Isoleren branderkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

@ leaD

Allereerst aan iedereen de beste wensen en een warm nieuwjaar

Dat is weinig! Ik zit wel op het 3x zoveel hout per jaar voor hoofdverwarming. Ik hoef dan nog wel niet mijn schoorsteen in de brand te steken, zo erg is het ook weer niet, maar het verschil in houtverbruik is groot. Wat heb je precies geïsoleerd? Je kachel of je huis?

In de Quebb zaten geen stenen, alleen staal dus kon je lekker persen :). Mijn huidige kachel is een Helex Heintje (a.k.a. Seay 92) waarbij de gehele achter-en voorzijde van de branderkamer zijn vervangen door steen omdat het staal kapot is gestookt. Buiten dat zitten er in de wanden de nodige scheuren dus het wordt tijd om hem te vervangen.

Ik heb een schoorsteenbuis met een diameter van 150 mm in een bijna geheel rechte lijn van iets meer dan 11 meter. De bovenste 4 meter van de schoorsteen zijn geïsoleerd, in het onderste gedeelte wordt de warme lucht gebruikt om de zolder te verwarmen (wat ik eigenlijk liever in de woonkamer terecht zie komen). In de huidige opstelling heb ik meer dan voldoende trek, dat mag wat mij betreft best minder.
De hoeveelheid warmte die nog in de rookgassen zit zal rechtstreeks verband houden met de temperatuur en trek (rookgassnelheid)van je rookgassen. Ik ga alleen de temperatuur bij benadering meten met de twee eenvoudige magneetmeters die ik heb besteld (goede tip van je!). Hierbij ga ik er maar van uit dat een lagere temperatuur betekend dat ik een hoger rendement haal. Wat dit alles voor invloed heeft op het verbrandingsproces weet ik niet, dat wordt een gok.
Een buis horizontale buis van 2 meter, ik zou willen dat ik dat had maar dat is niet het geval. Jammer dat dan door een verkeerde materiaalkeuze dit tot een einde komt. Was deze buis niet te vervangen?
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

benthuis schreef: 31 dec 2017, 23:42
Volgens Bartjes schreef: 31 dec 2017, 20:42 De bodem wordt beton, die ga ik van te voren laten gieten in een mal vooral omdat ik hem dan makkelijk kan wisselen als hij scheurt.
@Volgens Bartjes, zo te lezen zit je "dicht bij vuur"...
Er is hier veel praktijk kennis over het gebruik van vuurvast materiaal. Mij ontbreekt het aan kennis voor een goed advies over je kachel, maar kan wel uit de praktijk vertellen dat het oplappen van zo'n kachel niet zal leiden tot echt goede verbranding met dito rendement. Ik zou zelf gaan voor een efficiënte rocket. Moet met jouw connecties een eitje zijn!

Wens je veel succes met je zoektocht!
Ik zit in de dekenbekledingen, vuurvaste stenen en beton heb ik zijdelings mee te maken.
Ik heb het draadje van van de Rocket 177 vluchtig doorgelezen en dat is heel erg interessant maar ook moeilijk te maken in mijn huis en erg tijdrovend. Als ik het goed begrijp ligt het hout in het onderste gedeelte en vindt de eigenlijke verbranding plaats in de riser waarna het via een stelsel van gangen de warmte wordt overdragen aan de stenen. Zo te zien is de riser opgebouwd uit (isolatie) stenen. Ik zou zelf voor een riser kiezen met een dekenbekleding omdat deze veel sneller opwarmt, beter isoleert en niet onbelangrijk 100% thermoschok bestendig is. De uiteindelijke uitvoering en materiaalkeuze is afhankelijk van de temperatuur en gassnelheid. Als je wilt kan ik dit verder toelichten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Bartjes,
Ik heb lang geleden een Morso beter geisoleerd. Het ding ging scheuren en het leverde maar heel weinig op. Maar je kan er wel een bell op plaatsen en dat levert wel degelijk rendement op. Probleem is dan wel dat je moet zoeken naar de juiste balans; condensatie, werking van de morso en extra warmte.

Nog mooier is een RBB vuurkamer (rocket) met een bell. Een goede isolerende riser is nog steeds een probleem. Ik ben benieuwd naar je idee!
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Erikvr »

Het isoleren van een vuurkamer van een kachel die daarvoor niet ontworpen is kan scheuren opleveren. De bovenkant van de kachel wordt dan veel heter in verhouding tot de zij-onderkant en daar kan gietijzer niet tegen.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

En dat is lastig te voorkomen zonder het ontwerp aan te passen en met de verkoop van een Morso heb je al een aardig bedrag voor een andere opzet. Met een veel hoger rendement.
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

ritsaert snijder schreef: 02 jan 2018, 09:46 Bartjes,
Ik heb lang geleden een Morso beter geisoleerd. Het ding ging scheuren en het leverde maar heel weinig op. Maar je kan er wel een bell op plaatsen en dat levert wel degelijk rendement op. Probleem is dan wel dat je moet zoeken naar de juiste balans; condensatie, werking van de morso en extra warmte.

Nog mooier is een RBB vuurkamer (rocket) met een bell. Een goede isolerende riser is nog steeds een probleem. Ik ben benieuwd naar je idee!
Ik zal moeten letten op de staaltemperatuur want te warm en niet gelijkmatig verdeelde temperatuur betekend onherroepelijk scheuren, hiervoor zijn de twee bovenhoeken van de deuropening het kwetsbaarst. Om het staal te beschermen zal ik het moeten isoleren en dan zal ik dus ook een bell nodig hebben om toch voldoende warmte te kunnen onttrekken aan de rookgassen. Wordt vervolgd.

In onderstaande afbeelding zie je hoe een goed geïsoleerde en lichtgewicht riser kunt bouwen (ik hoop dat het zichtbaar is).
Afbeelding of anders https://1drv.ms/i/s!AlykebUkemj2x20rU9L48OlI63R1
Je moet een aantal deken lamellen snijden met een houten snijmal, deze lamellen stapelen tussen twee klemplaten en daarna stevig samen drukken met de moeren op de draadeinden. Op deze manier krijg je een heel lichte constructie met een dichtheid van ongeveer 225 kg/m3 en een hardheid die in de buurt komt van een isolatiesteen (dichtheid ongeveer 600~800 kg/m3). Afhankelijk van de deken die je gebruikt kan deze opstelling temperaturen aan tot 1600C en gassnelheden van 30 m/s (=110 km/u). Blijft de temperatuur onder 1000C dan kun je hiervoor relatief goedkope en ook veilige deken gebruiken. De rookgastemperatuur zal in vergelijking met een riser uit steen veel hoger zijn omdat deken heel goed isoleert en ook veel sneller opwarmt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

interessant!
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door JantjeV8 »

Ik vat het begrip 'deken' nog niet, over wat voor materiaal of product heb je het dan??
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Met deken bedoel ik hoog temperatuur isolatie deken zoals Superwool, Insulfrax of Isofrax
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door JantjeV8 »

Aha, duidelijk, en dat comprimeer je tot een massief geheel door het met draadeinden strak te draaien.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Klopt helemaal.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door hanskraayeveld »

Heel interessant!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Als ik naar foto's kijk van tunnelhaarden en andere professionele ovens dan zie ik ook dat ze vaak dekens gebruiken. Die dekens gaan dan wel in de loop van de tijd verpulveren. Dat wordt dan opgelost door er een kleimengsel op te spuiten.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Lieve »

Van zodra die dekens een bepaalde t° bereikt hebben gaan ze helemaal verpulveren.
De kleinste beweging geeft scheuren.
Dit soort materiaal is helemaal ongeschikt.
IJzerdraad of niet.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

@ritsaert snijder

Het coaten van dekens is niet gebruikelijk, de meeste ovens zijn niet gecoat. Mocht de deken verpulveren dan is er iets aan de hand waardoor de deken wordt aangetast. Om dan te gaan coaten is geen goed idee omdat je gaat coaten op een slechte ondergrond. Wat wel gebeurd met dekens is dat ze na verloop van tijd hard worden maar dit is normaal, als je het verder niet aanraakt is er niets aan de hand.

Om te bepalen welk type deken nodig is voor de riser moet je in ieder geval de temperatuur weten en eventueel de gassnelheden maar ik denk dat die wel onder de 30 m/s blijven.

Nog even als toevoeging een industriële toepassing van waarschijnlijk een heater o.i.d., de brander komt in het gat achteraan te zitten:

Afbeelding
Plaats reactie