warmte register onder bebouwing

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

warmte register onder bebouwing

Bericht door wbe »

Hallo,

door het lezen van diverse draadjes ben ik getriggerd om toch eens naar de mogelijkheden van een warmte pomp te kijken.

nu zou het een mogelijkheid zijn om een ventilatie warmtepomp te i.p.v. de mechanische ventilatie te plaatsen maar de opbrengst daarvan lijkt mij nogal beperkt.

iets anders wat ik interessant vind is het werken met een horizontaal register in de grond.

nu vroeg ik mij af of een register onder een gebouw ook werkt.
we gaan dit jaar namelijk een nieuw bijgebouw(knutselhok) met een oppervlakte van 170 m2 bouwen.
de ringfundatie van het bijgebouw moet minimaal 70 cm diep.

de vraag is dus werkt een register onder een gebouw en hoe diep zou dat dan moeten zitten.

Groet Watze
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door Pigion »

@wbe,
je bent niet duidelijk wat je precies wil. Een warmtepomp pit warmte op via een een grond-collector , horizontaal of verticaal (geboord) en brengt via water als medium "warmte" naar de warmtepomp. Die transformeert de afgeroomde energie naar een hoger niveau en dan via cv water naar de afgevende apparaten als vloerverwarming en LT radiatoren voert en daar de warmte (meestal 35C) afgestaan aan de vertrekken.
Daarnaast heb je LWP die de benodigde warmte onttrekken aan de buitenlucht of uitgeblazen ventilatie lucht en die warmte uiteindelijk ook weer VVW of LT radiatoren afstaan aan de vertrekken. Warmte afgeven via verse ventilatielucht aan de vertrekken is ongebruikelijk, soms enig oppeppen om een onprettig aanvoelend luchtstroming te vermeiden.
Dan is er nog een ventilatie-systeem waarbij je verse buitenlucht via een grondcollector oppept (winter) of afkoelt (zomer) tot grondtemperatuur en deze dan het huis binnen voert via een buizensysteem.
Wat wil je nu in de grond brengen of onder het huis?
Pigion
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door wbe »

wat ik bedoel is een register welke dan op een warmtepomp aangesloten wordt.

de geoogste warmte kan dan in de vloerverwarming benut worden.

groet watze
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door hanskraayeveld »

Dat kan wbe.

Ik ken 2 plaatsen waar het toegepast is, naar volle tevredenheid.

Het zijn alleen 2 bedrijven. En die werken met 18 graden. Dus 18 graden in de zomer, 18 graden in de winter.
Werkt al bijna 20 jaar zo. Raakt niet uitgeput. Palen staan onder gebouw, ik dacht 10 stuks van ca 50 meter diep bij de ene voor ca 1000 m2 loods. (7 meter hoog)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door Pigion »

Als je met een register onder het gebouw gaat werken, moet je er wel van uitgaan dat aan het einde van het seizoen de temperatuur onder het vriespunt kan komen en de grond dus omhoog kan komen. Daarom wordt een horizontale collector bij voorkeur niet onder verharding gelegd en ik zou hem ook niet onder een gebouw, "gefundeerd op staal" leggen. Alles hangt natuurlijk af van het ontwerp, de eigenschappen van de grondsoort (warmteoverdracht), stand grondwater of nog beter lagen met horizontaal watertransport. Op Haustechnikforum.de staan zeer goede rekenmodellen, kan je zo mee aan de slag. Ik heb mijn "scholing" daar ook opgedaan. Wel veel lezen, echter er is nu een verzamel-topic.
pigion
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door wbe »

oke dat is duidelijk geen goed idee dus.

bedankt voor de reacties.

groet Watze
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: warmte register onder bebouwing

Bericht door Pigion »

Wat wel een optie is, de collector in de sleuf van de fundering te plaatsen Ik neem aan dat er onder de te bouwen schuur een redelijke fundatie komt of een vorst-rand. Die vorstrand moet wel iets meer zijn dan 30 cm. Een goede vorstrand geeft bescherming tegen opvriezen van de vloerplaat. en moet dan min. 60 a 70 cm onder het maaiveld steken. De slinky lussen van ca. 1,20 M dia, worden dan verticaal in de sleuf geplaatst. De opbrengst is wat minder als een collector in het open veld. De opbrengst wordt vnl bepaald door grondwater en/of naar beneden zakkend regenwater. Langs de muur is dat uiteraard minder. Dat kan weer verbeterd worden door een infiltratie leiding ( hetzelfde als een drainage slang, werkt nu omgekeerd) in de sleuf te plaatsen en het regenwater te infiltreren.
Pigion
Plaats reactie