Verslag bouw RBB 177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door hanskraayeveld »

Wouter,

Wat ik enorm aan je waardeert, is je eerlijkheid. Je blijft je eigen project kritisch bekijken, en ziet hier en daar verbeterpunten en benoemd die. En toch ben je tevreden over het resultaat!

Daar kunnen andere mensen echt wat mee!

Edit:

Bedoel wouter ipv sander.
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 21 dec 2017, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Sander,

de wisselaar in de bell zou ik niet doen, het wordt daar veel te heet, dan moet je weer aan de slag met veiligheden en het koper kan volgens mij niet tegen agressieve houtrook.

De wisselaar bestaat uit buizen van 22mm en van 15mm, die van 22 had ik liggen, die van 15 heb ik gekocht in de bouwmarkt. De soldeer koppelingen (t-stuk 22-15-22) heb ik online gekocht. Als ik me niet vergis kwam ik op €100. De koperen plaat was wel nog eens €100, achteraf gezien best duur vind ik. Ik weet niet of ik dat opnieuw zou doen, zeker niet nu ik hem heb ingeleemd. Initieel was het plan om hem niet in te lemen maar ik had over het hoofd gezien dat koper blinkt en weinig tot geen stralingswarmte opneemt. Ik had eerlijk gezegd geen zin om alles terug uit te bouwen en zwart te spuiten, dus heb ik voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen en er leem tussen gegoten. (tussen kachelwand en wisselaar). Mocht ik het nu opnieuw doen dan zou ik dus geen koperen plaat voorzien.


Groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door jwardenier »

Wouter ,draagt de koperplaat de warmte dan niet naar de koperbuis ,zodat het een geheel wordt ?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door Wouter Gillis »

Dat is inderdaad het opzet, net zoals een zonnecollector. Echter, eens de buizen ingeleemd zitten, denk ik dat dit niet meer zo nodig is, de buizen worden dan meer aangewarmd door transmissie van warmte eerder dan door straling van warmte. Enfin dat is wat mijn aanvoelen is, anderen mogen me gerust corrigeren. Ik zou wel de vertikale buizen van collector hart op hart dichter bij elkaar leggen bijvoorbeeld 8 cm ipv 12 cm nu indien ik zonder koperen plaat zou werken. Dan is het eigenlijk hetzelfde principe als een muur- of vloerverwarming.

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door SanderL »

Ik ga eens kijken wat ik kan vinden aan koperen buis. Dank voor de reacties! :)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door Wouter Gillis »

@ Hans,
bedankt, ik heb enorm veel uit dit forum gehaald, ik doe dan ook graag mijn best om er wat aan terug te geven. Trouwens, het meeste van wat ik neerschrijf is reproductie van de inzichten die ik hier heb zien voorbij komen en opgestoken, eerder dan eigen expertise.

groet Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door jwardenier »

Wouter , nog enkele vragen ,zit nog te denken om een r b in de nis te bouwen ,wat is jou afmeting van de r b .
Ik zit een beetje met de maar 80x130x260 ,zou ik halfsteens bouwen kom ik op max 5 m2 binnen oppervlakte en dan zal het rookgaskanaal er nog van af moeten ,ik heb de mogelijkheid voor een 2 e bell ,kan hiervoor de binnen oppervlakte van de 1 e bell in mindering genomen worden kan geen gegevens terug vinden van de minimale maten .b v 1 e bell 4,5 m2 2e bell 1,5 m2
Dan nog de vraag wat de temperatuur bij de veegluiken is ,ik zoek een plek voor een droog/rijskast .
Dan de w w ,je schreef een poosje de circulatie stil gezet te hebben ,heb je ook meetgegevens hoe warm de collector max wordt oven 200 gr halfsteens muur 50 gr ,mijn verwachting is rond de 80 gr ,zou dat kloppen?
Heb je de oven al gebruikt ?
Gr John .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door Wouter Gillis »

Dag John

mijn kachel is 105 cm x 105 cm x 160 cm, de bank is 70 cm x 70 cm x 120 cm.
Ik begrijp van Peter dat je rond de 6m² binnenoppervlakte moet blijven om het geheel steeds vlot te kunnen opstarten. Met een bypass is er nog wat extra rek mogelijk. Dat is dan de som van alle binnenoppervlaktes. Dus een bell van 4.5 m² en een bank van 1.5 m² kan.

Eén en ander hangt echter af van de schoorsteen. Een gemetste schoorsteen heeft een hogere afgastemperatuur nodig dan een geïsoleerde inox. Maar hoe dit verschil zich vertaalt in m² binnenoppervlakte kan ik niet voorrekenen.
In mijn situatie merk ik dat het geheel nog wat groter mocht zijn qua binnenoppervlakte, er is ten alle tijde trek, maar de schouw is dan ook zeer goed...

Ik heb gisteren pizza gebakken in de oven. Uiteindelijk kwam er iets smakelijks uit maar het nam wel wat tijd (15min) en er ging behoorlijk wat hout door. Ik heb nu een steen besteld voor het bakken van pizza in de vuurkamer. Die lijkt me tijdens de gloeifase ideaal qua temp (350°C à 400°C) De oven zelf hou ik dan voor brood en co. Dus mocht ik het nog eens opnieuw doen, zou ik de oven zeker bovenaan in de bell plaatsen, daar waar die nu op +/- 30 cm onder het plafond staat.

Als ik o.a. deeg moet laten rijzen, dan zet ik het op het dak van de kachel tussen een van de lagen rotswol, daar is het met gemak 40 à 50°C.

Toen ik de collector bij wijze van test sloot en terug opende, vermoed ik dat het water rond 60°C was, moeilijk aanraakbaar maar ook niet pijnlijk brandend.

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor je antwoorden , het gemetselde kanaal laat ik vervallen , is bij mijn huidige kachel ook een probleem ,heeft veel warmte nodig .
Een bankje wordt hier nog niet goedgekeurd , ze schuift vaak met de meubels en dan ineens een vaste bank ,al weet ik bijna zeker dat als die eenmaal staat elke avond bezet is .
Pitza steen is een goed idee ,kijk ook maar eens bij een Dutch oven ,deze zet je ook in het gloei bed ,je zou een chamotte plaat in de oven ook nog kunnen overwegen ,onze oven is van speksteen ,pietza bodem is in een ommezien klaar ,ik heb er nu een ijzeren pietza bodem bij ,ronde plaat met gaatjes staat iets van de steen af [wordt hij niet zo gouw zwart ]
Ik ben aan het tekenen geweest ,kan mijn oude idee met een fornuis nog niet loslaten ,zal dit ook nog eens voorleggen .
Voorlopig heb ik nog wat oude projecten af te ronden en ongevraagd komt er werk bij ,komende tijd dus zat te doen .
Met wisselend resultaat laat ik nu het brood rijzen in de hooikist ,vooral meel soorten van eigen teelt rijzen niet altijd mooi uit ,ik ben aan het stoeien met oude rassen ,en niet alles is wat het beloofd .
Groeten John
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door Wouter Gillis »

Even een update.

Dan toch besloten om naast de koperen warmtewisselaar (harpcollector) ook een warmtewisselaar op het plafond van de kachel te leggen. Het is een radiator type 10 geworden van 80x90cm die in serie staat met de harpcollector.
Na heel wat meten en noteren van temperatuurstanden heb ik vastgesteld dat er ongeveer 8 kwh tot 16 kwh naar het buffervat wordt gevoerd en dit op 12 uur. Het verschil is vooral afhankelijk van de starttemperatuur van de buffer. Ik stook telkens ongeveer dezelfde hoeveelheid (+/-15kg populier/dag)

Ik pomp 's morgens alle gespaarde warmte van 's nachts in de vloerverwarming gedurende ongeveer een 45 min. Daarmee koel ik het cvgedeelte van de buffer (660 lt) af van +/- 38° naar 28°.

Gas komt er voor ruimteverwarming niet meer aan te pas, enfin tot een buitentemperatuur van +/-3°C overdag. Ik stook dan de 15 kg populier in 3 keer, 1 keer 's ochtends en 2 keer 's avonds, bij dagen zonder zonnewinst. Bij strenge vorst zal dat dan nog wel meer moeten worden, maar dat heeft zich nog niet echt voorgedaan.

Voor sanitair water is deze opstelling dus ontoereikend, tenzij als voorverwarming. In een LEW of PH zou dit vermoedelijk wel gaan indien de 4 zijden en het plafond van de kachel voorzien worden van een warmtewisselaar icm een kleiner buffervat.

groet
Wouter
j wardenier
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:43

Re: Verslag bouw RBB 177

Bericht door j wardenier »

Bedankt voor de update ,je hebt ons /mij een mooi inzicht gegeven met wat er mogelijk is .
4 zijden een w wisselaar en aan het plafond ,in combinatie met een kleinere boiler ,dit ga ik overwegen
Het zal wel ten koste gaan van de warmte afgifte ,of zou het zonder isolatie achter de wisselaars ook kunnen .
15 kg populier , x 0,45 droog volume gewicht ,wilg zit net iets hoger 0,50 droog volume gewicht ,es zit op 0,67 .
Ik stook nu 8 kg per 24 uur gemengd hout wilg, eik, es enz. het lijkt er op dat ik met een r b mijn houtaanplant moet verdubbelen
Plaats reactie