Naar hoger plan met verwarming etc.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Pigion »

Heren denkers en knutselaars,
Het ziet er naar uit dat energie in welke vorm dan ook, uiterst kostbaar zal worden. De politiek heeft zijn nek uitgestoken in bijna onrealistische convenanten en barbertje, c.q. moet hangen. Ik zie de bui ook hangen met een groot huis en stevige energieverbruik. Als wij alleen gas zouden stoken en alle 4 slaapkamers gaan verwarmen, dan tikken we met gemak nog steeds 3000 M3 gas af. Met de FinOfen bij en slechts 1 slk. boven verwarmd, varieert het tussen 1200 en 2000 M3 gas, afhankelijk mijn bereidheid voor stoker te spelen.
Gelukkig zijn er perspectieven. Het huis heeft alles tegen met 100 M2 geschakelde open living-keuken-hobby/TV kamer en ook nog een open trapopgang + grote overloop, waar mijn vrouw graag zit te schilderen. Alles is in een Z-vorm met die open trap en keuken in de staande poot van de Z.
Natuurlijk zouden we compartimentering kunnen toepassen, doch dan de fun van de grote ruimte verloren. Ik heb nog een offerte liggen van META-glas. Twee x twee glazen deuren etc. gaan over € 10.000 kosten.
Aan de positieve kant staat:
- Isolatie-schil 15 cm wol in de spouw, 75% gereed. Wordt 100% in 2018
- Tussen de gordingen van hoofd blok met 16 cm wol geïsoleerd.
- Op dak bij-blok (= liggende Z poot) 8 cm PIR, 2 zijdig al. gecacheerd. Ook de dubbele garage zit in deze poot.
- Offerte binnen voor zonnepanelen, gaat richting € 14.000 . Is ook nog ruimte voor beperkt SOLAR op z.o. dakvlak.
- We hebben een grote tuin, geschikt voor een horizontale aardwarmtecollector. Mag het zelf niet doen vanwege certificering :shock:
- Is ruimte voor zeer warmte-vat. Kan 100 cm x 4 M hoog wel plaatsen in de centrale trapopgang. Dat zou b.v.een ZEEH speicher met directe condensatie kunnen worden.
- Vloerverwarmig 45 M2 in Living, niet optimaal aangelegd, kan ermee leven.
- Wandverwarming in TV-kamer en aangrenzend kantoortje.
- In Living FinOfen 24 van Tigchelaar met 2 grote en 2 kleine warmtewissellaars.

Jullie zouden nu denken, die man moet gelukkig zijn met zo'n huis en zoveel mogelijkheden met energie te spelen en de staatsbossen voor houtleverancier naast de deur.

Cruciale vraag: Hoe maak ik een goed werkend systeem van al deze mogelijkheden zonder failiet te gaan en aangepast aan "ouder worden" dus minder hout verzamelen / stoken. Ook denken aan max. subsidie voor de componenten en combinaties.

- Bij min. investering wordt het PV panelen en een Panasonic warmtepomp 5 of 9 kW. Gas blijft voor warmwater en koude pieken. Totaal energie plaatje redelijk
- Bij grote investering: PV panelen, warmtepomp met 1000 L Zeeh speicher incl. directe condensatie van warmte medium in opslag-vat, legionella bestrijding via warmater register van FinOfen, SOLAR collector voor warm sanitair water en anti legionella in de zomer horizontale aardwarmte collector (deels in eigen beheer aanleggen). Vloer- wand- en radiatorverwarming krijgen ieder het water van de juiste temperatuur aangeboden, suply warmwater naar wasmachine en vaatwasser zeer goed mogelijk door centrale opstelling van Zeeh-speicher. Dit concept levert de grootste besparing van energie op. Ik denk dat het gemakkelijk onder 1000 M3 aardgas equivalent kan. Wel een forse investering en je moet van elektronische besturing houden :mrgreen:

Zo, iederéén mag losbranden met kritiek, doch liever goede ideeën. Kom niet met een dooddoener van: Koop een appartement en laat dit soort dingen over aan de jonkies. Ik ben nog maar 73 lentes en heb al weer geboekt voor 10 dagen skiën in de Dolemieten.
Krijg ik alles voor elkaar, zoals ik mij dat voostel, dan houd ik hier een open dag, trek een paar flessen wijn open en het bier staat koud. Vuur zal er zijn voor BBQ, doe geen bediening, wil ook deelnemen aan het gesprek en natuurlijk de vele vragen beantwoorden over 10 jaar denken en werken aan energie-reductie.
Pfft... :D :D Dat was weer een lange bijdrage,
Pigion

P.S.
Ik houd niet van geitenwollen sokken gedoe, tatoeages, links idealistisme doch losgezongen van de werklijkheid, modderlaarzen en boots in huis, mag buiten en in de garage, motorrijders (ben ik ook op een Yamaha Bulldog BT1100) graag sloffen meenemen en het vette pak uit, liederlijk gezang en proletarisch winkelen. Ik heb geen problemen met genderneutrale insteek en vriendschappen van hetzelfde geslacht, doch het hoeft niet op het T-shirt te staan en ik walg van de Canal-Parade. Zo dan kan je zelf opmaken of je welkom bent of beter thuis kan blijven. :lol: Ik vind dat ik dit weer netjes heb gezegd.

P.s.2
Hoeveel subsidie kan ik binnenharken bij
- P.V. panelen
- SOLAR warmte
- Warmtepomp
- Isolatie
- Pelletkachel voor als ik geen zin heb of te oud voor stoken FinOfen.
Ik word daar hebberig van, kan nooit goed aflopen :mrgreen:
Nu eerst nog maar even en horizontaal, ben moe geworden van vele nachten denken en nu dit typen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door hanskraayeveld »

73...

Ik zou gaan voor aardwarmte en zonnepanelen icm warmtepompboiler.

Negeer verhalen over dat aardwarmte ontoereikend of uitputbaar zouden zijn. Probeer een onafhankelijke slimme vakman met ervaring te krijgen die een gedegen plan maakt of heeft, betaal voor het plan, en voer het in eigen beheer uit.
Zo bespaar flink op je kosten.

Ik hoef geen feestje. Ik heb het in het dagelijks leven genoeg naar mijn zin, en heb daar geen drank of extra gezelligheid voor nodig.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Dutch John »

Sorry ik kan het niet laten: dit was toch het ecologieforum, niet het economieforum?

Dat gezegd hebbende, kan ik alleen mijn richting aangeven. Het rijke leven zit voor mij niet langer (kom oorspronkelijk ook uit het neo-liberaal kapitalisme) in het behoud van zoveel mogelijk hedendaags aangepraat comfort. Small is beautiful.

Groet,
DJ
linkse idealist, met rechts pragmatisme
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door pelletpower »

Pigeon. Da s een mooi vooruitzicht dat ik ook weer eens kan gaan skien als ik 73 ben.

De route van Hans is de meest voor de hand liggend. Een buffer centraal in het huis daarintegen is wel heel interessant. Al in de jaren 70 is in Almere een warmteneutrale woning gebouwd. De buffer stond toen half in de gevel. In jouw geval veel beter.
Dan warmteopwekking. Pv of collector. Is hier al vaker besproken. Mijn keus zou pv zijn, dan kun je kiezen voor warmte of electr. Die dingen nemen ze mee naar de maan, een 100 jaar stil op een dak zullen ze dus wel overleven. Inverters zijn goed te repareren als je de juiste mensen kent, ook daar geen probleem. Koperkabel is een stuk makkelijker zelf te doen dan cv leiding. In putje winter stook je een paar kilo hout en klaar. Als je niet meer kunt skien knoop je een pelletkachel onder de buffer. Silo van 1 of 2 m3 erbij dan is de winter weer voorbij.
Subsidie? Allebei op warmtepomp en pelletketel. Pv gaat nu nog via saldering en btw.

Compartimenten is goed zelf te doen. Stalen kozijnen is superhot vandaag. Als ik geen ander kunstje geleerd had, sprong ik erin. Niet meer dan een standaard kokertje met strip erop geschroefd. Deuren met lasscharnier.... misschien 1000 euro als je het zelf doet.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door pelletpower »

Klopt dj. Minder is meer. Toch is voor de meeste ecologen de euro bepalend. Al is t maar omdat de knip gewoon leeg is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door pelletpower »

Nou. Dat bedoel ik eigenlijk anders. Dat is een andere discussie die hier al vaker gevoerd is. Vrijwillig minderen is slechts voor enkelen weggelegd. Als de massa nu eens wat milieuvriendelijk ging leven dan gaat t al een beetje de goede kant op. Hoeven we ook niet over te praten of t wel of niet genoeg is.
Wat ik wil zeggen, met salderingsregeling is pv definitief doorgebroken in NL. Met de subsidie ip pelletketels worden ze wel verkocht in NL. Geld blijft toch bepalend. Is altijd zo geweest en zal voor de meesten onder ons ook zo blijven.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door mro »

Wat ik mij afvraag:

Hoeveel betaal je nu per jaar aan verwarmingskosten? En hoeveel denk je te gaan betalen nadat je de investeringen die je in gedachten hebt uitgevoerd zijn?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Pigion »

Kijk eens, heel wat interessante reacties.
Een deel van de lezers zullen mij misschien verslijten voor een yub, doch sta redelijk met de voeten op de grond. ik heb maar 1 auto, redlijk groot omdat anders mij lange benen er gewoon niet in passen. Ik ga op de fiets naar Assen om een visje en bijzondere groente te kopen, mits het weer redelijk is. Ik verbouw zelf 21 stammen vroege aardappelen, peulen en nog wat kruiderijen. Daarnaast wel een uitgebreide bessentuin, frambozen vroeg en laat, bramen, vijgen tegen een warme muur, druif (gaat niet zo goed), 10 appelbomen, 5 perenbomen (gaat ook maar matig), 3 pruimenbomen en een poging om kersen te oogsten aan laagstam mini-trees (ook nog geen succes). Ik gebruik wel bestrijdingsmiddelen, doch uiterst selectief. Met 1 l glyfosaat kan ik wel 10 jaar toe en spuit ook met groeistoffen tegen bepaalde onkruiden in gras. Mijn carbon footprint is niet miniem, er is echter een gezond streven dat aanzienlijk te reduceren, zonder een geitenwollensokkenfanaat te worden. Links liberaal heb ik niets mee, onrealistische stemmenjagers onder de doelgroep studenten en hoogleraren met idealistische ideeën echter losgezongen van de werkelijkheid. Het is bij die heren nooit genoeg, tot ze zelf op het pluche zitten. Nee ik ben rechts liberaal, Bolkenstein mijn man en mijn credo: wie niet wil werken zal ook niet eten. Wie niet kan zal ik steunen. Let wel uit de streek waar ik geboren ben, geven we al jaren achteréén het grootste bedrag per hoofd van de bevolking met inzamelingen en collectes. Een zeer groot gemeenschapsgevoel door maatschappelijk welgestelden, die er niet mee liepen te pronken. Mij grootmoeder was welgesteld. droeg echter nimmer sieraden als echte doopersche echter niet zo erg als de Amisch in de States. De schoorsteen moet wel blijven roken en dat kan niet alleen met geitenwollensokken figuren. Daar kan echt geen maatschappij op draaien.
Hé, dat lucht weer op
Pigion
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Joepie »

Whoehaa

Geen geitenwollen sok, dat is duidelijk. Maar een beetje in de tuin rommelende rechts-liberaal pur sang, die voornamelijk het individu (zichzelf) centraal stelt.

Ik zou hier niet te veel adviezen meer verwachten. Je kunt beter even buurten bij de rotary-vrienden of daar wat gratis kennis weg te halen is. :fff
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Ernest Dubois »

Weet iemand hoe ik bij deze gietenwolsokken kan komen of is dat een exclusief Nederlands product die alleen op de PC Hoofdstraat te vinden is? Het lijkt mij lekker warm, yum yum.
Werken, das leuk.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door pelletpower »

Nou, nou, mag allemaal wel wat minder.

Groots inzetten is niets mis mee. Eerst eens kijken wat daarvan overblijft. Bij voorbaat alles afschieten is ook niet echt behulpzaam.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Joepie »

Ernest Dubois schreef: 10 dec 2017, 14:22 yum yum.
Yup Yup :mrgreen:
pelletpower schreef: 10 dec 2017, 14:33 Nou, nou, mag allemaal wel wat minder.

Groots inzetten is niets mis mee. Eerst eens kijken wat daarvan overblijft. Bij voorbaat alles afschieten is ook niet echt behulpzaam.
Nou ik adviseer pigion om eens zijn eigen stukken tekst terug te lezen en daaruit weg te knippen wat niet noodzakelijk is voor de beantwoording van zijn kernvragen. Het heeft nu wellicht onbedoeld het karakter van 'ik vind waarschijnlijk de meerderheid van jullie eikels maar willen jullie mij toch even helpen met mijn probleempje waar ik nachten wakker van lig"
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door pelletpower »

Niet echt, Pigeon draait al wat langer mee.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door JantjeV8 »

Ik mag die instelling wel.. Alleen doe ik daar geen 10 jaar over, hooguit 1 en dan doorpakken..

De zelfdoener zal weinig subsidie vinden. Dat is allemaal mooi afgeschermd bij de grote jongens. Moet je alleen flink de beurs trekken voor een totaalopdracht, advies, levering en installatie. De subsidie 'regelen' zij dan voor je. :fff Koop je de onderdelen zelf bij elkaar, en zoek je een loodgieter om 's-avonds wat bij te beunen ben je zonder de subsidie waarschijnlijk nog altijd goedkoper uit.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef: 10 dec 2017, 16:53 De zelfdoener zal weinig subsidie vinden.
Dat is flauwekul natuurlijk. Openbare subsidies zijn..... openbaar. Dus op internet gewoon te vinden. Als je het zelf wil doen dan moet je het wel zelf doen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie