kachel in sierschouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jan5
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2018, 08:38

kachel in sierschouw

Bericht door jan5 »

Hallo,

Ik heb een sierschouw (baksteen/marmer) met daarin een inbouwcasette (bodart & gonay infire 683 [1]). Na wat te lezen over efficiëntere systemen, vraag ik me af of ik (met behoud van mijn sierschouw) iets kan doen om minder warmte via de schouw te verliezen.

De kachel meet 67cm x 55cmx 43cm (bxhxd) en staat ongeveer 5cm omhoog. De buitenmaat van de schouw waar die in steekt is ongeveer 115x110x60. De zijkanten zijn baksteen, de voorkant is een dunne (3cm) plaat marmer.

Kan ik de ruimte achter/boven/naast de kachel benutten als een soort bell? Kan ik een soort tegelkachel (laten) metsen binnenin de bestaande constructie (zodat de sierschouw mee werkt)? Andere suggesties?

Ik denk na over alle mogelijkheden, maar de sierschouw vervangen of uitbreken zie ik voorlopig niet zitten. Suggesties voor goede vakmannen die hier verstand van hebben zijn ook welkom.

Dit wordt enkel gebruikt als bijverwarming, voor de rest is er CV op gas.

Alvast bedankt voor de inspiratie
Jan

[1] http://www.bgfires.com/en/products1/sol ... lassic.htm
kachel.jpg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Lieve »

Wel mooie marmer, deze marmer soort moet je goed bewaren. De marmergroeve uit de welke deze marmer afkomstig is, is sinds de jaren 70 uitgeput.
Deze marmer word pourri genoemd. De zwarte gebruikte marmer is petit granit.
Marmer is een gesteente dat niet van te hoge t° houd.
Ik betwijfel of er een goede oplossing bestaat voor dit probleem.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Pigion »

Ik heb ooit met Fetze Tigchelaar gesproken over inbouw van een FinOfen in een bestaande openhaard, grotendeels van beton. Hij zei dat zoiets wel deed, niet veel openhaarden zijn echter geschikt. Compromissen kosten veel extra tijd en geld. Beter te bekijken of het marmer bij het slopen gespaard kan worden en later her-gebruikt. De rest van de constructie is niet de moeite waard te bewaren. Als je iets wil, zou je eerst de rookgastemperatuur eens kunnen meten. Dan krijg je een indruk van het schoorsteenverlies. Voor verbetering moet je eerder denken aan een rookgas/lucht warmtewisselaar en kijken of deze nog ergens tussen gebouwd kan worden, kan ook in een hoger deel van het rookgastraject.
Zo'n wisselaar heeft wel de neiging te vervuilen. Je moet de rookgaszijde wel kunnen "ragen",
Pigion
jan5
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2018, 08:38

Re: kachel in sierschouw

Bericht door jan5 »

Bedankt voor de reacties. Een warmtewisselaar op de verdieping is inderdaad een mogelijkheid om eens te bekijken. De ruimte erboven is mijn bureau, dus daar komt de warmte nog redelijk goed van pas.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Erikvr »

Het idee van een warmtewisselaar in het rookkanaal klinkt leuk maar is praktisch redelijk nutteloos. Als je echt alles uit je rookgassen wilt halen zou je nog een bell op de eerste verdieping kunnen bouwen. zie hierhttp://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 5&start=15
groet,
Erik
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Pigion »

Als je meer uit de rookgassen wil halen dan moet je de temperatuur van de rookgassen omlaag brengenn zoals de oude vuurgang-vlampijpketel. Natuurlijk zijn er betere verbrandingssystemen, doch het moet wel passen binnen het aanwezige concept. Een warmtewisselaar in het rookgastraject is het éénvoudigste. Met een rookgas/lucht wisselaar wordt dat nog een redelijk groot ding, je moet n.l. oppervlak hebben en tevens moet hij regelmatig schoongemaakt kunnen worden vanwege de niet optimale verbranding in de cassette. Er zijn fabrikanten van "gesloten openhaarden" die jou een idee kunnen aanreiken. De warmte boven gebruiken is een mooi en praktisch idee.
Pigion.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan

zou er niets te fantaseren zijn met een RBB sidewinder, de riser strak rechts tegen de bestaande schouw en daaraan een warmtebank? Deze warmtebank zou dan hoog beginnen om de riser te herbergen en vervolgens naar bankhoogte gaan wat verderop, strak of organisch naar believe.

groet Wouter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: kachel in sierschouw

Bericht door Lieve »

Het nieuwe ontwerp van Peter heeft geen uitstekende kant meer.
Plaats reactie