deel 2 rendement verhogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

deel 2 rendement verhogen

Bericht door mvdlans »

Bonjour!
Een tijd geleden heb ik een draadje geopend over het verbeteren van mijn gietijzeren kachel. Via jullie hulp het stook gedrag aangepast en meer met de secundaire lucht gespeeld en nu blijft de kachelruit mooi schoon.

Omdat ik toch nog wou experimenteren met het verhogen van het rendement heb ik laatst toch weer wat lopen testen.

Ik had ergens gelezen dat je de vermiculiet platen ook zou kunnen vervangen voor ytong blokken (cellengas beton). Ik heb nu de achterwand geïsoleerd en één zijkant en het spul houd zich wonderwel erg goed. Het vuur brandt heter en alles blijft mooi schoon.

Het is alleen lastig te beoordelen of ik nu meer of minder hout verstook. De temperatuur van de schoorsteen (1m50 boven de kachel uit staal) is nu rond de 120 graden tov 80/90 wat het eerst was. De vuurkamer bereikt een temperatuur van 290 graden als die lekker snort.

Vanaf wanneer vind de secundaire verbranding eigenlijk plaats?

Ik vraag me nu af of ik met mijn hogere rendement niet meer de mussen aan het verwarmen ben (zonder Bell)?

En komt het dus een beetje op hetzelfde neer:

Minder rendement (originele kachel) = meer hout verstoken en meer afvalgassen.

Hoger rendement = misschien dezelfde hoeveelheid hout verstoken (voor dezelfde hoeveelheid warmte in huis) omdat er meer warmte de schoorsteen in verdwijnt, de afvalgassen zijn echter schoner.

Waar ik naar toe wil, weet iemand hoeveel energie er daadwerkelijk extra verbrand wordt tov primaire en secundaire verbranding?

Merci!

Michiel
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door Pietje »

Zonder tekening of foto is het een beetje lastig iets zinnigs te zeggen.
Je schoorsteentemperaturen zijn heel netjes, tenzij je ze meet met een magneet-thermometer. Want dan zullen ze in de buis aanmerkelijk hoger zijn!
Je vuurkern-temperatuur van 290C is erg laag. Een houtvuur zelf brandt rustig 600-800 graden en in de kern van een RBB kan die tot boven de 1000C komen.

Kun je beschrijven hoe je aan deze temperaturen komt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door mvdlans »

Ik meet de temperaturen met een infra rood thermometer.

Hij gaat niet boven de 360 graden en ik zie de blauwe vlammen het hout verbranden dus die werkelijke temperaturen liggen idd een heel stuk hoger in de vuurkamer. Die 290 graden is misschien alleen de kachelruit temperatuur.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door ritsaert snijder »

Met de IR meet je alleen de temperatuur van de buitenkant van de schoorsteen. Het meten van de kerntemperatuur is best lastig. Gaatje boren en thermometer met staafje er in.
Meet je met de IR de warmte van het glas of meet je de vuurkern? Als de vuurkamer 290 graden haalt dan blijft de vuurkamer helemaal zwart en dan wordt je kachelruit ook zwart.
Secundaire verbranding zit ongeveer 11 cm boven het vuur.

Door het isoleren krijg je een betere verbranding. Dezelfde isolatie zal ook de warmte beter in de vuurkamer houden; oftewel de buitenkant wordt relatief minder heet. De verschillen in temperatuur in de buitenkant worden groter waardoor het risico op scheuren groter wordt. Daarentegen worden de rookgassen wel heter en die gaan naar de .....mussen.

De oplossing is een goede geisoleerde vuurkamer in bijvoorbeeld een bell. Rookgassen van 800 a 900 graden die afkoelen tot bijvoorbeeld 90 graden. Met veel of weinig massa dat is afhankelijk van de situatie.
groet!

Ritsaert
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door mvdlans »

Hier twee foto's van de kachel waaronder eentje van de vuurkamer met de Ytong blokken er in.

Afbeelding

Afbeelding

Ben jij dat trouwens Ritsaert van de Albert Schweizer? Dit is Michiel (van een ver verleden met Willemijn ;) ).
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door hanskraayeveld »

Ziet er mooi uit!!!

Laat even weten hoe lang en goed het cellenbeton zich houdt...

Vermiculiet scheurt en brokkelt namelijk snel...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door Erikvr »

Vermiculiet kan niet zo goed tegen mechanische belasting maar als je de houtblokken netjes in je kachel legt ipv smijt gaat het heel lang mee. De originele platen in mijn 7 jaar oude kachel zien er nog onbeschadigd uit. Ytong verpulvert gewoon na verloop van tijd.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door ritsaert snijder »

Michiel,
zo te zien brand de kachel behoorlijk veel heter dan dat je hebt gemeten. Meten van een kacheltemperatuur is behoorlijk lastig.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: deel 2 rendement verhogen

Bericht door LeaD »

Tegen de Ytong nog een laagje hittebestendige platen ervoor zetten als bescherming ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie