Gietijzeren houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Tja je kan praten als brugman misschien, maar je theorie klopt niet.

Het gaat over het vermogen. Als je minder vermogen dan 14 kW uit die kachel haalt, is je verbranding per defenitie slechter.

Energie = Oppervlak * tijd * deltaT / warmteweerstand
Vermogen = energie / tijd

Het oppervlak blijft gelijk.
De warmteweerstand blijft gelijk.

Dus de deltaT veranderd, en de tijd.

Als delta T toeneemt, neemt de energie toe.
Als de energie toeneemt, neemt het vermogen toe.

Okee dat is de eerste conclusie.

2e

Als de tijd afneemt, neemt de energie af (zie formule 1)
Als de tijd afneemt, neemt het vermogen toe! (zie formule 2)

Ofwel conclusie: Het vermogen blijft gelijk.

Per saldo is er dan minder vermogen afgegeven dan bij het dikke hout terwijl de stook helemaal niet slecht hoeft te zijn.
Energie dus... 5 kg hout levert 2/5de meer energie als 3 kg hout.

Maar kleiner gehakt hout zorgt voor meer vermogen als groter gehakt hout, maar voor dezelfde hoeveelheid energie.
Terwijl de 3 KG wel genoeg is om de kachel naar bedrijfstemperatuur te kunnen brengen.
Ofwel, hij levert zijn 14 kW. De bedrijfstemperatuur is namelijk gekoppeld aan het vermogen. Neemt de temperatuur toe, neemt het vermogen ook toe.

Okee ik schei uit.
Neem nog een wiskunde en natuurkunde lesje dan komt het helemaal goed.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Sorry maar je laatste reactie vind ik onnodig, tenzij je je nogal superieur acht..
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Nee, maar ik wordt er af en toe wel een beetje moedeloos van. Ik maak genoeg fouten, ik probeer ze ruiterlijk toe te geven (heel moeilijk). Als ik dan meerdere keren iemand probeer te overtuigen, en het lukt niet wordt ik kriegelig.

Ik zou ook een hele slechte leraar zijn, want ik ben veel te ongeduldig.

Ik begin me ook steeds meer af te vragen of het forum wel iets voor mij is...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Tja, overtuigen op een forum is sowieso al moeilijk, waarheid is een lastige definitie.. Ik probeer zelf gewoon voor mij nuttige zaken op te pikken of advies te geven, zal er best wel eens naast zitten.. Probeer er vanuit te gaan dat je niet altijd gelijk hebt, dat helpt! :)
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ben hier op het forum voor praktijkervaringen, en om mensen te helpen.

Ik kan echt genieten van mensen met veel ervaring. Niet iedereen met veel ervaring is wijs, maar je pikt ze er redelijk snel uit. Mensen met veel ervaring, doen hun zegje, en als je niet luistert, best, ze hebben hun zegje gedaan. Wat je ermee doet is aan jou.
Daar heb ik respect voor. Ik kan dat niet.

Sommige mensen met veel ervaring, kunnen soms niet goed zeggen waarom iets is (beredeneren). Maar wat ze zeggen snijdt hout.

Het meest geniet ik van mensen hier met een creatieve geest. Vaak jonge mensen die met iets heel simpels denken het wiel uit te vinden. Heerlijk! Ik vind ook dat zulke mensen hier breed gedragen moeten worden. Zulke mensen heeft nederland nodig. En het mooie is, dat zulke mensen zich vaak ook niet laten ontmoedigen door negatieve reacties.

Ik heb ook van dit forum een hoop geleerd. Regelmatig zet het je ook aan het denken.

Waar ik hier niet voor ben is voor vriendschap. Ik heb in het echte leven vrienden (op 1 hand te tellen), ik hoef er niet meer. Ik heb een kort lontje, maak meer vijanden als vrienden, maar ik hou van de keiharde waarheid. Ik weet dat het beter is om die verhullend te brengen, daar bereik je veel meer mee, maar helaas, ik kan het niet. Die moed heb ik al opgegeven.

Misschien ook een stukje waardering. Het is leuk als mensen echt wat hebben gehad aan je advies.

Ongelijk. Iedereen maakt fouten, ik waarschijnlijk nog veel meer als jij. Maar zolang je maar van je fouten leert, is het goed.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door dormos »

Iedereen maakt fouten, ik waarschijnlijk nog veel meer als jij.
Klopt helemaal. Het is "meer dan jij" :D :D

Groet,

Hans
Maar kleiner gehakt hout zorgt voor meer vermogen als groter gehakt hout, maar voor dezelfde hoeveelheid energie.
maak meer vijanden als vrienden
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door dormos »

Maar even terug naar het vermogen en zonder formules.

Volgens mij gaat de kachel slecht (lees vervuilend) branden wanneer je er een hoeveelheid hout ingooit die in potentie meer vermogen kan leveren dan de kachel aankan. Het vuur krijgt dan te weinig zuurstof en de verbranding is onvolledig. Er is een overmaat aan brandbare gassen uit het hout, maar te weinig zuurstof om die allemaal volledig te verbranden. Dit betekent dat deze gassen onverbrand de schoorsteen uitgaan, hetgeen vervuilend is en zorgt voor een laag rendement.

Als ik in een 14 kW kachel een hoeveelheid hout gooi die in potentie maar 2kW kan leveren, en ik zorg er voor dat het vuur voldoende zuurstof krijgt dan is de verbranding optimaal en dus zo schoon mogelijk. Alle brandbare gassen uit het hout worden omgezet in warmte, en het rendement gaat dus omhoog.

Het is dus beter om vaker een kleine hoeveelheid hout bij te vullen dan je kachel in 1 keer vol te stoppen met grote blokken.

Dit is niet ondebouwd met wis- of natuurkunde, maar gebaseerd op ervaring.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Paul Joosten »

Zonder de hele discussie gevolgd te hebben: er is een principieel verschil tussen nominaal (maximaal) vermogen van een kachel en het momenteel geleverde vermogen, dat hierboven kennelijk niet altijd betracht wordt. Ik denk dat het prima mogelijk is om een kachel met aangepaste hoeveelheden en maten hout op de helft van zijn maximale vermogen toch heel goed te stoken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Volgens mij gaat de kachel slecht (lees vervuilend) branden wanneer je er een hoeveelheid hout ingooit die in potentie meer vermogen kan leveren dan de kachel aankan.
Heb je gelijk in.
Als ik in een 14 kW kachel een hoeveelheid hout gooi die in potentie maar 2kW kan leveren, en ik zorg er voor dat het vuur voldoende zuurstof krijgt dan is de verbranding optimaal en dus zo schoon mogelijk.
Heb je weer gelijk in. Alleen wat ik bedoel, is dat als je met 14 kW zorgt dat het hout voldoende zuurstof krijgt (wat in theorie zou moeten kunnen met die kachel) het nog vollediger verbrandt. Hoe warmer de verbranding geschied, hoe vollediger. Ik zeg niet dat het beter is voor verlies, je verlies door de schoorsteen wordt ook aanzienlijk meer.
Het is dus beter om vaker een kleine hoeveelheid hout bij te vullen dan je kachel in 1 keer vol te stoppen met grote blokken.
Nu heb je het over een kleine hoeveelheid hout. Wij hadden het over kleine stukken.

Het is het beste (voor het milieu; de houtverbranding) om je kachel altijd op vol vermogen te laten presteren.


Nogmaals:

Bij optimale verbranding, geschied de verbranding het meest volledig, als de temperatuur het hoogst is.

De temperatuur gaat omhoog naarmate het vermogen toeneemt.

Ga je meer als in potentie 14kW hout bijvullen, heb je kans op te weinig zuurstof, en gaat die vlieger niet op.

Zou dat niet zo zijn, wordt de verbranding nog steeds vollediger.

Ik dacht dat ik redelijk duidelijk was geweest.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Het hoogste rendement heeft de kachel bij het nominale vermogen (14KW) . Als je de houtdikte zo kunt minimaliseren dat er voldoende zuurstof voor de verbranding blijft kun je met een bepaalde hoeveelheid dun hout het nomimale vermogen bereiken. Wanneer je minder en dun hout gaat gebruiken zal het rendement altijd lager zijn omdat het nominale vermogen (en daarmee de bedrijfstemperatuur) niet meer wordt bereikt. Het lijkt dan logisch om meer zuurstof toe te voeren maar daarmee koel je het vuur nog meer af.
groet,
Erik
prettyprity
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2017, 14:30

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door prettyprity »

ik vermoed ook dat de kachel te groot is

was laatst ook te zien bij de rijdende rechter, een man in blokker had een grote houtkachel in zijn woonkamer met zwarte ruitjes
expert oordeelde; kachel te groot.

lijkt mij dat je daardoor verder door moet stoken dan je lief is.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door ooievaar »

Nominaal en maximaal vermogen is niet gelijk, nominaal is het vermogen waarvoor de kachel is ontworpen cq getest is. harder of zachter stoken kan binnen marges natuurlijk altijd. Ik heb een paar jaar terug een houtfornuis gekocht (gelijk aan die van paul maar dan zonder ww) Paar maanden later werd eenzelfde fornuis verkocht met heel andere vermogens en rendements gegevens. Om aan de strengere norm te voldoen word dan gewoon anders getest.
De kachel die je nu hebt is een prima kachel, als hij nog netjes is kan ik me voorstellen dat je die makkelijk zo kunnen ruilen voor iets kleiners, misschien zelfs via dit forum.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Nominaal is gemeten over een langere periode, uit mijn hoofd meen ik anderhalf uur. Maximaal is wat in die anderhalf uur durende stook het maximum was.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Het hoogste rendement heeft de kachel bij het nominale vermogen (14KW) . Als je de houtdikte zo kunt minimaliseren dat er voldoende zuurstof voor de verbranding blijft kun je met een bepaalde hoeveelheid dun hout het nomimale vermogen bereiken. Wanneer je minder en dun hout gaat gebruiken zal het rendement altijd lager zijn omdat het nominale vermogen (en daarmee de bedrijfstemperatuur) niet meer wordt bereikt. Het lijkt dan logisch om meer zuurstof toe te voeren maar daarmee koel je het vuur nog meer af.
Juist... Ik ben het helemaal met je eens.

Waar alleen op dit forum een hele hoop misverstanden over ontstaan, is het woord rendement.

De een bedoeld er "nuttige warmte" mee. De ander de optimaliteit van de verbranding.

Als de kachel van mijn buurman 80% rendement heeft, heeft hij voor mij, 0% rendement. Ik heb er geen warmte van, namelijk.
Als de kachel van mij, de meest optimale verbranding heeft, heeft hij 100% rendement. Verdwijnt alle hitte direct door de schoorsteen, wat is het rendement dan nog?
Of is rendement de verbranding, minus de restgassen, dus de nuttige warmte?!

Ik heb in het verleden deze tabel gemaakt. Hij is NIET gebaseerd op berekeningen, puur op ervaring (hoe veel of weinig dat ook is)
Verbrandingstabel 3.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door LeaD »

@Erikvr
Mochten we nu eens het andere extreem geval beschouwen: De kachel opvullen met 1 grote boom stam, ongekliefd en jaren laten drogen. Dan zou dit het grootste vermogen en het beste rendement opleveren. Wie helpt mij om dit te proberen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie