Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

Sinds 2 weken stook ik de Finofen 24 van een bekende kachelbouwer uit Friesland, weer volop... Sinds die tijd slaap ik slecht en mijn vrouw dito. In eerste instantie dachten we aan de lage barometerstand, doch de oorzaak is m.i. de warmte-doorslag van de massakachel. De kachel staat precies ter hoogte van het hoofdeinde van onze bedden. Ik voel die I.R> straling ook, lekker voor tijdelijk, doch irritant tijdens de nachtrust.
De warmtedoorslag was te verwachten en ik heb bij de bouw reeds de volgende maatregelen getroffen:
- Een koperen plaat 1 x 2m met daar op gesoldeerd 2 x 8 M koperen buis dia. 12 mm. De geoogste warmte wordt afgevoerd via een lus van de vloerverwarming, werkt prima.
- Dan zit er nog 6 cm steenwol tussen de koperen plaat en de muur.
Dat is dus met elkaar niet genoeg. Ik krijg werkelijk een gevoel dat ik te veel alcohol heb genuttigd. Echt een houten kop.
In mrt. 2018 gaat de FinOfen uit elkaar voor een modificatie. Eén van de 2 registers wordt verwijderd en de 2e krijgt een by-pass modus voor de rookgassen. Bovendien wil ik de kachel in leem-steen optrekken. Dat is nu betonsteen op zijn kant en zand-cement specie 1 : 8 , afgewerkt met 2 cm gips inc. 2 lagen autex.
Voornaamste reden voor de modificatie is de uitstoot van condens. We gaan PV panelen aanbrengen op het dak en een warmtepomp. De condens van de rookgassen besmeuren de PV panelen. We gaan dus iets warmer aflopen en de ventilator op de schoorsteen verdwijnt, schhoorsteenuitmonding wordt met .5 M verhoogd. Ik wordt ook een dagje ouder en ecologisch je huisverwarmen kan ook heel goed met een WP.
Als remedie tegen de warmte-doorslag, denk ik nu aan een reflectie-scherm extra aan de warme zijde van de muur. Dat kan aluminium zijn, beter is goudkleurig materiaal.
Wie heeft daar ervaring mee????
Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door ritsaert snijder »

een open (geventileerde) spouw van plusminus 3 cm en dan reflectie geeft mij de beste resultaten
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

@ritsaert,
Misschien gaat dat werken. Open spouw kan zo niet direct. De kachel is recht naar boven 260 cm hoog, sluit aan bij de verdiepingsvloer. De "kop" op de kachel is een loze ruimte wwar de verbrandingsgassen door trekken via een 2e warmtewisselaar. Ik heb voor die constructie gekozen om de lelijke plek op de muur te bedekken waar de afschuwelijke schouw-kap heeft gezeten. Ik moet werkelijk terug naar de vuurhaard/ketel studieboeken.....als ik deze nog ergens heb. Vaag staat mij de wet van Stefan-Boltzman voor ogen. Daarop is straling en reflectie gebaseerd. Ergens las ik dat al-kleurig 85% reflecteerd en goudkleurig 98% van de infrarood straling. Slachtoffers zie je altijd bedekt onder goudkleurig folie.
Inmiddels bij Fressnel en vergelijkingen van Maxwell aangeland. Het is allemaal wel diep weggezakt. Indien ik goudkleurige folie op de muur plak, ben iok wel op de goede weg. De straling wordt dan weerkaatst naar de koperen plaat. Ik heb die plaat aan beide zijden mat zwart geschilderd op grond van Stefan-Boltzman. Kan alle gevolgen nog niet helemaal overzien. Het moet in ieder geval beter, zo kunnen we er leytterlijk niet mee leven. Vannacht slapen we 3 hoog bij dochter, partner en kleinzoon, hartje Utrecht, helaas straatzijde nabij Wilhelminapark. Als er geen dronken studenteen op straat rondlopen, dan gaat het wel. Ik hoop dat het gaat regenen :)
Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
is toch een mooi deel van Utrecht?

De Finoven is natuurlijk ook op zijn top bijzonder heet.

Ik heb ook altijd begrepen dat goudkleurige reflectie het beste werkt. Maar je hebt voor de reflectie ook altijd een luchtspouw nodig, als je die open uitvoert dan heb je de beste resultaten. Ervaring heb ik niet met de goudkleurige variant.

Ik denk dat de koperen plaat - wisselaar wel eens best veel kan doorgeven. Weet je ook zeker dat het water continu stroomt?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef: 05 dec 2017, 21:55 Pigion,
is toch een mooi deel van Utrecht?
Bestaat dat dan?? Het mooiste aan Utrecht is de trein naar Brabant.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door ritsaert snijder »

:lol:
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

Hi boys,
Inderdaad is nabij Wilhelminapark niet het slechtste deel van Utrecht. Gelukkig geen aantrekkelijk weer om op straat te staan lallen. Aldaar in huis wat vuiltjes van de aannemer weggewerkt en met schoonzoon een vruchtbare discussie gevoerd over een droog aan te leggen vloerverwarming in combinatie met een 5 kW lucht/water WP. De 27 panelen op het platdak deden het slecht, 157 kW in 3 weken :(
Warmtepomp komt in verlaagde deel van de tuin en de 2e op het dak.
Terug naar de FinOven- warmtedoorslag. Bij Tigchelaar het probleem besproken. Het was hun bekend dat muur warm wordt. Voor een deel is datte weten aan teveel doorstoken als de batch er door is. Dus eest het stook-regime aanpassen en tijdelijk radiatorfoli op de warmste plekken. Dat zijn de achterzijde van de stookkamer en een kleine spot op 1,8 M hoogte waar de sec. stookruimte overgaat in het omloopkanaal. Met LUKE 62 IR, mat ik bij de stookkamer 243 C en boven 180 C. Foli moet daar gaan werken voorlopig.
Inmiddels besloten om de achterwand van de stookkamer te gaan koelen. Ik moet daar 3 cm diepte vinden voor een waterdoorstroomde koelmantel. De 2e barrière blijft de koperen plaat/ wol. Koelmantel en koperen plaat krijgen elk een radiator op grote overlloop (15 M2 resp. voorste slk. met thermos-syphon circulatie. De 3e barrière wordt een goudkleurige folie op de scheidingsmuur achter de FinOven. Tevens na-leggen beperkt houden met niet te grote vlammen.
Ik kom erop terug
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door JantjeV8 »

Pigion schreef: 08 dec 2017, 05:26 Hi boys,
Inderdaad is nabij Wilhelminapark niet het slechtste deel van Utrecht.
Haha, mooi geformuleerd..

Misschien is het technisch te combineren om die watermantel van koperplaat te maken?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

@Jantje
Ik vind die formulering passend. Als Groninger van geboorte (later over de hele wereld) houden wij ervan ons eufemistisch uit te drukken. We zullen nooit zeggen dat iemand dronken is: Hij is niet nuchter of in echt Gronings: Hay hed hom om.

Koperen mantel. Inderaad denk ik ookaan een roodkoperen uitvoering.... echter zullen de soldeernaden het wel houden??? Bij de betere uitvoeringen van stoomlocomotieven was de vuurkist ook van koper, ook met een mantel. Ik heb echter geen tekening met details. Ik denk dat het geklonken uitvoeringen waren. Trouwens in Tripolie zag ik inde souk hoe een koperslager een bodem onder een pot zette met een soort zaagtandprofiel in de omgeslagen rand van de bodem en het cilindervormige deel van pot. Dat was in 2006, op weg naar een giga-gaslocatie met 36 putten, gebouwd door 10.000 chinezen. Ja, echt, die Chinezen gaan ook onze mensen, de Polen, de Roemenen en de Bulgaren verdringen op de arbeidsmarkt. Administratief werk en automatisering gaan de Indiërs doen. Nederlanders worden managers (geslaagde deel) of armoedezaaiers en steuntrekkers.
LET OP UW SAECK en die van uw kinderen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

Nog een andere manier:
Wij hebben een huis met een slk. beneden, grenzend aan de living. Aan de living zijde staat een grote gemetselde acumulerende kachel. Aaan de slk. zijden is het hoofdeinde van ons bed. Ondanks 6 cm isolatie en een warmteabsorberende gekoelde koperen plaat tussen de kachel en de muur, wordt het op 2 plaatsen de muur warm aan de slk. zijde, Dat slaapt zeer onprettig. De constante warmte-druk doet mij vaak na 2 uur slapen wakker worden met een verschrikkelijke houten kop, alsof ik te diep in het glaasje heb gekeken. Shocked
Door wat minder hoog te stoken is het wel beter geworden, doch over is het niet. Volgend voorjaar gaat de kachel uit elkaar voor een modificatie en dan wordt tegelijk het probleem van de warmtedoorslag aangepakt door direct tegen de vuurhaard een warmteopnemende watervoerende koperen mantel te plaatsen.
Toch willen we de muur beter isoleren omdat 9 M strekkende muur gemeenschappelijk is tussen slk. en living/keuken. Slaapkamer moet ook in de winter "koud" blijven. Tevens is er nog een aspect van geluidsisolatie. Dat zouden we graag ook verbeteren.

Ik denk aan de volgende oplossingen:
- Klampmuur metselen tegen de bestaande muur. De bestaande muur is overigens van een zachte steensoort en met cement gestuukt.
- Cement stuuk eraf en 5 cm cement-vermiculite erop. Dat kan ook cement-perlite zijn.
- Cement stuuk eraf, 4 cm cement-vermiculite erop en daar een steen in klamp tegenaan.
Wij kunnen de ruimte aan de slk. zijde wel missen, doch willen de muur niet overdreven zwaar maken omdat het huis op staal is gefundeerd. De gemetselde kachel van 2 ton heeft al enige zetting veroorzaakt.
Ik hoor graag .
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door JantjeV8 »

En tussen de bestaande muur een reflectiefolie opnemen? En een luchtspouw? Dan kun je vanaf de livingzijde onder in die muur een instroomopening maken en boven een uitstroomopening.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Warmtedoorslag naar slaapkamer bestrijden.

Bericht door Pigion »

ik heb ook al eens gedacht aan zo'n soort constructie. ik heb dat laten varen omdat in de spouw stof zou verzamelen en je kan het niet schoonmaken. Daar heb ik wat tegen. Ik keek toen naar een geventileerde spouw tussen kachel en muur.. Ik ben daar nog steeds geen voorstander van.
Pigion
Plaats reactie