Terugverdientijd pelletkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door JantjeV8 »

D'r zit ergens nog een aap in een mouw... Niet in de berekeningen, maar wel achter het doel van de TS.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door dormos »

We moeten natuurlijk ook niet te achterdochtig worden! TS is al sinds 2014 aanwezig op dit forum en heeft diverse berichten geplaatst die de schijn van een bijbedoeling wat mij betreft wegnemen. Of denk je dat hij stiekem van de NAM is of bij NEFIT werkt?

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door JantjeV8 »

Of een enqetebureau, of een overheidsinstelling, of een statistiekenonderzoek of wat dan ook.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door peer »

Paul,

En nou maar hopen dat je hout formuis nog goed is na 10 jaar :fff :fff
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Paul Joosten »

De kachel zelf was slechts ongeveer een kwart van de totale investering en voorlopig gaat die nog prima mee. De rest is nauwelijks aan slijtage onderhevig, voorlopig maak ik me nergens druk over en zitten we er letterlijk warmpjes bij...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Erwin67
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:29

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Erwin67 »

Ik neem aan dat je het over een pellet cv heb ?
Mijn cv was stuk en na 13 jaar heeft reparatie geen zin meer.
Dus gekeken naar een alternatief.
Ik kwam uit bij een pellet cv.
Daar ik al een pellet kachel in de kamer heb en hier
goede ervaring mee heb.
Echter voor warm water zou ik er een boiler tussen kunnen zetten met 3 weg klep.
Dit heb ik niet gedaan, maar ik heb gekozen voor een warmtepompboiler.
Daar dit mijn eerste jaar is met de pellet cv kan ik geen inzicht geven wat ik gebruik.
Wel heb ik vorig jaar 1200 m3 gas verbruikt icm met de pellet kachel in de kamer.
Nu zal het extra zijn maar dit is pas na de winter te bereken.
Met een pellet cv heb je natuurlijk wel extra werk , schoonmaken en sjouwen met zakken.
Van prijs zal het allemaal misschien niet zoveel uitmaken ( geen hondren euro's )
Voor de pellet cv betaalde ik 3500 euro na aftrek 2500 euro subsidie 1000 euro
Warmtepompboiler 1450 euro na aftrek subsidie 1100 euro 350 euro
Misschien ga ik nog een warmte pomp bijplaatsen voor optimaal gebruik van onze opgewekte stroom.
Een monoblock !
Met de gegevens dat een cv rond de 1300 euro kost heb ik denk ik een redelijk alternatief
voor gas.

Erwin
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door mro »

Ik verbaas mij meer en meer over hoeveel techniek er in ecologisch wonen kruipt. (en dat voor een techneut)

Deze week nog in een huis geweest; op vele vlakken zeer mooi: compact, ecologische (recup)materialen,...

Maar als ik een lijstje maak van de technieken:
- ventilatie systeem D
- Pelletkachel
- zonneboiler, ook voor ondersteuning verwarming.
- Pelletketel cv. Eerste keer dat ik een pelletketel zie in het echt: groot!

En dat voor een verwarmingsbehoefte van waarschijnlijk <5000kWh per jaar.

Toch een serieuze investering in aankoop en onderhoud, en je huis moet ook enkele m² groter zijn om er alles in te krijgen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Pigion »

Ik heb in principe er voor gekozen het volgende stookseizoen met een WP in de aanval gaan om het gas buiten de deur te krijgen. De beslissing is mede gebaseerd op de huidige saldo-regeling. Mijn eerste keuze is een WWP met een horizontale collector. Ik denk dat voor € 10.000 te kunnen bouwen.
Als 2e optie 2 x LWP, elk 5 kW. De ene voor living, slk. badk. etc. beneden, de 2e voor warm sanitair water en de slk. boven, kan ook nog beneden meehelpen in zeer koude periodes. Ik verwacht dat een WWP 15 jaar meegaat en een LWP 10 jaar. Dat is gebaseerd op mijn ervaringen met airconditioners in de tropen.
Echter ik twijfel heel sterk of de salderingsregeling wel stand zal houden na 2023. Mijn intuïtie zegt dat we naar een andere regeling gaan, veel minder aantrekkelijk. Dan komt de keuze voor WP onder druk.
Ik zit nu te denken of een fink deel van de warmte niet van een kleine pellet cv kan komen en daarnaast nog 1 LWP van 5 kW. Ik heb de ruimte om in de garage zo'n apparaat op te stellen. Ik heb ook de ruimte voor een forse silo voor opslag van pellets. Er is echter m.i. nog geen levering in bulk mogelijk in mijn omgeving. Op een houtvergasser overgaan zie ik niet zitten. Het verzamelen van hout 73 jaar een steeds grotere krachttoer. Houtsnippers zou goed gaan, boomverzorgings bedrijf in het dorp. Echter opslag en handeling is gecompliceerder. Je moet een grote vorstvrije bunker maken waar je snippers éénvoudig in gestort kunnen worden. Transport door vijzel naar de cv ketel. Ik zag het 2 jaar geleden in Zwitserland wel voor een grote unit. De grootste uitgavenpost is de cv-ketel. Ik ben geporteerd van Guntamatic en dan moet je € 15.000 voor neerleggen..... Hoe denken jullie daar over? Het huis moet ook verkoopbaar zijn over 10 jaar en ik denk dat de gemiddelde koper voor een landhuis geen stookfanaat is, wil wel een WP maar schrikt van houtsnippers.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Pigion »

Ik zag op de site van Guntamatic dat de kleine houtsnipperketel niet meer wordt gemaakt. Houtsnippers worden alleen in grote ketels gestookt.
De kleinere serie is er in 12,15 en 23 kW uitvoering met conventionele pelletverbranding in een cup. Daarnaast hebben ze een serie 13, 17, 14 en 33 kW met een nieuw type verbranding, een cycloon-vuurhaard. Als techneut smul ik daarvan, en als ecologisch gemotiveerd mens ook. Ze bereiken ongekend schone verbranding met de BIOSTAR en kan ook nog terug moduleren naar 3 kW. De prijs weerhoudt mij voorlopig...... Er moet wel erg veel subsidie op krijgen wil het levensvatbaar zijn voor Hollandse zuinigheid. Ik ga maar eens een praatje maken met die boys op de beurs in Utrecht, je weet nooit wat er mogelijk is. Het conventionele model staat voor € 11500 + BTW in de prijslijst en dan komt er nog de bunker € 1000 bij en een elektrostatisch filter € 2400 .
Over terugverdientijd zullen we maar niet discussiëren. Misschien verdien je hem nooit terug, wel een prettig gevoel :D
Piggion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door pelletpower »

Pigion, ga je dat echt uitgeven voor een pelletkachel? Je hebt een pb.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Pigion »

@Pelletbouwer
Kan ik verschoond blijven van indirecte reclame via de achterdeur?
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door pelletpower »

Excuus, probeer je slechts te helpen. Voor hetzelfde zet ik het hier neer en niet via pb , maakt me niet uit. Succes met je ontwikkelingen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door JantjeV8 »

Je wilt toch advies??? :?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door dormos »

Ben wel benieuwd hoe schokkend en commercieel je advies aan Pigion was om zo'n reactie te ontlokken...

Groet,

Hans
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Pigion »

Ik heb op mijn brievenbus stikkers, nee, nee! En daar ben ik zeer tevreden mee.
Pigion
Plaats reactie