Isoleren branderkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Rits,
Buitenom isoleren zorgt ervoor dat het gietijzer zijn warmte niet meer (voldoende) kwijt kan. Daar is dat volgens mij niet op berekend/gemaakt.
groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Dat is natuurlijk waar. Maar als je de kachel deels isoleert wordt de kans op scheuren veel groter. Als je de kachel volledig inpakt met isolatiemateriaal wordt het gietijzer veel gelijkmatiger warm en neemt de kans op scheuren af. Je kan het spul dan nog weer een stuk heter stoken voordat je het stuk stookt omdat het te heet wordt.....maar dan heb je het over temperaturen die je in een kachel niet wil hebben.

Het is natuurlijk een theoretische discussie omdat de vuurkamers van dit soort kachels niet goed gebouwd zijn en ook niet geschikt zijn om te isoleren. De oplossing dat er stenen van vuurbeton-isolatiesteen-chamotte worden toegepast in een stalen of gietijzeren kachel is wat mij betreft dan ook een gezochte oplossing. Bouw die vuurkamer van vuurbeton, chamotte of isolatiesteen. Door de betere isolatie ontstaan de voorwaarden voor een veel betere en hetere verbranding.
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Staal kan maar een beperkte temperatuur aan. Als je te hoog in temperatuur gaat krijg je als gevolg van de uitzetting te hoge interne spanningen waardoor het scheurt of vervormd. Verder neemt de corrosie boven een bepaalde temperatuur enorm toe.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door hanskraayeveld »

Ik snap wat jullie allebei bedoelen. Toch meen ik te moeten corrigeren.

Staal verwarmen leidt absoluut niet tot interne spanningen. Integendeel. Na het lassen aan een object (plaatselijk verwarmen) wordt het object juist verhit, om het staal te ontspannen!
Spanning in staal brengen kan eigenlijk alleen maar door eraan te lassen, of met een brander te verhitten, en dmv water afkoelen. Een kachel zal nooit vervormen door spanning. Wel door het naderen van het smeltpunt. Zijn vormvastigheid neemt drastisch af.

Wel kan het natuurlijk vervormen bij te hoge verhitting. Dit komt absoluut niet door spanning in het staal, maar door het naderen van het smeltpunt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door JantjeV8 »

Juist, door het staal te verhitten komt de spanning er juist uit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

oke, ik had het over gietijzer en niet over staal
de hoge temperaturen waar jullie het over hebben ga je met een morso kachel niet krijgen. Kachel is ook van gietijzer.

Mijn 50 cent zou zijn; isoleren aan de binnenkant van een bestaande kachel is ingewikkeld. Kachel is hiervoor niet ontworpen en het risico op scheuren is nogal groot. Het wordt helemaal zinloos als de hetere rookgassen zo de schoorsteen in verdwijnen.

Ik zou de kachel niet aanpassen en eventueel een bell plaatsen. Nog beter is om een stenen vuurkamer te bouwen met een bell (met veel of met weinig massa). Je kan de morso makkelijk verkopen. Men start vaak met een gietijzeren kachel en kiest dan later voor een stenen kachel met een hoog rendement.
groet!

Ritsaert
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Deze Morso is origineel al voor een gedeelte ge-isoleerd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door kiekeboe »

vooropgesteld: ik heb er geen verstand van.

Maar:
Hoe heter de verbranding hoe beter.
Als je de kachel gaat isoleren van binnen (of voor de liefhebbers van buiten) wordt de verbranding dus beter (=minder uitstoot), maaaar het rendement lager.
Vervolgens kun je dat rendement verhogen door de (schonere) rookgassen af te koelen middels bijvoorbeeld een bell, warmtewisselaar of massaopslag.
Ik zou niet zover gaan dat er condensatie optreedt, maar sommigen denken daar anders over.

Wat isoleren van buiten betreft:
niet doen! je stookt de kachel gegarandeerd stuk. 100% zeker.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Erikvr »

Nu er al zoveel over gesproken is zou ik de kachel wel van buiten isoleren om eens proefondervindelijk vast te stellen of deze het overleeft. 8)
groet,
Erik
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

hanskraayeveld schreef: 08 jan 2018, 22:50 Ik snap wat jullie allebei bedoelen. Toch meen ik te moeten corrigeren.

Staal verwarmen leidt absoluut niet tot interne spanningen. Integendeel. Na het lassen aan een object (plaatselijk verwarmen) wordt het object juist verhit, om het staal te ontspannen!
Spanning in staal brengen kan eigenlijk alleen maar door eraan te lassen, of met een brander te verhitten, en dmv water afkoelen. Een kachel zal nooit vervormen door spanning. Wel door het naderen van het smeltpunt. Zijn vormvastigheid neemt drastisch af.

Wel kan het natuurlijk vervormen bij te hoge verhitting. Dit komt absoluut niet door spanning in het staal, maar door het naderen van het smeltpunt.
Klopt wat je zegt, de structuur van het staal wordt hersteld door een warmtebehandeling. Waar ik bang voor ben is dat door grote verhitting de uitzetting die plaatsvind in het staaldeel tot te grote interne spanningen leidt waardoor er scheuren ontstaan. Normaal staal vervormd in dit geval, gietijzer zal scheuren. Ik ken vanuit mijn werk een geval van een ovendeur van een aluminiumoven uit 10 mm dik staal met verstevigingsribben die centimeters naar binnen was gekomen door slecht isoleerwerk. Ik ga mee met wat kiekeboe verder zegt, nu nog een tweede kachel zien te vinden voor de bell.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

De tweede kachel is gekocht en heb ik even los bovenop de andere kachel gezet om een idee te krijgen hoe het er uit gaat zien. De deurtjes zitten aan de achterzijde en ik denk dat ik dat zo laat. Voor de rest ben ik vooral bezig geweest met de branderruimte. Ik had eerst het idee om een bodem uit beton te laten gieten maar dat is veel werk want dan moet ik een mal maken en ik denk dat hij te groot wordt en gaat scheuren tijdens gebruik. Ik wil daarom nu de bodem opbouwen uit 64 mm dikke isolatiestenen. Ik kan nergens terug vinden welke temperatuurklasse isolatiesteen geschikt is maar ik heb een 1260C steen gekozen met een hoge isolatiewaarde en een gebruikstemperatuur van maximaal 1100C, dat leek mij voldoende. Op de steen komt een coating om deze te beschermen tegen de houtblokken. De vlamplaat wil ik vanaf en wil ik vervangen door een toogdak, ik wil hiervoor isolatiestenen gebruiken met een nog hogere isolatiewaarde en een dikte van 76 mm.

Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Mooie opzet, de kunst wordt dan om hem zo te maken dat de rookgasafvoer nog heet genoeg is (80-100 graden) en dat de kachel goed blijft stoken.
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Het wordt nog een hele opgave om alles goed werkend te krijgen. Je bouwt in principe een prototype en daar mankeert altijd wel wat aan. Ik ga in ieder geval de deurtjes van het bovendeel laten zitten zodat ik er in ieder geval binnenin nog bij als het nodig is. Voor de rest is het nu opbouwen vanaf de vloer naar boven. Werk genoeg maar ik heb tijd tot het volgende stook seizoen.
Vandaag heb ik een stuk HT glasdoek geregeld waar ik de stenen van de vloer op wil lijmen zodat ze niet kunnen verschuiven maar wel kunnen bewegen als ze uitzetten. Wordt vervolgd.

Afbeelding
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Het is een hoop werk maar het begin is er. Op de bodem liggen BNZ-23A stenen, in het midden met een dikte van 64 mm en aan de zijkant 76 mm. De ruimte tussen de wand en de stenen moet nog worden afgewerkt, dat doe ik als ik weet wat er tussenkomt: deken, Pyrogel of microporeus materiaal. Het toogdak ben ik steen voor steen aan het metselen, dat is het makkelijkste. Als alles klaar is komt er een 1750ºC zirconia/mulliet coating op omdat deze stenen weliswaar goed isoleren maar ook redelijk zacht zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Erikvr »

Ben benieuwd... mijn vermoeden is dat de stenen snel zullen verpulveren. :|
groet,
Erik
Plaats reactie