Naar hoger plan met verwarming etc.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Pigion »

Om wat beter beslagen ten ijs te verschijnen, heb ik besloten mij aan te melden voor het CITO examen Bodemenergie. Volgens insiders niet al te noeilijk. De cursus bij de WP academie vind ik te duur. Ik vind wel ergens de stof die doorgeworsteld moet worden.

Eigenlijk heb ik al besloten te kiezen voor een WP met separate sanitair water bereiden via tapspiraal in de kop van het opslagvat. De kop wil ik warm houden via de spiraal in de FinOfen. Dus moet ik de optimale plaats vinden voor dat opslagvat. Dat kunnen 2 plaatsen zijn: in de bijkeuken zeer gunstig t.o.v, keuken en badkamer, 6 M van de FinOfen of naast de trap. Laatste plaats is iets minder gunstig voor de Keuken gebruik en badkamer maar super gunstig naast de FinOfen. In beide gevallen 10 a 12 M van de WP. De WP in de bijkeuken lijkt mij iets te veel geluid-overlast en ik heb daar geen ruimte "over". Moeders zal niet blij zijn. Dan is er ook nog een mogelijkheid een verwarmingshok aan het huis te bouwen, naast de badkamer. Ik heb daar niet al teveel moeite mee, brengt wel extra kosten. Dus een kip en het ei verhaal.
Wat heeft de voorkeur?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom de kop warm houden met de finnoven?
Ben je bang dat je te weinig vermogen/energie uit je WP kan halen? Of een verminderd rendement?
Hoe ga je dat doen in de zomer?
Zonneboiler of zonnepanelen icm electr spiraal?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door GTV6 »

je maakt keuzes niet perse ecologisch, ook niet economisch. Maar het zijn jouw keuzes.
Aan t eind van de rit maak je jouw eigen keuze. Niet van belang of het iets economisch of ecologisch is.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Naar hoger plan met verwarming etc.

Bericht door Pigion »

@ Hans,
Het maken van warm-water van 55 C is een hoogstandje voor een WP en dat moet je betalen met een superslechte arbeidsfactor. Als je op een andere manier het water van 35 C naar 60 C kan verwarmen, heeft dat de voorkeur. Bovendien moet je min 1 x week > 60 C vanwege het anti-legionella programma. Dat zit meestal ingebakken in het geheugen van de WP.

@GTV6,
Je probeert een zo goed mogelijke installatie neer te zetten. Als ik nieuw zou gaan bouwen, komt het opslag-vat centraal in het huis en de WP er zo dicht mogelijk bij, korte leidingen, weinig verlies. Of in een kelder zoals je veel bij Duitse huizen ziet. Ik ben nu al krap in ruimte in de bijkeuken. Er staat een wasmachine en 2 kasten 60 x 60 cm, uitstort-gootsteen, kattebak, droogmolen, droogrekje en een 2 treeds trapje. Ook heb ik 10 jaar geleden 100 x 60 cm van de bijkeuken afgenomen voor een douche in de badkamer. Wij wilden niet meer staande douchen in het bad, te veel kans op blauwe ribben. Ook zit er nog een raam en een buitendeur in. Als er een stukje aan het huis moet, wordt dat niet fraai, ook al is het de achterzijde. Om het mooier te doen zijn, moet ik die 1 1/2 M over de hele breedte van de achtergevel maken, dus ook langs badkamer en de keuken, totaal 10 M. Boven deze uitbreiding kan dan een logia worden gemaakt, grenzend aan de achterste slk. Omdat de logia op het NW is, moet ik die met schuiframen (veiligheidsglas) kunnen afsluiten anders wordt alles daar groen. Dan wordt het een duur project, richting € 20.000,- Met 700 M3 bouwvolume heb ik ook niet echte behoefte aan zo'n uitbreiding categorie nice-to-have.
Pigion
Plaats reactie