Houtketel Attack

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 »

Het ding is praktisch hetzelfde. Je hebt een meetpunt extra. Die zou je bij een kant-en-klare unit er nog bij kunnen zetten, gewoon een thermometer met een dompelbuisje in de leiding zetten.

Hans, vertel eens wat meer over die subsidie.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Tja, als het op subsidies aankomt moet je bij mn broer zijn. Die heeft er een neus voor volgens mij.

Ongeveer 14 jaar geleden (2003) heeft hij voor 19.500 EURO zonnepanelen gekocht, volledig bedrag terug gekregen.

Nu hebben we allebei een houtketel gekocht. Hij een attack slx30, ik een slx20.

Absoluut NIET omdat ik ontevreden ben over mijn huidige systeem. Eigenlijk werkt het super, en ik vraag me serieus af of het met die ketel beter gaat worden. Maar als je het ding voor 2487 euro inclusief verzenden koopt, en rond de 2500 euro subsidie krijgt (hoopt te krijgen), kan ik het niet nalaten om het in ieder geval te proberen.

Omdat ik zo tevreden ben over mijn huidige systeem (houtcv kachel zonder buffer), wil ik niet teveel overhoop halen.

Ik weet ook niet of de buren (en ikzelf) er blij van worden. Ik ga hem in mijn schuur plaatsen (35m) van mijn cv ketel vandaan, en ga met een schoorsteen 4 meter hoog, waarbij de wind vrijwel altijd richting mijn en mijn buren hun huis staat.

Dus ik zie het wel een beetje als een probeersel.

Enkele voordelen:
Vanaf mijn houtketel is het straks 1 meter lopen naar mn hout. Nu 35 a 40.
Geen zooi meer binnen. Mn vrouw klaagt daar nog weleens over.

Ik heb voor de attack gekozen vanwege zn grote bereik.
Van 8 tot 20 kW. Met 200 liter houtvoorraad.

Wat ik wil proberen... is om de houtketel constant bij 8 kW te laten opereren.

Hij heeft dan nog een rendement van boven de 90% volgens de folder, gebruikt weinig hout, hoef hem niet elke keer op te starten, en reken dan met een kleine buffer uit de voeten te kunnen...

Ik weet dat het veel comfortabeler is om alles via buffervat te laten werken.
Maar dat kost dat een hoop knaken, hoop ruimte, en hoop gedoe, waarvan ik niet zeker weet of het beter gaat werken als wat ik nu heb!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Houtketel Attack

Bericht door arjan drost »

@JantjeV8
Hier kan je alles vinden voor en over de subsidie
www.rvo.nl
Groet Arjan
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Op de attack ketel zit een 2 aderige aansluiting voor een temperatuursensor voor buffervat temp te meten.

Iemand een idee wat voor temp sensor dat moet zijn?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 »

Is dat niet om een ruimtethermostaat op te zetten, een aan/uit schakeling? Die kun je gebruiken indien je geen buffer toepast, volgens mij stuurt de besturing daar de kachelaanjager mee aan.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Is het ook mogelijk de circulatiepomp te laten bedienen door de kamerthermostaat?

Die optie zit er wel op, maar ik meet over de contacten bij de attack 5volt, en ik heb voor mijn kamerthermostaat 24v nodig. Hij geeft aan: Verbinding met ketel verbroken.

Hoe los ik dat op?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 »

Je kamerthermostaat werkt van zichzelf op een batterij volgens mij. Het enige wat dat ding doet is een ingaand contact doorverbinden met een uitgaand contact aan de hand van z'n tempertuurmeting. Vanaf de kachel gaat er geen voeding naar de thermostaat, andersom ook niet naar de kachel.

In de Attack besturing zal een relais zitten dat de pomp in/uit schakelt. Als je de voeding van het schakelspoeltje van die relais onderbreekt, doorverbindt naar, en weer terug van je thermostaat terug op dat relais, staat je thermostaat in serie mee geschakeld met de besturing van de Attack.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Op de sturingskabel van mijn cv ketel meet ik 27v.
Op de sturingskabel van de attack meet ik 5v.

Ik ben helemaal met jou eens dat het enige wat de kamerthermostaat doet is doorverbinden op moment van activatie.

Toch "weet" (meet) mijn toon dat er geen 24 (27) volt op de sturingskabel van de attack staat. En geeft hij de foutmelding: geen verbinding met cv ketel.

Ik kan dat oplossen met een relais, maar misschien is er iemand met een beter/makkelijker idee.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

En idd, in principe hebben ze allebei geen voeding. Maar die 5v en 27v zijn een stuurstroom. Zonder stroom kom je er namelijk nooit achter of een schakeling open of gesloten is.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 »

Dus die slimme Toon is te dom om te snappen dat ie gewoon 5V door moet geven en zich verder nergens mee moet bemoeien.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Houtketel Attack

Bericht door Kofi »

Zijn de spanning gelijkspanning? Zoja dan kun je met diodes werken.
Het uitschakelen van de pomp bij een vol in werking zijnde houtvergasser is heel onverstandig als je niet voldoende thermoshifon hebt.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

JantjeV8 schreef: 09 feb 2018, 16:25 Dus die slimme Toon is te dom om te snappen dat ie gewoon 5V door moet geven en zich verder nergens mee moet bemoeien.
Juist!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 »

Dus ondanks dat je de goed bedoelde mindermilieubelastende adviezen van de stropdassenbrigade hebt opgevolgd door Toon aan de muur te hangen, is de afvalberg toch weer ietsje gegroeid zojuist?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb geprobeerd het een en ander met een 24v relais voor elkaar proberen te boksen... helaas zonder resultaat.

Nu kwam ik dit tegen op internet:

ICY 3710 power converter
8913025466398-424-424.jpg
8913025466398-424-424.jpg (10.14 KiB) 4785 keer bekeken
Hiermee zou het toch moeten lukken?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld »

Nou... Weer een update.

Die icy 3710 ertussen gehangen... Helaas geen succes.
Nog van alles geprobeerd, ook met mijn isense. Ook geen resultaat. Ze blijven allemaal zeggen dat er geen verbinding met ketel is.

Ik blader nog eens door het menu van toon... Opentherm aan/uit knop. Ik denk: Hee misschien dat het werkt als ik dat uit zet.
En ja hoor! Het werkt! Zelfs zonder icy 3710 :fff
Plaats reactie