Verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johan1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2018, 09:01

Verwarming

Bericht door Johan1985 »

In huis heb ik boven radiatoren en beneden vloer verwarming plus houtkachelen daar zit nou net het probleem.
De cv is voorzien van twee kleppen dus vv en radiatoren boven zijn prima afzonderlijk van alkaar te regelen
Alleen is mij vertelddat wanneer ik de houtkachel stook de vloer juist afkoelt en het juist veel gas kost om de vloer weer warm te krijgen als de houtkachel uit gaat. Is er een oplossing die de vv constant houd en de houtkachel de gasrekening laag houdt?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming

Bericht door benthuis »

Welkom Johan.

Klinkt alsof je de temperatuur opnemer van de CV naar een andere ruimte moet hangen...

Misschien is het handig om je titel meer aan de inhoud aan te passen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Een echte "oplossing" is er niet.

Wel zou je als je de houtkachel stookt, je cv ketel op een bepaalde retourtemp kunnen zetten.

Hij houd zn retour dan op bijvoorbeeld 30 graden. Koelt je vloer niet teveel af.

Dat kost wel gas. Hoe lager de temp, hoe gunstiger.
Je zou er even mee moeten spelen. Begin bij een wat lage temp 25 graden bijvoorbeeld. Dan zal je vloer rond de 18 a 20 graden worden (vermoed ik, is heel erg afhankelijk van je instellingen)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarming

Bericht door JantjeV8 »

Of je zorgt dat je een houtkachel gebruikt die je tussen de cv inbouwt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming

Bericht door dormos »

Als ik het goed begrijp heb je een syeteem met twee zones; 1 voor CV en 1 voor VV.
Beiden zullen hun eigen thermostaat hebben die een gemotoriseerde klep bestuurt.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom het opwarmen van een gedeeltelijk afgekoelde vloer meer gas zou kosten dan de hoeveelheid gas die je uitspaart door de houtkachel te stoken. Klinkt wat mij betreft nogal onlogisch.
Verder wordt de vloer in een ruimte waar een houtkachel brandt ook indirect door die kachel verwarmd, dus dat afkoelen zal in de praktijk wel meevallen. Wil je echt niet dat je vloer afkoelt tijdens het stoken van de houkachel, dan zou je de thermostaat die de VV regelt hoger kunnen zetten tijdens het stoken van de houtkachel zodat de VV gewoon blijft verwarmen. Beetje zonde van het gas, en je zult wellicht in je ondergoed moeten gaan lopen vanwege de temperatuur.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Verder wordt de vloer in een ruimte waar een houtkachel brandt ook indirect door die kachel verwarmd, dus dat afkoelen zal in de praktijk wel meevallen.
Dat is niet waar. De 15 m2 voor de kachel van mijn houtkachel waar de stralingswarmte op gericht is, blijft lekker warm. De rest koelt (hetzij iets minder hard) gewoon af. Vooral als je plavuizen hebt merk je dit goed. Dat was mij een reden om een cv kachel aan te schaffen...

Maar het is ook wat je gewend ben. Ik kom bij mensen waar de temperatuur dusdanig is wat het in mijn huis nog niet is als ik 3 dagen op vakantie ben.

Waar mijn voeten er voor mn gevoel afvriezen...

Tis ook maar wat je gewend ben...
Johan1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2018, 09:01

Re: Verwarming

Bericht door Johan1985 »

Als eerste dank voor alle reacties. Als ik het goed begrijp is er geen pasklare oplossing voor mijn probleem. Wie heeft er ervaring met een thermostaat met houtkachelfunctie?? Zo ja misschien is dat wat?,
Waar het mij dus om gaat is dat de vloer niet iedere nacht druk is om weer op temperatuur te komen
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Daar heb ik dus ervaring mee.

Remeha isense.

Die doet dus precies wat ik zegt. Op het moment van activeren houd hij zn retour op dezelfde temperatuur.

Heb het niet veel gebruikt omdat ik al snel een houtkachel op cv had daarna. Werkt wel goed alleen je merkt wel dat het "teveel" is. Weet alleen niet of ik via de isense ook de temp kon instellen...
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Verwarming

Bericht door martijn1984 »

Hier ook een isense naast hout stoken met een massakachel.
Hij staat hier van oktober tot maart op de openhaardstand.
Dag en nacht.

Normaal gesproken zou je hem hier een uurtje op zetten tijdens het stoken van de kachel.
Hij houdt dan zn stookregime aan die eerst nodig was op de ruimte op temperatuur te houden.
Met de knop die je anders gebruikt voor je ruimte temperatuur regel je nu je watertemperatuur , aanvoer niet je retour.
Het weer houd ik iets in de gaten , met oostenwind gaat hij bijvoorbeeld een paar graadjes omhoog.
De temperatuur is geheel afhankelijk van je huis , isolatie en soort verwarming.
Nu staat hier hier bijvoorbeeld op 28 graden aanvoer op vv.
Let met lagere temperaturen wel op dat hij niet gaat pendelen , op minimum vermogen ( modulerend) gaat het water al gauw over de lage temperatuur heen , waardoor hij veel starts heeft per uur.

Met een lage temperatuur doen je radiatoren niet veel boven.
Met een hoge temperatuur word t uiteraard te warm beneden.

Een echte oplossing is er naar mijn idee ook niet.
Het blijft schipperen tussen bezuinigen en comfort.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Een echte oplossing is er naar mijn idee ook niet. 
Het blijft schipperen tussen bezuinigen en comfort.
Juist!
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Verwarming

Bericht door jn82 »

https://www.ebay.nl/itm/1pcs-STC-1000-A ... SwI-BWQVLS

Dit thermostaatje stuurt bij ons de ketel aan. De sensor meet de temperatuur van het water dat uit de vloer komt. Hierdoor blijft de temperatuur in de vloer nagenoeg constant (Delta T is in te stellen, heb ik ingesteld op 1 gr.C) en heb je minder vermogen nodig om de vloer op temperatuur te houden (een soort cruisecontrol). Scheelt bij ons ongeveer 10% gas. Qua investeringskosten is het wel het proberen waard....
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Verwarming

Bericht door martijn1984 »

Die heb je in een dompelbuis geplaatst?
Toch vraag ik me af wat het doet met het stookregime van een ketel. Of het niet als een stoplicht je ketel aanstuurt.

Werkt hij als een modulerende thermostaat?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Dit thermostaatje stuurt bij ons de ketel aan. De sensor meet de temperatuur van het water dat uit de vloer komt. Hierdoor blijft de temperatuur in de vloer nagenoeg constant
Heb je zoiets ook met meerdere temperatuurmeters, en in te stellen waarden?

Ik zou bijvoorbeeld mijn doorstroom boiler en ruimte(s) willen meten, en aan de hand daarvan een pomp willen sturen. Dus als de doorstroomboiler onder de 50 graden komt, pomp aan. Kamertemp onder de 22, pomp aan. Douchtemp onder de 20, pomp aan.

Is zoiets er?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Verwarming

Bericht door JW te R »

Als je cv-installatie maar een thermostaat heeft, die ook nog in de ruimte hangt waar je houtkachel staat, kun je verwachten dat de cv-installatie niet goed regelt als de houtkachel brandt.
De houtkachelfunctie van Remeha doet wel iets, maar is feitelijk een lapmiddel. Zolang hij is geactiveerd zal hij de watertemperatuur constant houden, ongeacht of er warmtevraag is of niet. Die warmtevraag kan de kamerthermostaat immers niet meer bepalen. Grote kans dus dat je daardoor meer gas gaat verbruiken.

Ik gebruik een Honeywell Evohome zoneregeling. In elke ruimte die ik wil kunnen verwarmen hangt een thermostaat die uitsluitend verantwoordelijk is voor de temperatuur in die ruimte. Dat werkt dus ook als de houtkachel in de woonkamer brandt.
Bijkomende voordelen: Je kunt per ruimte een ideale temperatuur instellen, en ook per ruimte een stookschema maken. Vergeten de thermostaat omlaag te draaien kan niet meer. Dat gaat vanzelf.
Er is ook een nadeel: er hangt wel een prijskaartje aan ...
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Verwarming

Bericht door jn82 »

@martijn1984: Wij hebben ongeveer deze verdeler: http://www.albrand.nl/upl/img/prd/big/1441094741.jpg . Ik heb de thermometer aan de retour-kant van de verdeler eruit gehaald en hier de sensor van de stc1000 ingeschoven. Ik heb de pomp op de laagste stand gezet en de ketel op het laagste vermogen ingesteld. Het temperatuursverschil tussen in- en uitschakelen in de stc1000 is ingesteld op 1,5 graden. De ketel brandt bij ons dan ongeveer 10 minuten voordat hij weer 5 minuten afslaat. Het vermogen van de ketel kan ik niet lager instellen.

@hanskraayeveld: Dit thermostaatje kan 10A schakelen. Ik heb ze ook al bij iemand met een houtvergasser gebruikt om pompen aan te sturen. Deze installatie bevat ook een doorstroomboiler en ik heb de sensor in de dompelbuis geplaatst. Werkt goed.
Plaats reactie