Warmtegeleidend cement

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

Velen zullen de wenkbrouwen frondsen bij het lezen van de titel. Ik zoek inderdaad een goed geleidende type cement om verwarmingsslang in te bedden. Graag ook nog een beetje elastisch. Ik wil het toepassen voor het royaal aansmeren of aanstorten van een vloerverwarmingsslang langs de T liggers van een broodjesvloer. Oorspronkelijk was ik van plan dwars door de T-liggers te boren de naad tussen 2 broodjes uit te halen (verbreden) zodat daar een 16 mm slang kon worden ingefrommeld. Dat plan heb ik laten varen vanwege stofontwikkeling. In de lengte langs de T-liggers limkt mij beter. De warmte moet wel via het hart van de betonnen T-ligger naar de druklaag/ zandcement dekvloer en dan naar de tegels. De tegels eruit halen is nauwelijks een optie. Geschatte prijs /M2 = € 250. Bij het uithakken gaat misschien 50% verloren.
Ik zit zelf te denken aan:
- tegellijm voor elastische toepassing, schönox ..
- krimpvrije mortel.

Wie weet er nog iets bruikbaars?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Lieve »

leem mortel met amoniac
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

Leem is wel zeer elastisch en hecht goed, echter ik kan nog niets vinden t.a.v. warmtegeleiding. Dat laatste is wel het belangrijkste. Indien dat goed is, zou ik het kunnen overwegen. Nadeel is de gevoeligheid voor vocht. Het wordt in de kruipruimte toegepast. Ik wil de gehele holte van het bimsbroodje opvullen en een wapeningsstaaf overdwars plaatsen, dus van de éne naar naastliggende T-ligger. Die staaf moet de de slang op zijn plaats houden en de opvulmassa leem, cement o.i.d. Ik moet er niet aan denken dat die massa eruit valt. Onderlangs komt uiteraard een stevige isolatieplaat. Die massa heeft ook de functie van warmte-opslag. De T-liggers krijgen in het midden een extra afsteuning op het schuimbeton ( 10 cm bodemafsluiting). Dat schuimbeton ligt er al 7 jaar op vers vulzand en is nu goed ingeklonken.
Pigion
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door hanskraayeveld »

Wat ik me wel vaker afvraag, pigion, is:

Stel je nu een vraag, of wil je ons op de hoogte houden van je bezigheden?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door hanskraayeveld »

Maar een mogelijk antwoord op je vraag:

Cement heeft een bepaalde warmtegeleidingscoefficient.
Je kunt cement niet beter geleidend maken.
Je kunt wel je mortel beter laten geleiden, ik zou er dan voor kiezen om er aluminium vezels door te mengen.
Koper kan ook, maar dat is kostbaarder. Staal roest. Rvs is geleidend en flexibel wat minder.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

@hanskraayeveld,
Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp je opmerking niet helemaal, Ik heb willen verduidelijken wat de 2e functie van de vulling is.
Om warmte naar de bovenzijde van de vloer te krijgen moet ik een goede warmteoverdracht van de slang naar de T-ligger creëren. Ik wil nog een klein beetje uit de oplegging van het bimsbroodje hakken. Dan komt de slang meer in de hoek van de T-ligger te liggen. Dat kan ik doen door te hakken met de hamerboormachine, draaien uitgeschakeld, geeft weinig stof in tegenstelling met slijpen met diamantschijf.
De stalen naalden ken ik uit de toepassing in vuurvast cementbekleding inwendig in de riser. Dit is een verticale pijp 1, 3 M dia. 10 M hoog van een catalytische kraakinstallatie waarin de te kraken fractie en de poedervormige catalysator met stoom omhoog wordt geblazen. Dat gaat nogal heftig en die pijp staat behoorlijk te schudden. De cementbekleding aan de binnenzijde heeft een beschermende functie tegen erosie door de poedervormig catalysator. De 6 cm dikke bekleding wordt aangebracht op ankers en verstevigd door de naalden. Anders dondert het binnen de kortste tijd naar beneden.
Het lijkt mij dat aluminium naalden snel opgevreten worden door het alkalische milieu. Naalden zijn ook niet zo fijn bij het aanbrengen :x
Ik denk voorlopig richting tegellijm of krimpvrije mortel direct om de slang en de rest van de vulling met cement. Een nadeel van krimpvrije mortel en tegellijm is de korte open verwerkingstijd. Voor je het weet is te hard om nog te verwerken.
Pigion
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door willem »

Zoek eens op "Powercrete", waarschijnlijk is dat wat je zoekt. Het wordt gebruikt voor het afvoeren
van warmte van zware grondkabels.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

Leuke optie. Echter de hoge warmtegeleiding wordt alleen bereikt in natte toestand. Dat vertaal ik in dat het in water ligt en verzadigd is van water. Dat is niet het geval bij mijn voorgestelde toepassing.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door WilfredT2 »

Ik snap niet wat je wil, en waarom je door T liggers heen moet of er omheen. (je kan er toch ook onderdoor?)

maar wat ik nog minder snap is dat je iets niet zou doen enkel vanwege stofontwikkeling...???

Dat hoort toch bij bouwen, en mocht je dit niet willen heb je altijd nog 2 opties. Nat boren, met holle boor. totaal geen stof.
Bouwstofzuiger erbij. Dan heb je weliswaar stof, maar zeer minimaal.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door JantjeV8 »

Door die T-liggertjes boor je niet zo maar, dat is een en al wapening en dat moet je in tact laten.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door WilfredT2 »

Dat is volgens mij niet waar. Althans, zeker niet bij de uitvoeringen waar ik bekend mee ben. Er zit eigenlijk maar bijzonder weinig wapening in. Zie ook onderstaande plaatje

Afbeelding

De standaard uitvoering zitten maar 3 dunne staven in. Die liggen boven en onderin, dus middendoor kan je zo doorheen boren. Of je dat wil is een tweede.

Waarje wel op moet letten is dat ze voorgespannen zijn. Zodra je ze doorslijpt (of boort) springen ze los als een gespannen snaar van een gitaar. TWOENG!!!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

Bedankt voor de duidelijke tekening van de T-ligger. Ik heb al 80 m2 isolatie aangebracht en bevestigd door boren/pluggen/lange sp. pl.. schroeven.
Het boren door de T-ligger was niet de reden dat ik afzie van mijn eerste plan om dwars door de de liggers te gaan en de naden van de bims-broodjes te verbreden voor een 16 mm slang. De vorm van de bimsbroodjes maken het onmogelijk er fatsoenlijk in te zagen en te slijpen. Dus daarom het plan B om de slangen langs de liggers te leggen, bij voorkeur in de hoek van de T. Ik moet een optimaal contact daar hebben om voldoende warmte richting de druklaag en dekvloer te krijgen. Overigens kun je straffeloos door het hart van de T-ligger boren tot ca.35 mm. Je zit dan in de neutrale lijn, er gebeurt niets. Bij staal-constructie tref je de z.g.n. ratenliggers aan. In het hart van deze samengestelde/gelaste balken zitten grote raatvormige uitsparingen voor gewichtsbesparing.
Pigion
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door WilfredT2 »

Ik volg nog niet helemaal wat je doel is.... :(

Wil je slechts 1 leiding door een vloer maken? of complete vloerverwarming? Ligt er al beton op de broodjesvloer?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door Pigion »

@WilfredT2,
Het doel van de operatie is een redelijk werkende vloerverwarming onder 50 M2 Noorse leisteen. Die leisteen vloer ligt er in sinds 1978 en is door gebruik steeds mooier geworden. De scherpe randjes op het breukvlak slijten n.l.weg. Helaas ligt er geen Vloerverwarming onder, een groot gemis als je over wil gaan naar een Warmtepomp. Bovendien ligt dat gedeelte op het koude N. en krijgt geen zon. Dus vandaar mijn wens en nu vergevorderde plannen VVW in de kruipruimte tegen de vloer te plakken.
Pigion
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtegeleidend cement

Bericht door WilfredT2 »

Ah, okay. Dat maakt het verhaal duidelijk. Achteraf vloerverwarming plaatsen dus. Mooie uitdaging!

Waar je normaal 'koudebruggen' hebt in de vorm van de T liggers, wil je dit principe nu gebruiken om Warmtebruggen te gaan maken als ik je volg.
Plaats reactie