Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Zwerius Kriegsman »

In 2017 is het ons net niet helemaal gelukt om op 0 uit te komen.
O.a. wat meer gereden dan was voorzien.
Dit plaatje geeft wel een aardig inzicht. Voor een scherper plaatje, zie: http://geen-energierekening-meer.weebly ... agram.html
sankeymatic diagram energiestromen 2017.jpg
Voor verdere details, zie: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door pelletpower »

Interessant.
Zo op het oog een wat hoog huishoudelijk verbruik.
Warmtepomp valt mee. Gebruik je hiernaast nog hout?
Ook vervoer valt alles mee. Hoeveel is er gereden?
Dank voor de info.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Wij gebruiken geen hout of andere brandstoffen. Woonoppervlak ca 185 m2.
Hebben het altijd 22°C binnen. Vinden we nu één keer comfortabel.
Afgelopen jaar gereden met de i3: 18.525 km en met de andere auto (eerst een Miev en later een E-UP): 4785 km
En inderdaad huishoudelijk verbruik is wat aan de hoge kant, maar er zit natuurlijk ook elektrisch koken bij in, omdat we geen gasaansluiting meer hebben.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door pelletpower »

Ok, electrisch koken een 50 a 100 kuub maakt je verbruik precies modaal. Valt me allemaal reuze mee. Het wordt wel problematisch als de salderingsregeling wegvalt. Netjes.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door jobplas »

Afgelopen jaar gereden met de i3: 18.525 km en met de andere auto (eerst een Miev en later een E-UP): 4785 km
Begrijp ik het goed dat je 18525 Electrische kilometers hebt verreden op 3327kWh?
Of heb je de auto ook nog elders opgeladen?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door pelletpower »

Verbruik komt zo wel overeen met het boekje. Vanuit financieel oogpunt ben je eigenlijk gek als je niet elektrisch rijdt.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik heb inderdaad 18525 km gereden op totaal 3327 km. Dat komt neer op ca 18 kWh/100 km. Dat is meer dan BMW opgeeft, maar het blijven autofabrikanten. Hun opgaves van benzineverbruiken klopten ook al nooit. Ik denk overigens dat ze opgeven hoeveel kWh een auto verbruikt uit de accu. Maar dat er meer kWh-en nodig zijn om een accu te laden vergeten ze voor het gemak.
De app die ik gebruik geeft ook een lager gemiddeld verbruik aan (ca 14,5 kWh/100 km), maar ik heb een aparte kWh-meter achter mijn lader zitten en die vertrouw ik meer. Als ik een enkele keer bij een laadpaal laad, kan ik op de maandafrekening zien hoeveel kWh-en dat zijn en dat is meegeteld in het geheel. Overigens is dat in ons geval verwaarloosbaar (<1%) weinig.

Voor de volledigheid nog even een iets gedetailleerder Sankey diagram hieronder:
sankeymatic_2000x1000.png
Daarin zie je, dat ik nu apart het verbruik van de VV-pomp en het gebalanceerde ventilatiesysteem met WTW heb opgenomen. Dan valt het huishoudelijk verbruik wel mee.
En natuurlijk weet ik dat er meteen weer mensen zijn die zeggen, dat ik het verbruik van de VV-pomp mee had moeten rekenen bij de WP.
Dat doe ik echter bewust niet, omdat je op de manier zoals ik het gedaan heb, beter het gasverbruik van een CV-ketel en het e-verbruik van een WP kunt vergelijken.
Als je een gasketel hebt, komt er immers ook nog het e-verbruik van een circulatiepomp bij, maar dat wordt voor het gemak vaak vergeten.
En ik weet ook, dat het verbruik van mijn VV-pomp relatief hoog is, maar bedenk daarbij dat als je een WP gebruikt, er circa 4 x zo veel water circuleert dan vanuit een CV-ketel (dT tussen aanvoer en retour is 5°C ipv 20°C, dus debiet is 4 x zo groot). Als ik de VV-pomp langzamer laat draaien daalt het verbruik minder dan het verbruik van de WP toeneemt. Wat dat betreft is een WP zeer kritisch. Elke °C hogere aanvoertemperatuur die een WP moet maken, daalt het rendement met ca 2,5%.
Helaas weten veel installateurs dat ook niet en ik heb helaas al een hele hoop geknoei en problematische WP's gezien wat dat betreft.

Wat betreft het verbruik voor koken, daar wordt vaak gemiddeld gerekend met 50 m3 gas of 500 kWh elektriciteit.
Dat is bij ons in het huishoudelijk verbruik meegeteld (maar overigens geen 500 kWh).

Natuurlijk weet ik dat ik voor een (groot) deel afhankelijk ben van de salderingsregeling. Maar tegen die tijd dat die versobert wordt, heb ik alles al lang terug verdiend :D .
Onze zonnepanelen hebben we inmiddels 14 jaar (nog geen vermindering van opbrengst). En de WP inmiddels 8,5 jaar.
Zonnepanelen waren 14 jaar geleden natuurlijk nog aanmerkelijk duurder dan nu (ca 4x de huidige prijs), maar er was toen ook nog een aantrekkelijke subsidie.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Nog een kleine verduidelijking: warmtepomp WTW betekent: warmtepomp warm tapwater.
Vroeger deden we dit met dezelfde WP als voor verwarming (wel apart gemeten), maar nu is dat een aparte WP-boiler.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door jobplas »

Zwerius Kriegsman schreef: 03 jan 2018, 11:02 Ik heb inderdaad 18525 km gereden op totaal 3327 kWh. Dat komt neer op ca 18 kWh/100 km.
Ik schrik daar wel van... Ik rijd een 20 jaar oude Volvo, met dik 4 ton op de klok, maar om 18.000km te rijden heb ik minimaal 2316 liter lpg nodig.
1 liter lpg is ongeveer 7kWh, dus heb ik 16209 kWh nodig voor hetzelfde aantal km... dat komt neer op: 87.6kWh/100 km...
Oei... echt schrikken!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door kockie »

Mooie, uitgebreide uitleg!
Zwerius Kriegsman schreef: 03 jan 2018, 11:02 Elke °C hogere aanvoertemperatuur die een WP moet maken, daalt het rendement met ca 2,5%.
Is dat eigen ervaring, of "vastgesteld"?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Die 2,5% per °C is uitgerekend.
Als je een beetje gangbare gemiddelde temperaturen voor een Lu/Wa -WP invult in de formule voor het Carnot rendement, is dat de uitkomst.
Weliswaar is het werkelijke rendement in de praktijk slechts iets minder dan de helft van het Carnot rendement (en dat is ook wel te verklaren), maar 2,5% verbetering op je Carnot rendement is dan ook ongeveer 2,5% verbetering op het werkelijke rendement.

Reken even mee in een voorbeeldje:
stel buitentemperatuur 5°C = 278K
aanvoertemp. CV 27°C = 300 K
COP Carnot = Thoog/(Thoog-Tlaag)=300/(300-278)=13,636. Stel COP werkelijk is 45%, dus 6,136

Nu met een aanvoertemp. van 28°C ofwel 301K:
COP Carnot = Thoog/(Thoog-Tlaag)=301/(301-278)=13,087. Stel COP werkelijk is 45%, dus 5,889

Verhouding is 6,136/5,889=1,04.
Of ook 13,636/13,087=1,04
Je ziet dat geeft beide dezelfde uitkomst.
Scheelt in dit voorbeeld dus zelfs ruim 4%

Wat helaas vaak over het hoofd gezien wordt, is dus dat de aanvoertemperatuur naar je verwarming UITERMATE belangrijk is.
Echt, een WP in combinatie met radiatoren kan misschien met veel moeite technisch wel functioneren, maar energetisch is het een ramp.
Meestal is een gas CV-ketel dan voordeliger in het gebruik. En ook milieutechnisch schiet je er dan niets mee op.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door Joepie »

jobplas schreef: 03 jan 2018, 11:26
Zwerius Kriegsman schreef: 03 jan 2018, 11:02 Ik heb inderdaad 18525 km gereden op totaal 3327 kWh. Dat komt neer op ca 18 kWh/100 km.
Ik schrik daar wel van... Ik rijd een 20 jaar oude Volvo, met dik 4 ton op de klok, maar om 18.000km te rijden heb ik minimaal 2316 liter lpg nodig.
1 liter lpg is ongeveer 7kWh, dus heb ik 16209 kWh nodig voor hetzelfde aantal km... dat komt neer op: 87.6kWh/100 km...
Oei... echt schrikken!
Elektriciteit is dan ook onbetwist de toekomst. Alleen aan de kant van de opwekking moet het nodige gaan veranderen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef: 04 jan 2018, 10:29 Elektriciteit is dan ook onbetwist de toekomst. Alleen aan de kant van de opwekking moet het nodige gaan veranderen.
Ik denk dat de oplossing meer zit in de opslag er van.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door mro »

Aan de kant van de opwekker moet er inderdaad (nog) veel veranderen.

Maar ook aan de kant van de verbruiker; die zal zich volgens mij flexibeler moeten kunnen aanpassen aan het beschikbare aanbod. Best haalbaar maar het vereist wel een andere manier van denken over elektriciteit verbruiken.

Als ik naar mezelf kijk: vroeger vond ik dat je elektriciteit niet hoort te gebruiken om warm water te maken of je huis te verwarmen. Vooral omdat je eerst fossiele brandstoffen gaat verbranden om elektriciteit van te maken.

Maar met wind en zon is dat verband er veel minder. Op jaarbasis is er massa's elektriciteit beschikbaar, spijtig genoeg niet met de stabiliteit die we nu gewoon zijn.
De opwekkant zal in de mate van het mogelijke moeten trachten te doseren en de verbruikskant zal zich zo goed mogelijk moeten trachten aan te passen aan het aanbod; eerst en vooral door zo weinig mogelijk te verbruiken en voor de rest door opslag.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Ook in 2017 weer bijna e-neutraal (incl. verwarming en auto's)

Bericht door jobplas »

JantjeV8 schreef: 04 jan 2018, 10:36
Joepie schreef: 04 jan 2018, 10:29 Elektriciteit is dan ook onbetwist de toekomst. Alleen aan de kant van de opwekking moet het nodige gaan veranderen.
Ik denk dat de oplossing meer zit in de opslag er van.
Het feit dat onze brandstofmotoren zoveel meer energie per km nodig hebben, komt door dat de meeste energie wordt omgezet in warmte. Mocht al die LPG een gasturbine ingaan en stroom opwekken, dan kan de rest warmte veel beter gebruikt worden. Zelfde geldt voor diesel en benzine. Elektrische rijden begint nu logischer te lijken als ik gedacht had.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie