Warmtepomp Monoblock

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erwin67
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:29

Warmtepomp Monoblock

Bericht door Erwin67 »

Wie heeft ervaring met een warmtepomp monoblock lucht/water ?

En het aansluiten hiervan ?
Ik ze wel te koop staan en het lijkt vrij eenvoudig aan te sluiten.
Echter zie ik wel dat er een controller achter zit (regelaar)
Is dit nodig ?
Zijn hiervoor alternatieven ?
Kan dit met een relais ?
Loopt de pomp na tot minimale temperatuur ?


Erwin
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door Pigion »

Voor je überhaubt aan een WP gaat denken, moet je eerst nagaan of je huis geschikt is. Als je geen vloerverwarming hebt en geen wandverwarming, dan wordt het een moeilijk verhaal. Met radiatoren nooit aan een WP beginnen. Je moet met MAX 35 GRADEN AANVOER EN 28 retour het warm kunnen houden, anders wordt het niks. Ga heel veel lezen op HAUSTECHNIKFORUM sub WäRMEPUMPEN en je zal alles begrijpen en beginnersfouten voorkomen. Steengoed forum met een aantal uitstekende mannen erbij, die je werkelijk vooruit helpen. Ik ben nu zo ver dat ik meer weet dan vele installateurs. Vanochtend bij een middelgrote installateur geweest, 20 mensen in dienst, geen enkele met WP certificaat, kon ook mijn vragen niet beantwoorden.
Laatste opmerking: Blijf ver van goedkope Chinese of Koreaanse rommel. Panasonic 5 kW is erg goed en Samsung zal ook wel iets hebben. Panasonic is via parallel import (zelf) voor € 2600 te krijgen in Frankrijk, voor een beetje meer ook in Schotland. Misschien een kans met het Pond onder druk.
Pigion
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door peer »

Waarom zo negatief over een wp?

Ik wek zelf stroom op (24 panelen)
Heb wel gekozen voor een chinese wp, ivm subsidie (heeft zodoende weinig gekost)
Er zit standaard een controller bij, zodat je temperaturen in kan stellen , tijdklok (bij voorkeur overdag aan)
Ook wordt de buitentemp gemeten, dit om bevriezing te voorkomen
Heel makkelijk zelf aan te sluiten
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door Joepie »

Panasonic is goed en Chinees materiaal is slecht......

Contradictio in terminis
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door Pigion »

Ik geef alleen maar door wat ik op het Duitse forum lees. De 5 kW uitvoering heeft een uitzonderlijk goede COP, de eerste voorwaarde om in combinatie met gebalanceerde vloer- of wandverwarming (korte registers, 40 M, dia. min. 16 mm, hoge flow), geen buffervat etc. grote regel-range etc. De toegepaste componenten zijn kwalitatief goed, gemakkelijk reserve onderdelen te krijgen. Probeer dat maar eens voor een onbekend Chinees merk. € 2600,- is echt een koopje, reguliere prijs is ca. € 5.000,- Die dingen staan in weer en wind. P. werkt na 7 jaar ook nog en ziet er nog goed uit. Ik heb dat gezien met goedkope AC units, ziet er niet uit na 5 jaar. AC units verschillen niet zoveel van WP's. Buiten ons huis in Warri-Nigeria stonden 7 Panasonic AC units om de diverse vertrekken koel te houden. In 3 jaar nooit een fundamenteel probleem gehad, 1 x water onder de binnen-unit wegens vervuilde afvoer. Buiten-units waren 8 jaar oud en zagen er nog goed uit.
Ik ben "an sich" niet negatief over warmtepompen mits de zaken als aan- afvoer-temperateur en flow door de registers (slangen) kloppen. Het Duitse Fraunhof instituut het ca. 10 jaar geleden een onderzoek verricht onder ca. 75 WP installaties. De resultaten waren schrikbarend. Er was geen enkele die een arbeidsfactor 4 haalde. De slechtste zaten op 2,8. Na wat fijn-tuning van 40 installaties werd het onderzoek vervolgd. Er kwam slechts 1 op een arbeidsfactor van ruim 4 en 2 net onder 4. Grootste oorzaak van het zeer teleurstellend resultaat, was slecht ontwerp van de installatie, te hoge watertemperaturen, te lage flow, onnodig en schadelijk buffervatetc.Het Fraunhofinstituut is vergelijkbaar met TNO. Dat instituut gaat nu een grootschalig onderzoek opzetten over WP's.
Wat doet jouw WP voor arbeidsfactor???? Alles meenemen in de berekening!
Pigion
Erwin67
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:29

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door Erwin67 »

Bedankt voor je reactie.
Ik zal alles goed bekijken en berekenen.

Wanneer iemand nog een adres weet voor warmtepompen tegen een gunstige prijs : kom maar op :mrgreen:
E-r-i-k
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017, 15:02

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door E-r-i-k »

Hierzo: http://sesamstraat.ntr.nl/site/

Als je deze nog voor 01-01-2018 besteld en installeert, kun je nog 1800 euro subsidie aanvragen. Vanaf 01-01-2018 veranderen de regels en moet het door een installateur gedaan worden. Deze regels zijn nog wat 'wazig', houd de RVO website en berichtgeving maar goed in de gaten.
Laatst gewijzigd door Pietje op 22 dec 2017, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door Pietje »

Hoewel hier geen reclame gemaakt werd voor een eigen winkel, blijft het reclame... Per PB kan je de links wel versturen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Warmtepomp Monoblock

Bericht door GTV6 »

Site van de overheid, sla je niet wat door, is nuttige info.
Plaats reactie