stoken lage aanvoertemperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door tobsie »

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het tweaken van mijn CV installatie. Ik heb een nefit ecomline excellent ketel (CW4) met daarop aangesloten ongeveer 8 radiatoren die open staan en daarnaast vloerverwarming in de woonkamer. In de woonkamer staat daarnaast een altech houtkachel die ik iedere avond in de winterperiode laat branden. De thermostaat van de CV zit in de keuken.
De aanvoertemperatuur staat op 50 graden en in combinatie met de houtkachel krijg ik het in huis overal wel aangenaam (muv 2 kamers die een te kleine radiator hebben voor de grootte van de kamer icm de lage aanvoertemperatuur, daar blijft het ongeveer 15/16 graden).

Afgelopen jaar heb ik een test gedaan door de thermostaat dag en nacht op 18 graden te zetten. Dit heeft eigenlijk prima gefunctioneerd, want als de thermostaat op 18 graden in de keuken stond dan was het in de woonkamer ongeveer 19 graden. Met mijn houtkachel kon ik dan de woonkamer naar 21/22 graden stoken en door de peltier kachelventilator kwam de warme lucht ook in de keuken, waardoor het thermostaat in de keuken de CV niet meer aansprak.

Dit jaar ben ben ik overgestapt naar een wat ander regime, want het bovenstaande regime resulteerde vaak in een badkamer die op de verkeerde momenten warm was. Deze wil ik namelijk vooral 's ochtends op een graad op 22/23 hebben als ik ga douchen (en dat lukte niet met bovenstaand regime, ik had in ieder geval geen stralingswarmte omdat de radiator meestal koel was). Ik ben dus gaan werken met een thermostaat klokprogramma (nachtverlaging naar 16.5 graad en tussen 6.30-10.00 verwarmen naar 18 graden, vervolgens weer naar 16.5 graden en dan vanaf 16.30 weer verwarmen naar 19 graden tot een uur of 22.00). Dit regime bevalt me op zich prima (radiator geeft namelijk 's ochtend veel stralingswarmte af), maar ik mijn verbruik is wel een stuk hoger geworden. Ik schat in zo'n 40%.

Ik ben aan het zoeken waar dit door komt. Ik heb namelijk het gevoel dat dit komt door de lage aanvoertemperatuur. Ik heb namelijk altijd aangenomen dat een lagere aanvoertemperatuur eigenlijk altijd energiebesparend is. Het nadeel zou alleen kunnen zijn dat ik bepaalde ruimtes niet meer voldoende warm kan stoken, maar dit is een kwaliteitsverlies. Is het ook mogelijk dat een lagere aanvoertemperatuur kan zorgen voor een hoger verbruik? Of maak ik een andere denkfout?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door Erikvr »

Goed geïsoleerd huis? Verbruikstijging t.o.v. hogere buitentemperatuur voorheen? 3,5 uur om van 16.5 naar 18 graden te verwarmen klinkt inderdaad als een hoop energie.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door ritsaert snijder »

Lage temperatuur is sowieso een goed uitgangspunt. Streef naar een constante temperatuur, je kan wel redelijk snel de luchttemperatuur wijzigen maar het kost veel meer tijd om de temperatuur van de massa te verhogen. Comfortgevoel is gebaseerd op beide. Als je veel temperatuurwijzigingen hebt gaat dat vaak ten koste van rendement en comfort.

Je kan voor de badkamer een eigen CV zone maken met een eigen aanvoer en retour.
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door martijn1984 »

Je ketel moduleerde meer bij een constante temperatuur.
Heb je ook al gekeken naar de graaddagen , jaar en jaar kun je niet vergelijken.

Bij een constante temperatuur van 19 , slaat hij minder vaak aan en zal hij terug moduleren naar een lage retour temperatuur.

Nu heb je een stoplicht , als hij op groen springt gaat ie volgas weg.
Misschien als hij wat overbemeten is gaat hij zelfs pendelen , vaak aan en uit , dit geeft meer starts en dus meer verbruik.

Ritsaert geeft t ook aan , een ruimte die altijd 18 is geeft meer comfort als een ruimte die af en toe word opgejaagd naar 19 a 20 graden.
Vooral je vloer geeft dan ongewenste schommelingen
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door tobsie »

Erikvr schreef: 02 jan 2018, 13:57 Goed geïsoleerd huis? Verbruikstijging t.o.v. hogere buitentemperatuur voorheen? 3,5 uur om van 16.5 naar 18 graden te verwarmen klinkt inderdaad als een hoop energie.
Ik heb niet gezegd dat hij 3,5 uur doet over verwarmen van 16.5 naar 18. Hij houdt de temperatuur alleen tot dat tijdstip op 18 graden. :D
ritsaert snijder schreef: 02 jan 2018, 15:05 Je kan voor de badkamer een eigen CV zone maken met een eigen aanvoer en retour.
Dat ondersteund de ketel niet. Overigens is de bedoeling dat ik dit jaar de badkamer ga verbouwen en vloerverwarming in de badkamer ga aanleggen. Waarschijnlijk zal het verbruik hierdoor alleen maar stijgen, maar geeft wel meer comfort.
martijn1984 schreef: 02 jan 2018, 19:09 Je ketel moduleerde meer bij een constante temperatuur.
Heb je ook al gekeken naar de graaddagen , jaar en jaar kun je niet vergelijken.
Houd al een jaar of 3 mijn verbruik bij in energie manager online. Zit uiteraard verschil in de graaddagen, maar niet dat percentage.

Ik denk dat ik toch maar ga experimenteren om de aanvoertemp naar 65 graden te zetten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door ritsaert snijder »

Tobsie schreef:Dat ondersteund de ketel niet. Overigens is de bedoeling dat ik dit jaar de badkamer ga verbouwen en vloerverwarming in de badkamer ga aanleggen. Waarschijnlijk zal het verbruik hierdoor alleen maar stijgen, maar geeft wel meer comfort.
Dat hoeft de ketel niet te ondersteunen, maar je moet wel investeren in een zoneregeling en een aparte leiding naar de badkamer. Waarschijnlijk is een aparte electrische (vloer) verwarming goedkoper.

Wat dat betreft is een CV niet echt een goed regelbaar apparaat. Hij wordt aangestuurd door 1 thermostaat in een referentieruimte. Dat betekent 1 aanvoertemperatuur voor het hele huis. Waterzijdig inregelen geeft beperkte correctiemogelijkheden. Zoneregelingen zijn duur. Het vermogen van de cv bepaald het vermogen voor SWW en voor de verwarming. Veel mensen hebben vervolgens een te zware cv omdat ze voldoende warm water willen hebben.

Je wil een cv die rustig staat te draaien en water geeft met een temperatuur van 25- 30 graden. Je rookgassen die naar buiten gaan zijn dan maar iets heter en je rendement is optimaal. Daarnaast staat dan een buffer/ boiler voor warm water. De cv heeft standaard een paar zones die apart zijn aan te sturen.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stoken lage aanvoertemperatuur

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Tobsie,

zoals reeds geschreven in andere commentaren, probeer de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Je moet eigenlijk de warmteafgifte trachten af te stellen op lage temperatuur en niet andersom. Dus bestaande radiatoren overdimensioneren, zoveel mogelijk vloer/wandverwarming aanleggen en een continu verwarmingsregime aanhouden.

Vloerverwarming in de badkamer is een goed idee. Je gaat met een ruimtetemperatuur van 1 à 2 graden lager hetzelfde comfortgevoel hebben in vergelijking met verwarming met radiatoren. Het is dan wel zo dat de badkamer heel de dag door op temperatuur gehouden wordt maar in een geïsoleerd huis vormt dat geen probleem.

Des te lager de aanvoertemperatuur, des te meer gaat de ketel de rookgassen condenseren en des te minder warmte gaat er naar buiten. Ik weet niet of je ketel bij een aanvoer van 65°C nog zal condenseren. Bij een aanvoer van 30°C is dat volop.

groet
Wouter
Plaats reactie