Ervaringen met Biodom

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Japster2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018, 12:13

Ervaringen met Biodom

Bericht door Japster2000 »

Beste Collega's, landgenoten, ;)

Ik zal me even voorstellen; Jasper is de naam net verhuisd in het zuiden des lands en opzoek naar info betreffende Pellet ketels.

Gezien ons verbruik de laatste maanden ben ik mij aan het oriënteren in een pelletketel voor onze woning (780M3). Na Google vele malen te hebben geraadpleegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Het aanbod is in pelletketels is vrij groot, de ervaringen hiermee echter minder. Ik heb het gevoel dat e.e.a. (in Nederland) nog in de kinderschoenen staat.

De merken Okofan, Blueburn, Kovan, etc komen allemaal voorbij met de daarbij horende (vrij hoge) prijzen. Enige tijd geleden kwam ik het merk Biodom tegen na dit eens door Google gehaald te hebben kom ik echter niet veel (nederlandse) reviews /ervaringen tegen.

Zijn er mensen hier welke ervaring hebben met Biodome? Kwaliteit, service etc. Gezien de prijs van dit toestel welke aan de onderkant van de markt ligt vraag ik me af of dit een eventuele goede koop kan zijn. Of het spreekwoordelijke goedkoop is duurkoop.

Mochten er mensen zijn welke ervaring hebben met Biodom, zie ik graag de reacties tegemoet.
Alvast dank!
Vriendelijke Groet, Jasper
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Ervaringen met Biodom

Bericht door arjan drost »

Hoi Jasper
Ik ben er ook mee bezig nog niet klaar maar ketels zijn degelijk gebouwd dik staal
Groet Arjan
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ervaringen met Biodom

Bericht door Pietje »

Japster2000 schreef: 09 jan 2018, 16:59Gezien ons verbruik de laatste maanden ...
Investeren in het verlagen van het verbruik (=isoleren) heeft om meerdere redenen de voorkeur ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ervaringen met Biodom

Bericht door Pigion »

Natuurlijk heeft isoleren de eerste prioriteit, doch dan ontkom je er toch niet aan dat er gestookt moet worden. En die 780 M3 zijn ook niet zo'n klein beetje. Ik zit in hetzelfde schuitje. Als alles volgens het schema wordt uitgevoerd, heb ik per 1 juli een rondom, ook dak en vloer, een zeer goed geisoleerd huis met toch nog een gasverbruik van 2500 M3/jr. Met de FinOfen 24 weet ik dat terug te brengen tot 1200 M3. Maar ik blijf niet eeuwig jong, dus moet er wel een volledige back-up verwarming zijn. Mijn eerste keuze is een Oostenrijkse Guntamatic ketel, modulerend tussen 4 en 14 kW en dan het type met een wervelbed verbranding in een iets wijdere cup.
Voor meer informatie t.a.v. pelletketels en pelletstoken in het algemeen, kan je goed terecht op het Duitse Haustechnikforum met een onderforum bio-stoken. Daar vind je ook meer info t.a.v. problemen en die zijn er zeker met goedkope pelletketels. Reken je gelijk niet rijk. Alles hangt af van wat de gasprijs gaat doen, want er is toch een markt-technische relatie tussen de gasprijs en alternatieven. Ik kijk ook naar een WP, doch de salderingsregeling zal zeker een keer worden afgeschaft en dan is dat concept niet zo aantrekkelijk meer. Misschien moet het een mix van WP en pellets worden. Het gaat zeker veel geld kosten.
- Pellet-CV incl. bunker etc. € 15.000
- LWP 5 kW voor overgangstijd - 5.000
- PV panelen etc. - 10.000
Een machtig prijskaartje voor een goed gevoel.....
Pigion
-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Ervaringen met Biodom

Bericht door Erikvr »

Al eens bekeken hoe ecologisch houtpellets zijn? https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/bos-als-brandstof
groet,
Erik
Plaats reactie