Houtketel Attack

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 okt 2015, 13:49
Contacteer:

Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld » 27 dec 2017, 21:50

Heb (vanwege de subsidie) een houtketel gekocht en wel de Attack SLX 20.

Ik heb voor deze ketel gekozen omdat hij een grote voorraad heeft (200 liter), instelbaar is van 8 tot 20 kW, grote houtblokken (tot 65 cm) kan handelen, en eenvoudig schoon te houden is... (als ik het filmpje mag geloven).

Nu zit ik met het volgende:

Ik wil met de ketel direct mijn huis gaan verwarmen. Ik ga vanuit mijn schuur als EERSTE door mijn cv boiler (voor warm tapwater), daarna naar mijn radiatoren boven, en als laatste naar mijn vloerverwarming, en dan terug door mijn oprit, naar mijn schuur.

Ik wil daar nog een kleine buffertank neer zetten om de extra energie (die hij niet in het huis kwijt kan) op te slaan, en op een later tijdstip aan te spreken, als alles weer afgekoeld is.

Heeft iemand ervaring met zo'n systeem? (ik kies voor dit systeem omdat ik dan een heel klein buffervat denk nodig te hebben)
Is het systeem aan te raden?
Als het aan te raden is: Hoe ga ik dat buffervat vullen en op een later tijdstip leegtrekken? Ik wil dus via de retour van de houtketel cv het buffervat aanspreken.
Vullen gaat van boven naar onder, leegtrekken van onder naar boven.

Kortom: Kan dit goed gaan werken? En hoe?
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

wbe
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Houtketel Attack

Bericht door wbe » 28 dec 2017, 09:11

in principe is dat ook ongeveer hoe het hier werkt.

ik zou de buffer wel zo groot kiezen dat die alle energie uit één vulling op kan slaan dan zit je ook wat veiliger als de stroom uit valt.

wat betreft het vermogen van de ketel die zou ik zeker niet terug regelen.
het is mij verteld dat ze op vol vermogen het beste werken.
ik heb hier zelf een 55 kw slx profi van Attack staan met 1000 liter buffer. de buffer had ik liever veel groter gehad maar door de beperkte beschikbare ruimte was dat niet mogelijk.
ik zorg dus ook dat ik pas stook als ik de warmte in huis ook kan gebruiken. ik merk dat als de pomp naar de woning draait er eigenlijk geen warmte in het vat komt.

het is even wennen maar naar een paar keer kun je al redelijk inschatten of er nog hout bij kan.

groet watze

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Houtketel Attack

Bericht door martijn1984 » 28 dec 2017, 11:18

Is je cv leidingwerk dan wel toereikend vwb de diameter?
Is het daadwerkelijk zo dat je op een vergasser geld toe krijgt door de subsidie?

Ik ben momenteel aan het puzzelen voor een kennis.
Samen hebben we een beetje verstand.
Ik heb hierover een klein vraagje , vooralsnog niet de moeite voor een eigen draadje.
Hij wil een open systeem en aan het buffervat een pww.
Ik heb een Swep B16 gevonden.
Volgens dit productblad kan die een vermogen uitwisselen van 450 kw.
Mij lijkt dit heel veel , door welke factoren daalt dit vermogen?

http://intherm.dk/media/1953/presentation_heating.pdf

De reden voor een pww is een simpel buffervat op marktplaats van 3500 liter zonder spiraal.
Aanschafprijs 200 euro thuisbezorgd( compressorvat dikwandig).

hanskraayeveld
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 okt 2015, 13:49
Contacteer:

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld » 28 dec 2017, 12:44

Maar heb jij dan wel een gescheiden circuit wbe?
Hoe kan je ervoor zorgen dat hij wel door kan gaan met verwarmen zonder pomp?
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

bonkelaar
Berichten: 269
Lid geworden op: 08 okt 2008, 20:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtketel Attack

Bericht door bonkelaar » 28 dec 2017, 13:59

Dag Hans,

Ik verwacht dat zoals jij het wilt, je geen comfortabel werkende installatie krijgt.
Al het warme ketelwater door je boiler sturen alvorens het je huis in gaat lijkt me niet aan te raden.
Als je ketel netjes werkt zal er water van ca. 80°C uit komen. Als dit water constant door je boiler loopt zal dit voor neerslag van kalk in je boiler zorgen. Een boiler warm je liever met een iets lagere temperatuur op en de maximum temperatuur in een boiler is ook vaak in de buurt van een 65°C. Als water nog heter je boiler uit komt is er een reëel verbrandingsgevaar en dient er voordat je de warmwaterinstallatie in gaat een mengventiel geplaatst te worden dat door bijmenging van koud water de temperatuur weer op acceptabel niveau brengt.
Datzelfde hete water is ook niet erg gewenst in je radiatoren, in de regel kun je goed verwarmen met water van 50 à 60 graden.
Een hoge temperatuur in je installatie geeft hogere verliezen door je leidingisolatie en afstraling naar de muur bij radiatoren.
Als je in je verwarmingsinstallatie een lagere temperatuur hanteert heb je langer profijt van je geproduceerde warmte.

Als jouw installatie aanbevelenswaardig zou zijn dan deden alle Duitsers en Oostenrijkers dat al lang. In die landen worden echter nagenoeg alleen maar verwarmingsinstallaties gebouwd die baseren op een ketel en buffertanks, en dat niet zonder reden.
Vanuit een buffertank is het prima warmwater maken en vanuit een buffer kun je met elke temperatuur je verwarmingsinstallatie in. Er staat een scala aan warmtewisselaars en mengers tot je beschikking om een comfortabele installatie naar je zin te maken.

Om veiligheidsreden heb je ook graag dat je ketel zijn warmte vlot kwijt kan. Knijpen van een houtvergasser of het laten oplopen van de temperatuur tot het koelspiraal gaat werken is allemaal onkomfortabel, lastig, kost te veel aandacht, kenmerk van een slecht ontworpen installatie. Vuistregel is dat je ca. 100 ltr per KW als buffervolume zou willen hebben om fijn te werken.

Er spelen veel factoren in een installatie met een houtgestookte ketel. Naast bovenbeschreven zaken is ook de (automatische) samenwerking met een eventuele bestaande gas of olieketel te bedenken en de eeuwige vraag of het systeem open of gesloten moet zijn.

Goed plannen hoe je het zou willen hebben, inlezen op (buitenlandse) forums, gaan kijken bij anderen, en dan gewoon gaan bouwen. Desnoods met fouten, is altijd nog beter dan uren geleerd praten op een forum en niets uit je handen krijgen.

Groet Jos.

hanskraayeveld
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 okt 2015, 13:49
Contacteer:

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld » 28 dec 2017, 18:06

Tuurlijk snap ik dat het werken met een buffervat de voorkeur verdiend boven het werken zonder.

Ik heb wel wat opmerkingen:

Kan de attack houtketel niet met een 60 graden mengventiel werken?

Waarom zou je met een buffervat met elke temperatuur je verwarmingsinstallatie in kunnen, en direct met de houtkachel niet?

Ik dacht juist zonder (met een kleine) buffer minder verlies te hebben.
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

wbe
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Houtketel Attack

Bericht door wbe » 28 dec 2017, 20:21

Hans,

ik heb een gesloten ciruit waar ook mijn gas cv op zit.

hier zit er een laddomat tussen de vergasser en de buffer. de laddomat bied bij stroom uitval het water de kans om op thermosyphon te gaan circuleren.

het uit gaande water is hier rond de 73 graden.
dit water pomp ik van uit de buffer door de bovenste spiraal van éen van de zonneboiler vaten en daarna door een mengventiel(+/-45º) naar de vloerverwarming.

aangezien de zonneboiler op goede dagen ook boven de 75º komt lijkt mij dat niet erg en er zit natuurlijk ook een mengventiel voor het sww op.

toen ik de vergasser bestelde is mij ook verteld dat er minimaal 2000 liter aan buffer bij moet. omdat dat qua ruimte niet zo best past heb ik het eerst met 1000 liter geprobeerd en dat bevalt prima. het is natuurlijk zo dat je er altijd bewust van moet zijn hoeveel hout je er in doet.

groet watze

bonkelaar
Berichten: 269
Lid geworden op: 08 okt 2008, 20:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtketel Attack

Bericht door bonkelaar » 28 dec 2017, 21:19

Dag Hans,

60 graden mengventiel heb je nodig echter dit is het minimum. Niet voor niets zijn er mengventielen in meerdere temperaturen verkrijgbaar, bij een Laddomat krijg je meen ik drie instel-elementen bijgeleverd voor verschillende temperatuurinstellingen.
Deze 60 graden betekenen dat de ketel over het ventiel blijft circuleren totdat de temperatuur boven de 60 graden komt. Op dat moment gaat de ketel warmte leveren en wordt het warmere ketelwater in het mengventiel vermengd met de retour en op 60 graden gehouden om condensatie van teer en zuren in de ketel tegen te gaan.
Veel ketels voelen zich beter met een wat hogere retourtemperatuur. De ketel blijft dan ook schoner. Een instelbaar ventiel is dan aardig omdat je wat kunt experimenteren. Een instelbare Laddomat of een eigenbouw op basis van een driewegventiel is aan te bevelen.

Omdat je houtvergasser maar op één manier (vol vermogen) hoort te branden en er (ook op lager vermogen) altijd een temperatuur uit hoort te komen die ruim boven de ingestelde temperatuur van het mengventiel ligt, krijg je altijd minimaal water van ruim boven de 60 graden je installatie binnen. In de praktijk wordt het water meestal een 10 graden warmer dan de retour.
Rustig op 50 graden je installatie laten werken is er niet bij dan. Met thermostaatkranen zal het nog wel wat meevallen maar als deze op een warmere dag allemaal dichtlopen moet een groot deel van de geproduceerde warmte in de buffer worden opgeslagen. Als deze dan aan de kleine kant is ontstaan daar moeilijkheden. Je moet steeds te oplettend stoken dat is niet handig of comfortabel.

Als je vanuit je buffer de huisinstallatie in gaat dan kun je met een pomp en een mengventiel elke temperatuur in je huisinstallatie instellen, zelfs weersafhankelijk laten variëren.

Je hebt gelijk dat je met een kleine buffer minder warmteverlies zult hebben. Een buffer hoort echter in theorie ook in de geïsoleerde schil van het gebouw te staan zodat warmteverlies wordt benut voor verwarming.
Verder is een buffer alleen maar erg komfortabel en veilig. Je kunt enkele ketelvullingen in je buffer opslaan en dan een dag van huis gaan zonder dat je moet stoken. Het gebouw blijft netjes warm met energie uit de buffer. Verder kun je in de regel steeds een ketelvulling en meer kwijt in je buffer zodat je minder oplettend hoeft te zijn bij bij het stoken. Oververhitten en smoren komen niet voor. Je bent alleen maar bezig warmte in je buffer te pompen die later gestructureerd over een mengventiel op ingestelde temperatuur de woning ingaat.

Jij wilde de boiler min of meer voorrang geven begreep ik. Dit heb ik bij mij zo opgelost dat de uitgaande buis van de houtketel splitst naar boiler en buffer. De boilerverwarming wordt geregeld met een thermostatisch ventiel dat onder in de voelerbuis van de boiler is geplaatst.
Is de boiler vol met warm water dan is ie dat ook onderin, het thermostatisch ventiel (radiatorkraan) sluit zich zodat al het water vervolgens voor de buffertank / verwarming is.
Zodra warm water wordt gebruikt wordt de voeler onderin de boiler kouder door het aangevoerde koude water, en laat hij weer warm water uit de houtketel toe om de boiler volledig op temperatuur te houden. Allemaal gewoon mechanisch geregeld, niets moeilijks aan, voor een leek te begrijpen.
Deze oplossing zorgt er voor dat de woning altijd een deel van het warme water krijgt en niet zo maar af zal koelen omdat een tijdlang wordt gedouched of je vaatwasser met hotfill warm water nodig heeft.
Zolang je stookt of je buffer warm genoeg is zal steeds de boiler opgewarmd worden.
In mijn installatie is de gas combi c.v. steeds standby en controleert het uitgaande water van de houtboiler. Is deze onverhoopt niet warm genoeg dan wordt door de gas combi naverwarmd. Is het water warm genoeg dan gaat de CV niet in actie maar het loopt altijd door de CV. Mijn combi heeft een boiler van 35 liter die op een gegeven moment dan ook vol zit met op hout verwarmd water. Dit vergroot het volume van mijn 80 liter indirect gestookte boiler nog met bijna de helft.
En is alle warme water op (wat bijna nooit gebeurt) dan gaat het vrolijk verder op gas. Bij ons thuis hoeft niemand te lijden onder vaders hobby. Het enige is dat vader stookt omdat de rest van de familie (vrouwen) bang is dat ze naar rook gaan stinken. Wat ook wel eens zo is. Opmerkingen als paling en makreel gaan nog wel eens rond.

Lang verhaal geworden. Hopelijk zit er wat voor je bij.

groet Jos.

JantjeV8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 » 29 dec 2017, 09:53

Ja, sluit me aan bij Bonkelaar, eigenlijk niks aan toe te voegen. Enkel dan dat mijn Attack zelfs nog liever 70grC uitgaand prefereert boven 60grC. De stookruimte ziet er dan echt anders uit. Ik zou hem niet rechstreeks op de huisaansluiting willen hebben. Gewoon via het buffervat. Ik denk dat je verwarmingssysteem in huis ook minder temperatuurschommelingen te verwerken krijgt.

hanskraayeveld
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 okt 2015, 13:49
Contacteer:

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld » 29 dec 2017, 14:06

Zit een hoop nuttige informatie bij!

Hebben jullie ook het verstelbare mengventiel van attack?
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

JantjeV8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 » 29 dec 2017, 15:29

Bij mij staat daar Attack Oventrop op, maar qua constructie en componenten volgens mij vergelijkbaar met Ladomat.

bonkelaar
Berichten: 269
Lid geworden op: 08 okt 2008, 20:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtketel Attack

Bericht door bonkelaar » 29 dec 2017, 20:23

Heb zelf een mengventiel gebouwd uit een Heimeier drieweg mengventiel en een Honeywell thermostaatknop met afstandvoeler.
Op drie plaatsen ter bewaking een thermometer en je ziet precies wat er gebeurt. Je meet de retourtemperatuur voordat ie de menger in gaat, de ingestelde gemengde temperatuur die de ketel in gaat en de uitgaande temperatuur uit de ketel die deels naar je buffer gaat en deels wordt gemengd met de retour.
Het fijne van de eigenbouw is dat je de instelling met een draai aan de knop kunt wijzigen, je zit nergens aan vast.
Meen dat er op zo'n Laddomat ook meerdere thermometers zitten die alle processen laten zien. Collega stoker heeft hem en is er erg tevreden over.

hanskraayeveld
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 okt 2015, 13:49
Contacteer:

Re: Houtketel Attack

Bericht door hanskraayeveld » 29 dec 2017, 20:43

Die jantje stuurde is ook zo een volgens mij...
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

JantjeV8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtketel Attack

Bericht door JantjeV8 » 30 dec 2017, 09:12

Daar zitten 2 thermometers op. Uitgaand en retour, beiden analoog.

bonkelaar
Berichten: 269
Lid geworden op: 08 okt 2008, 20:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtketel Attack

Bericht door bonkelaar » 30 dec 2017, 16:30

Een plaatje van mijn mengventiel.
Op de thermometers zie je wat er gebeurt.

Afbeelding

Rechtsonder is de retour op 40°C, linksboven de aanvoer uit de ketel op 76°C, linksonder de gemengde retour die de ketel ingaat op de ingestelde temperatuur 63°C.
Het blokje in het midden is het mengventiel, de knop is de regelaar die traploos instelbaar is tot ca. 75 graden. Met de afstandvoeler, een cappilairbuis, kun je op ca. 1,50 meter afstand de gemengde temperatuur nog meten. Ik heb het ding met wat geleidingspasta en slangklemmen tegen de buis geklemd en geïsoleerd. De rest van de draad (leiding) die aan de capillairbuis zit ligt er opgerold bij.
Het hele ding van standaard componenten opgebouwd die in geval van een defect ook los uitwisselbaar blijven.

De temperatuur naar de woning wordt vanuit de buffer met eenzelfde (grotere doorlaat) ventiel gestuurd. Bij vorstvrij weer is 45 tot 50 graden voldoende om het huis warm te houden. Zodra de buffer een hogere temperatuur heeft wordt steeds het retourwater uit de woning met wat warmer water uit de buffer op temperatuur gebracht. Zo heb je langer profijt van je voorraad warm bufferwater.
Gaat het vriezen, of zoals nu, heb ik tijdelijk mijn bejaarde moeder in huis die het minimaal 22 graden wil hebben, dan geef ik de mengknop een draai naar 60 graden en haal de blokkering uit de thermostaatknoppen op de radiatoren en de temperatuur loopt op naar 23 graden.

Mij bevalt het prima zo maar iedereen heeft andere ideeën en inzichten.

Groet Jos.

.

Plaats reactie