rokende houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

rokende houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Hallo allemaal,

inmiddels werkt mijn houtvergasser redelijk goed, systeem werkt super alles wordt lekker warm.
nu was het vandaag mistig en ik weet dat het niet de beste dagen zijn om te gaan stoken maar het stond overal blauw van de rook. :roll:
ik heb dit al een paar stook beurten gehad en wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar dat hij geheel rookloos brand.

nu is het een piromax 100kw houtvergasser.

het lijkt op een attack maar dan 1000kilo zwaarder en misschien wat degelijker.

nu is de bovenste branderkamer gewoon van plaatstaal en de branderopening naar de vergaskamer is van vuursteen.
waar het erg op lijkt is dat de temperatuur in de bovenste kamer niet heet genoeg word en dat hij daarom slecht vergast.
ik wil nu in de branderkamer de wanden gaan voorzien van vaste vuursteen zodat de temperatuur oploopt en hopelijk het vergassen beter gaat.
nu vraag ik me af heb er iemand hier ervaring mee?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: rokende houtvergasser

Bericht door bertocello »

Gemakkelijke test, probeer eerst eens om de vulruimte maar halfvol te laden, of zelfs maar een derde. Op die manier produceer je toch al minder rook.
Bij mij hielp dat onmiddelijk, als die lading (bijna) gloeit test je hoeveel je kan bijladen zonder dat er rook uit de schoorsteen komt.
Dit is een leerproces dat voor ieder soort vergasser anders is.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Als de vergasser niet heet wordt aan de buitenzijde, heeft de vuurkamer isoleren geen zin.
wat voor hout, hoe gekloofd, droogte van het hout, watertemperatuur etc.
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: rokende houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Hoe bedoel je heet word aan de buitenzijde?
Ik stook alles ermee warm dat is het probleem niet maar denk dat het vuur in de bovenste kamer te veel gekoeld word.
Hij omgeven met water waardoor er weinig reflectie is.

Als je dit vergelijk met concurrerende modellen die hebben extra platen staal zitten in de brander kamer als reflectie plaat.
Nu is dat een stuk moeilijker om te maken denk ik dus dacht om er rondom een muur te zetten van vuurvaste steen.

Het hout wat er in ging was Gort droog maar toch zit er op de wanden in de bovenste kamer creosoot wat er dan volgens mij op lijkt dat hij te veel afkoelt.

De echte wisselaar waar de warmte word omgezet zit natuurlijk direct na de vergaskamer daar is de temperatuur echt hoog.

Iemand een ander jdee?

En hoe is jou wand afwerking in de bovenste branderkamer?

Groeten Stephan
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: rokende houtvergasser

Bericht door stephan eco »

bertocello schreef: 02 dec 2017, 23:25 Gemakkelijke test, probeer eerst eens om de vulruimte maar halfvol te laden, of zelfs maar een derde. Op die manier produceer je toch al minder rook.
Bij mij hielp dat onmiddelijk, als die lading (bijna) gloeit test je hoeveel je kan bijladen zonder dat er rook uit de schoorsteen komt.
Dit is een leerproces dat voor ieder soort vergasser anders is.
Ik zit inderdaad in de test fase maar er. Is gewoon een paar keer onverklaarbaar veel rook geweest zeker gisteren met al die mist.
Heb er een paar keer domme dingen mee gedaan om te kijken hoever ik kon gaan zoals in 1 x opvullen of andere brandstoffen dan schoon gekloofd hout etc.
Alleen gisteren deed ik bijna alles volgens boekje qua opvullen en houtgebruik enzovoort toch heb ik de buren een paar keer uitgerookt, dit wil ik gewoon niet :geek:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rokende houtvergasser

Bericht door kockie »

Creosoot in de vulkamer is m.i normaal. Je streeft daar niet de schone verbranding na, omdat je daar wil wilt vergassen. Daarna, in de naverbrander, vindt pas de echte verbranding plaats. Je moet deze zo snel mogelijk op temperatuur zien te krijgen voor een rookloze stook. OOk experimenteren met primaire en secundaire lucht helpt soms. Liefst ondersteund met een rest-zuurstof meter, zodat je ook echt kunt zien wat je aan het doen bent.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: rokende houtvergasser

Bericht door dormos »

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de instellingen voor primaire en secundaire lucht.
Ik heb een Pyroburn, en daarvan is de bovenste verbrandingskamer ook gewoon van plaatstaal.
Hij omgeven met water waardoor er weinig reflectie is.
Ik betwijfel of je branderkamer omgeven is door water. Voor zover ik weet zit er alleen water in de warmtewissleaar van een houtvergasser, en die zit achterop je vergasser. Alleen de rookgassen verwarmen het water, het vuur zelf niet. Creosoot of houtteer in de bovenste verbrandingskamer is normaal, en het beschermt zelfs je plaatstaal.

Als je teveel primaire lucht geeft zal het hout in de verbrandingskamer eigenlijk vooral normaal verbranden in plaats van dat het vergast. Deze verbranding gaat gepaard met rook. Je krijgt je water zo wel warm, maar het rendement van je kachel is bedroevend laag, vergelijkbaar met een niet vergassende hout cv. Je zou kunnen proberen om de primaire lucht te gaan knijpen, net zo lang tot je geen rook meer hebt.
Daarna kun je verder knijpen om te proberen de rookgastemperatuur naar beneden te krijgen, zonder dat het vergassen stopt.
Op een bepaald moment heb je een optimum bereikt waarbij de vergasser niet rookt en een zo laag moegelijke afgastemperatuur heeft.
Bij oplevering had ik een rookgas temperatuur van 250 graden, en was m'n vergasser snel leeggebrand. Nu werk ik met een rookgastemperatuur van 150-175 graden, en de ketel brandt veel langer op 1 lading. Ik merk duidelijk dat ik op deze manier meer warmte uit 1 vulling haal dan in het begin.

Groet,

Hans
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Als het goed is geeft de fabrikant aan op welke stand de primaire en secundaire luchtkleppen moeten te staan.
Checkt dat eerst, of er niet iets fout staat.

Kijk vervolgens of die inlaat-openingen niet vervuild zijn en of geblokkeerd met het één of ander. Desnoods de stofzuiger er bij halen.

Vervolgens stook je met een halve lading.

Maar ga niet zomaar iets aanpassen. De fabrikant heeft daar echt wel over nagedacht. Het zou gewoon moeten werken.
Change, before you have to.
harrie van der spank
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2013, 17:15

Re: rokende houtvergasser

Bericht door harrie van der spank »

Ik wil een nieuwe meter stukshoukachel kopen welke geeft minste rook uit de pijp en minste rook uit de bij bij vullen . En beste verbranding ? Welke kachel is de beste
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rokende houtvergasser

Bericht door kockie »

Ieder fabrikant zal deze vraag beantwoorden met : "de mijne".

Ik denk niet dat er een beste ketel bestaat. Omstandigheden, plaatsing, hout, stoker etc zullen waarschijnlijk meer invloed hebben dan de ketel zelf.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Boudewijn »

Hallo,Kockie,je zou toch eigelijk een dezer dagen moeten komen kijken nu het nog koud is en mijn ketel bekijken. wie heeft er ervaring met een attack ketel van 10 jaar oud.het is ook een houtvergasketel,staat bij een bekende die een klein boerderijtje bewoont.De ketel rookt veel en het water wordt niet warmer dan 25 graden,nu met deze kou.aan de boerderij is niets geisoleerd,de ketel moet daar best hard werken.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Ik stook met een Attack dp35 profi, zal ondertussen een jaar of 10 oud zijn. Wat wil je weten?
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Boudewijn »

ja dit is ook een dp35 profi.kan zo,n ketel ook schoon branden,ik heb hem nooit zonder rook zien werken,kan er wat met de ventilator zijn
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rokende houtvergasser

Bericht door kockie »

Eerste idee: trek de ventilator er eens uit, misschien zijn de bladen plat gedrukt. Verder kan de warmtewisselaar dicht zitten, of de asvang bak aan de onderkant, schoorsteen kan dicht zitten, etc etc. (vraag me niet hoe ik dit weet...)

Ik zou heel graag voorbij komen, maar allerlei andere bezigheden en verplichtingen laten het momenteel niet toe. (heb veel huiswerk om te oefenen en contrapties te maken voor Jesus Christ Superstar)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb ook een dp35 profi gehad. Die is best schoon brandend te krijgen. Maar als die ketel nog nooit fatsoenlijke heeft gebrand, dan moet er ergens iets fout zitten.
Hoewel rook ook verschillend kan zijn. Vrij normaal wanneer je met deze kou een behoorlijke rookpluim ziet. Maar dat is dan vooral condens. Dat ruik je nauwelijks/weinig bij een goed afgestelde ketel.

Om op deze vraag een beetje goed antwoord te kunnen geven, zou je (of beter nog de eigenaar van de ketel) veel meer info moeten geven.
En wat foto's moeten plaatsen van de opstelling en de kachel zelf.Dan ben ik vooral benieuwd naar de achterkant van de ketel en de toestand van de vuurstenen bodem in de bovenste ruimte.
Change, before you have to.
Plaats reactie