Houtketel Attack

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 » 30 dec 2017, 17:26

Het ding is praktisch hetzelfde. Je hebt een meetpunt extra. Die zou je bij een kant-en-klare unit er nog bij kunnen zetten, gewoon een thermometer met een dompelbuisje in de leiding zetten.

Hans, vertel eens wat meer over die subsidie.

hanskraayeveld
Contacteer:

Bericht door hanskraayeveld » 31 dec 2017, 00:19

Tja, als het op subsidies aankomt moet je bij mn broer zijn. Die heeft er een neus voor volgens mij.

Ongeveer 14 jaar geleden (2003) heeft hij voor 19.500 EURO zonnepanelen gekocht, volledig bedrag terug gekregen.

Nu hebben we allebei een houtketel gekocht. Hij een attack slx30, ik een slx20.

Absoluut NIET omdat ik ontevreden ben over mijn huidige systeem. Eigenlijk werkt het super, en ik vraag me serieus af of het met die ketel beter gaat worden. Maar als je het ding voor 2487 euro inclusief verzenden koopt, en rond de 2500 euro subsidie krijgt (hoopt te krijgen), kan ik het niet nalaten om het in ieder geval te proberen.

Omdat ik zo tevreden ben over mijn huidige systeem (houtcv kachel zonder buffer), wil ik niet teveel overhoop halen.

Ik weet ook niet of de buren (en ikzelf) er blij van worden. Ik ga hem in mijn schuur plaatsen (35m) van mijn cv ketel vandaan, en ga met een schoorsteen 4 meter hoog, waarbij de wind vrijwel altijd richting mijn en mijn buren hun huis staat.

Dus ik zie het wel een beetje als een probeersel.

Enkele voordelen:
Vanaf mijn houtketel is het straks 1 meter lopen naar mn hout. Nu 35 a 40.
Geen zooi meer binnen. Mn vrouw klaagt daar nog weleens over.

Ik heb voor de attack gekozen vanwege zn grote bereik.
Van 8 tot 20 kW. Met 200 liter houtvoorraad.

Wat ik wil proberen... is om de houtketel constant bij 8 kW te laten opereren.

Hij heeft dan nog een rendement van boven de 90% volgens de folder, gebruikt weinig hout, hoef hem niet elke keer op te starten, en reken dan met een kleine buffer uit de voeten te kunnen...

Ik weet dat het veel comfortabeler is om alles via buffervat te laten werken.
Maar dat kost dat een hoop knaken, hoop ruimte, en hoop gedoe, waarvan ik niet zeker weet of het beter gaat werken als wat ik nu heb!
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

arjan drost
Contacteer:

Bericht door arjan drost » 31 dec 2017, 16:48

@JantjeV8
Hier kan je alles vinden voor en over de subsidie
www.rvo.nl
Groet Arjan

Plaats reactie