Dakopbouw en keuze zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 11 jan 2018, 00:01 Ja, dat speelt zeker mee. Maar het mooie is dat tegen die tijd de lucht-temperatuur buiten zo veel lager is, dat die kan koelen (als je de ramen openzet). Dus dan is die warmte niet meer vervelend.
Joepie schreef: 10 jan 2018, 23:40
Pietje schreef: 10 jan 2018, 18:11
JantjeV8 schreef: 09 jan 2018, 07:25 Toch is dat raar. De Lambda van cellulose is 0,038, de lambda van glaswol 0,034 en van steenwol ook 0,035. Dat wil zeggen dat de geleidingsweerstand van glas- en steenwol hoger is dan die van cellulose. Die laatste gaat dus eerder de warmte doorgeven van de warme naar de koude kant.
Het heeft te maken met de lambda waarde EN de warmtecapaciteit. De temperatuur verhoogt aan de zonkant, die warmt de eerste cm van de isolatie op. Daarna bepaalt de warmtegeleidingscoefficient hoeveel energie er naar de 2e cm gaat, en de warmtecapaciteit bepaalt hoeveel die 2e cm dan opwarmt. Bij een hogere warmtecapaciteit (J/kgK) en massa gaat het verwarmen van de isolatie dus een stuk trager.
Klinkt redelijk, maar dan is het omgekeerde ook het geval. Dus als de vezelplaat aan de binnenzijde opgewarmd is, dat dan de afgifte in de ruimte dan dan ook verhoudingsgewijs langer voortduurt.
Toch ben ik het er niet mee eens.
Het is een feit dat je met een gelijke opbouw van een gevel of dakpakket meer warmteverlies in dat gebouw hebt als je isolatie van gelijke dikte maar verschillende labda's toepast. Hoe hoger de labda hoe meer verlies. Dat is al lang en breed een bewezen feit. Immers als de massa een rol speelt kun je ook wel enkel een betonplaat op het dak leggen.
De theorie van Pietje zou hooguit van toepassing zijn op het moment dat er OF binnen OF buiten een verandering onderhevig is. Dus als de temperatuur aan 1 zijde wisselt, zorgt de accumulatie er voor dat de reactie aan de andere zijde wat langer duurt. Vervolgens is die reactie na enige tijd door de dikte heen en neemt de geleiding het over, de weg is dan vrij gemaakt.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Joepie »

Hoe groot is de massa aan vezelplaat eigenlijk? Op zeer zon-intensieve dagen, waarbij warmtewering dus een belangrijke rol speelt, is de zon-intensiteit in ook hoog. Ik heb even geen getallen bij de hand, maar hoe lang zou het duren voordat de plaat opwarmt op zo een dag?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 12 jan 2018, 14:20 De theorie van Pietje zou hooguit van toepassing zijn op het moment dat er OF binnen OF buiten een verandering onderhevig is. Dus als de temperatuur aan 1 zijde wisselt, zorgt de accumulatie er voor dat de reactie aan de andere zijde wat langer duurt. Vervolgens is die reactie na enige tijd door de dikte heen en neemt de geleiding het over, de weg is dan vrij gemaakt.
Ja, en dat is precies waar ik het over heb: de fluctuaties op een zomerdag als de temperatuur wisselt tussen 18 graden 's nachts en 60 graden overdag. Als die vertraging groter dan 12 uur wordt, dan heeft het zin.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door SanderL »

Er zijn meer mensen die het met Pietje eens zijn :)
http://ecobouwadvies.be/isolatie/warmte ... -de-zomer/
Hier staan ook nog wat getallen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

De getallen van jouw link worden in de comments bestreden. Mijn eerste idee zou dan ook zijn om met eindige elementen-berekening een idee te krijgen wat de invloed van warmte capaciteit van isolatie is. Uit ervaring weet ik wel dat het dak van mijn vorige huis op een zonnige dag om 16:00 al aan de binnenkant boven de 30 graden werd, terwijl de strobalen nu koud blijven. Maar ja, niet helemaal vergelijkbaar... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Pietje heeft het nu met name over het koel blijven in de zomer. Maar opgewarmde lucht komt ook via de deuren binnen naar verloop van tijd.

In de winter is het regime anders. Dan heb je een redelijke constante binnentemperatuur en is het warmtetransport van binnen naar buiten. De delta T binnen-buiten is doorgaans hoger. Ik denk dat dan de geleiding meer verlies gaat geven dan het accumulerende vermogen voor die paar warme dagen in het jaar.
Plaats reactie