijker moeten zijn- is zuurstof via twee gaatjes in het rooster toevoegen die zich mengt met de zuurstof uit het bovenventiel, en zo een nog betere Turbulentie en verbranding te creëren. (De andere gaten in het rooster zijn dicht om aan een goede aslaag te geraken.)
Dus per saldo evenveel zuurstof.
Ik heb ooit de luchtovermaat laten meten bij de normale stook en die is goed, tussen de 2 en 2,5.

Maar goed, ik ga geen gekke dingen doen, de lambda moet 2 - 2,5 blijven.

Groet.

Ramon

Bericht door Ramon » 19 okt 2020, 22:07

Als ik zo vrij mag zijn er een mening over te geven:

Volgens mij is de secundaire lucht bovenop het vuurbed niet bedoeld om het vuur harder te laten branden.
Allereerst: voorverwarmde lucht is altijd beter dan niet voorverwarmde lucht, primair maar ook secundair, of tertiair
Vergassing treed op vanaf 300 graden, maar de hoeveelheid lucht en de temperatuur zorgen ervoor wat er gevormd wordt. Is er namelijk (ik weet dit niet precies) te weinig temperatuur, en te weinig lucht, wordt er veel CO koolmono oxide gevormd ipv CO2 koolstofdioxide. En teer. Dat zijn onverbrande koolstofdelen.
Ook bepaalde mineralen verbranden pas bij heel hoge temperaturen.

Wat ik er altijd uit begrepen hebt is het volgende:

1. Als je primair, dus onder vandaan lucht gaat toevoeren, ga je een enorme stroomversnelling van warm opstijgende lucht krijgen. Een soort convectieraket. Bij een normale houtkachel zie je dan letterlijk de vlammen in de pijp verdwijnen. Er verdwijnt dus een hoop warmte in de pijp.

2. Om deze natuurlijke convectie en trekkende vlammen tegen te werken, wordt er een soort van tegengestelde luchtstroom, die het hout van verse lucht voorziet, gecreëerd. Dit zorgt voor een stabiel brandende houtkachel, die niet gaat gieren. Deze lucht wordt verwarmd, om de verbranding niet te belemmeren, omdat koude lucht op de vlammen, ongunstiger is dan koude lucht onder de vlammen. De vlammen kunnen niet goed uitvlammen, omdat ze gekoeld worden. Wil je kachel harder gaan branden, zal er meer zuurstof naar beneden moeten worden gezogen door de kachel, waardoor de vlammen meer tegengewerkt gaan worden. Dit wordt vaak zo goed mogelijk verspreid door een x aantal gaatjes in een buis van een paar minimeter groot.

3. Hij wordt zo afgesteld dat er precies genoeg lucht voor de verbranding van het hout bij het opgegeven vermogen door de fabrikant wordt afgeleverd.
Laatst gewijzigd door Ramon op 20 okt 2020, 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramon

Bericht door Ramon » 20 okt 2020, 06:55

Teveel zuurstof koelt de brandkamer idd af, waardoor de temperatuur zakt, (dat is natuurlijk maar een fractie) en het teveel aan zuurstof niet bijdraagt aan de verbranding, maar ongewijzigd (alleen opgewarmd) door de schoorsteen verdwijnt.

Je wilt dus niet teveel zuurstof toevoegen, dat heeft een nadelig effect op het rendement, maar ook niet te weinig, dat heeft effect op de verbranding.

Teveel is wel beter dan te weinig.

dormos

Bericht door dormos » 20 okt 2020, 08:39

Volgens mij is de bedoeling van het toevoeren van secundaire (voorverwarnde) lucht boven de vlammen bedoeld om onverbrande houtgassen alsnog te laten verbranden. Met alleen aanvoer van onderen zou er te weinig zuurstof aanwezig zijn en zouden de gassen onverbrand de schoorsteen uit vliegen.
Dat is slecht voor het rendement en het millieu.

Plaats reactie