stenen voor een rocket of bell te maken.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door keesijp60 »

Beste

Ik wil een rocket mass heater bouwen en een zelfbouw schoorsteenventilator zodat aansteken een makkie wordt en altijd trek, het bouwen van zo,n ventilator is peanuts.

Ik kan stenen kopen van 21 x 11.5 x 6.5 mijn vraag is dus kan ik deze gebruiken, het zijn licht gele chamotte stenen ivm massa ik hoor dat deze massa niet zo groot mag zijn.

alvast bedankt.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door Wouter Gillis »

De vuurkamer, de riser en het gedeelte van de bell vanaf de uitmonding van de riser dienen best vuurvast uitgevoerd te worden. Specifiek voor de riser is een isolerende variant het beste.
De rest van de bell kan gerust met baksteen.

Opstarten is echt geen probleem op voorwaarde dat je het ding bouwt zoals Peter het heeft ontwikkeld en je schoorsteen goed is (recht, geïsoleerd, correcte uitmonding op het dak,...)
groet
Wouter
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door keesijp60 »

Beste

Ik heb een schoorsteen tot op het dak, deze is zo,n 7 meter lang en gaat met een flex via de oude schoorsteen die vierkant gemetseld was, nog uit de kolentijd, hij komt uit op punt dak zoals het hoort echter is hij maar 11 cm doorsnee en dus moet ik een ventilator bouwen, dan vergroot ik hem mechanisch als het ware en voordeel is altijd trek, ik heb de motor sturing al gebouwd, de rest komt.

Waarschijnlijk zijn die stenen dus te zwaar ook voor de brandkamer omdat ook hier geisoleerd moet zijn, voor de riser dus dunnere exemplaren.

Kan er 90 overnemen voor 1 euro per stuk ongeveer, maar denk aan om de zaak anders te maken, bijvoorbeeld een ander soort riser met een roestvrijstalen pijp, rond, of kan ook vierkant, en die isoleren, dan brand ie veel sneller, ik ben in de schuur een versie aan het metsten met gewone bakstenen, ik heb ook een flinke partij straatstenen grijze betonstenen, kan ik mooi gebruiken voor warmte opslag, dan, enne wat is beste, de rocket mass heater of de btach box rocket, laatste heb ik zien branden, die doet het heel erg mooi en goed, maar de oude rocket heeft ook wel wat, misschien moet ik daarmee gewoon beginnen en later aanzien of de batch wat is, moeilijk te maken is het niet, heb inmiddels ook een steenzaag, onmisbaar.

O ja, ik had een gemeente hier aangeboden een monument op te knappen, dat is een boerderij in verval, dat is in kaatsheuvel, best een mooie centraleplek om eens dagen te organiseren om kachels te metselen..

Deze stenen voor de riser? en misschien ook de brandtunnel.

vrg kees
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door Wouter Gillis »

De brandkamer hoeft niet perse geïsoleerd te zijn, mag dus uitgevoerd worden in zwaardere versie vuurvaste steen. Liefst zelfs om beschadiging of snelle slijtage (door de houtblokken die er onvermijdelijk eens tegen tikken) te vermijden.
RVS pijp blijkt als riser gewoon weg te branden, niet doen dus.

Groet
Wouter
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door keesijp60 »

Wouter Gillis schreef: 06 dec 2017, 15:55 De brandkamer hoeft niet perse geïsoleerd te zijn, mag dus uitgevoerd worden in zwaardere versie vuurvaste steen. Liefst zelfs om beschadiging of snelle slijtage (door de houtblokken die er onvermijdelijk eens tegen tikken) te vermijden.
RVS pijp blijkt als riser gewoon weg te branden, niet doen dus.

Groet
Wouter
Ik heb wel stenen de gele versie en die stoot je niet zomaar kapot die zijn 5.5 cm dik bij 10 x 21 zitten ook in de kachel binnen, ze isoleren niet echt, dan heb je nog de witte stenen, licht en isolerend, temp tot 1750 graden, die zou ik dan in de riser kunnen gebruiken, deze stenen zijn wel erg breekbaar, ik weet echter niet of ze te metselen zijn, ik heb inmiddels ook een steenzaag gekocht, eentje die geleiding heeft, eigenlijk een tegelzaag maar kan vlot dikker materiaal zagen, gewoon omdraaien daarna..

https://kachelmaterialenshop.nl/21-vuur ... atiestenen

Ik kan ook dunnere harde stenen gebruiken misschien voor de riser, en dan er wool omheen doen, de stenen zijn dan 3 cm dik, wellicht duurt opwarmen net wat langer maar dat mag de pret niet drukken.

Misschien moet ik omdat het de eerste keer is gewoon een rocket mass heater bouwen, met een goede dakventilator zal aansteken niet zo moeilijk zijn, geen terugslag van de rook.. Ik kan wel lassen, zodat de deur van een batch niet een probleem is. In oosterhout zit een recycle bedrijf daar kan je tegen kiloprijs alle soorten ijzer kopen, en zelfs zagen, leuk daar eens rond te lopen.

vrg kees
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Kees,

Mocht ik voor de keuze staan zou ik zeker de batch box rocket bouwen. Het bouwen van de riser vraagt wat meer tijd en zorg maar de rest is absoluut goed te doen.

Die isolatiestenen zijn prima voor de riser. Ik heb ze ook gebruikt. Ze laten zich erg makkelijk zagen. Je kan de stenen metsen/kleven met lijm zoals moviset of zelf een mengsel maken met zilverzand 1/2 en steengoedklei 1/2. Ik heb rond de riser met ijzerdraad een lap superwool gewikkeld zodat de riser stevig blijft en nog extra geïsoleerd is. Hoeft misschien niet maar zo was ik die overschot kwijt.

Die gele stenen zijn vermoedelijk chamotte stenen en inderdaad prima voor de vuurkamer en het gedeelte van de bell boven de riseruitmonding.

groet en succes!
Wouter
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door keesijp60 »

Wouter Gillis schreef: 08 dec 2017, 13:39 Dag Kees,

Mocht ik voor de keuze staan zou ik zeker de batch box rocket bouwen. Het bouwen van de riser vraagt wat meer tijd en zorg maar de rest is absoluut goed te doen.

Die isolatiestenen zijn prima voor de riser. Ik heb ze ook gebruikt. Ze laten zich erg makkelijk zagen. Je kan de stenen metsen/kleven met lijm zoals moviset of zelf een mengsel maken met zilverzand 1/2 en steengoedklei 1/2. Ik heb rond de riser met ijzerdraad een lap superwool gewikkeld zodat de riser stevig blijft en nog extra geïsoleerd is. Hoeft misschien niet maar zo was ik die overschot kwijt.

Die gele stenen zijn vermoedelijk chamotte stenen en inderdaad prima voor de vuurkamer en het gedeelte van de bell boven de riseruitmonding.

groet en succes!
Wouter

Hoy Wouter

Het jij de riser ook 6 kant gemaakty of gewooon vierkant? 6kant is wat bewerkelijker en je moet precies zagen.

Ik heb idee om met gewone rode metselstenen een testversie te maken in de schuur, die door een gat naar buiten gaat voor
rookafvoer, zo kan ik zien wat er allemaal gebeurd en of het bevalt. ik heb de zware chamotte stenen niet gekocht, ze zijn veels te zwaar
en dan duurt opwarmen veels te lang, 4 cm dik of 3 cm dik voor de batch rocket is denk ik wel genoeg, natuurlijk dan wel gevoeliger voor breuk..

De rode metselstenen zegt peter gaan wel sneller stuk, na enkele jaren al aan vervanging toe, maar om te testen wel ideaal..

bedankt voor de tips.

kees
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Kees,

ik heb een achthoekige riser. De stenen heb ik met een haakse slijper op maat gemaakt met behulp van een mal met een hoek van 22.5°.
Maar jij hebt een tafelzaag? Is die verstelbaar?

Voordeel van dat soort isolatiestenen is dat je makkelijk de hoek wat groter of kleiner kan maken en onnauwkeurigheden kan wegwerken met behulp van een rasp of zelfs schuurpapier. Het is erg zacht materiaal.

groet
Wouter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door Lieve »

Ik heb de riser zeshoekig gemaakt, iedere laag stenen zijn 3 stukken, die door een verschillende vorm verspringen, om stevigere naden te krijgen.
Nu 4° jaar in functie.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door MatthiasD »

Ik heb de riser 8 hoekig gemaakt, mijn stenen waren zo zacht dat ik ze gewoon met de afkortzaag kon zagen. Dat kwam de nauwkeurigheid wel ten goede. Daar stond tegenover dat het een vreselijke bende gaf... Wel een oud zaagblad gebruiken, zonde om daar een nieuwe op te verpesten.
De stenen waren gewoon op een stoeptegel te schuren voor de 'Feinschliff' :D
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: stenen voor een rocket of bell te maken.

Bericht door keesijp60 »

Wouter Gillis schreef: 11 dec 2017, 14:36 Dag Kees,

ik heb een achthoekige riser. De stenen heb ik met een haakse slijper op maat gemaakt met behulp van een mal met een hoek van 22.5°.
Maar jij hebt een tafelzaag? Is die verstelbaar?

Voordeel van dat soort isolatiestenen is dat je makkelijk de hoek wat groter of kleiner kan maken en onnauwkeurigheden kan wegwerken met behulp van een rasp of zelfs schuurpapier. Het is erg zacht materiaal.

groet
Wouter

Hoy Wouter

Ik heb een steenzaag tafel gekocht is voor tegels maar stenen kan wel, moet ze dan omdraaien. bedankt allemaal voor de tips, ik zal eens kijken hoeveel stenen ik nodig heb voor een oliedrum van 200 liter.

Welke lijm gebruiken jullie? of beter kit en of cement, ik heb vuurvast cement, daarmee ga ik de testversie maken in de schuur, op 4 grote stoeptegels, alleen de onderlaag waar de stenen opkomen moet isoleren, is daar iets geschikts voor, met as ruimte in vulopening, is een normale rocket mas heater met rode metselstenen, ik hoorde dat deze het wel even uithouden, goed als testversie om te kijken hoe het bevalt.

vrg kees
Plaats reactie