Gietijzeren houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Vermiculiet "isoleert" gewoon goed. Niet als isolatiemateriaal, maar wel in de kachel, waar de warmte normaal door het ijzer afgevoerd wordt.

Omdat het zo goed isoleert, blijft een gedeelte van de hitte "binnen".
Of door de pijp :-)

Bekleed hem gewoon helemaal vanbinnen. Je kan er makkelijker wat uithalen, dan erbij proppen. Probeer vierkante stukken te maken. Het hoeven geen grote stukken te zijn, ze gaan toch breken. Dus als je achterwand 50 * 30 is, maak er 2 van 25 bij 30.

Probeer ook de bodem te doen, voorzover het gaat.
Boor eventueel gaten voor de as door het schudrooster (als je dat hebt)

De bodem is ook echt belangrijk. Het hout ligt daar namelijk op (direct contact), dus koelt het hout hard af bij ijzeren bodem, vooral al je onder ook nog eens (een beetje) lucht geeft.

Ik heb alleen maar witte vliegas op mn ruit. Geen zwart spikkeltje te bekennen. Soms als ik hem bijvult, en het blok is aan de achterkant nat geregend, is hij een kwartiertje zwart, maar dat brand er vanzelf (ja echt vanzelf) vanaf. Ik haal heel af en toe (1x in de maand) een nat keukenrol papiertje voor de stook erover, om de vliegas te verwijderen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

zeker een verdubbeling van de energie die het huis in gaat
Er wordt hier ff beweert dat je kachel max 45/50% rendement heeft...

Pik je dat? :lol:
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door SanderL »

Als je de rookgastemperatuur kunt meten dan is heel makkelijk uit te rekenen hoeveel rendements- winst je kunt halen.
Stel je hebt nu 250 °C rookgas en een kamertemperatuur van 20 °C in deze situatie en je zou gaan naar 135 °C rookgas dan verdubbelt je rendement.

(voorwaarde is wel dat het percentage restzuurstof in de rookgassen gelijk blijft)
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Ok, merci, dat ga ik proberen. Een schone kachelruit zodat ik de vlammen weer kan zien spreekt me meer dan aan.

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd met Ytong cellenbeton blokken? Ik las hier wat op Franse fora dat je dat ook als vervanging van vermiculiet kan gebruiken en vele malen goedkoper. Het gaat wel iets sneller kapot schijnt.

Ik heb een ir-thermometer, kan je daar de rookgas temp mee meten? Enfin, je meet de buitentemp van de kachelpijp.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Stel je hebt nu 250 °C rookgas en een kamertemperatuur van 20 °C in deze situatie en je zou gaan naar 135 °C rookgas dan verdubbelt je rendement.
Ik snap wat je bedoelt, alleen werkt het omgedraaid.
Als je kachel nu 80% rendement heeft, wordt hij dan 90%, dus je rendementsverlies verklein je met factor 2.

160% rendement voor een houtkachel zou wel echt bizar zijn. Ik ging gelijk een bell op mijn kachel plaatsen :lol:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Als een kachel 160% rendement heeft, dan groeit hij z'n eigen bomen, zaagt, klooft en stapelt z'n eigen kachelhout.. :lol: Topkacheltje.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Lieve »

Ytong en rechtstreekse vlam gaan nooit samen.
Nee je kan geen Ytong in een vuurkamer gebruiken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Lieve »

Ik lees hier tonnen onzin.
Hoe zou het nu moeten kunnen dat indien je de kachel beter isoleert dat ze meer warmte zou geven?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Er lopen 2 dingen door elkaar lieve.

1. Isoleren vuurkamer
2. Plaatsen bell

Bij 1 verminderd het uitgaande vermogen en verhoog je het rendement (mits de schoorsteentemp gelijk blijft)

Bij 2 vergroot je het vermogen, en het rendement.

Bij 1 verbeter je de verbranding, bij 2 niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door kockie »

hanskraayeveld schreef: 24 nov 2017, 09:11 1. Isoleren vuurkamer
2. Plaatsen bell
Misschien dan toch het plan van Lieve uitvoeren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door dormos »

Ik denk dat de vraag is wat het rendement van 82% echt betekent.
Ik denk dat de kans groot is dat de manier van testen vergelijkbaar is met die van sjoemeldiesels; optimale condities tijdens de test die in de praktijk niet haalbaar blijken te zijn. Het zou zo maar kunnen dat je in de praktijk nog geen 50% haalt, en dat je bijvoorbeeld een bell nodig hebt om aan de 80-90% te komen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door SanderL »

hanskraayeveld schreef: 24 nov 2017, 07:09
Stel je hebt nu 250 °C rookgas en een kamertemperatuur van 20 °C in deze situatie en je zou gaan naar 135 °C rookgas dan verdubbelt je rendement.
Ik snap wat je bedoelt, alleen werkt het omgedraaid.
Als je kachel nu 80% rendement heeft, wordt hij dan 90%, dus je rendementsverlies verklein je met factor 2.

160% rendement voor een houtkachel zou wel echt bizar zijn. Ik ging gelijk een bell op mijn kachel plaatsen :lol:
Ja, nu zie ik het ook. Het verlies beperk je inderdaad. Tenminste nog iemand die op let :mrgreen:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

In dit topic hoeft de definitie van een kachelrendement niet vast gesteld te worden. De TS zoekt naar een oplossing voor z'n zwarte ruitjes. Die zwarte ruitjes zijn een aanwijzing dat z'n verbranding niet helemaal in de haak is.

Z'n stookhout lijkt droog, maar het zijn wel grove blokken. Iemand anders gaf het al aan, hak die blokken in 4-en. Pietje heeft daar ook wel eens wat van uit de doeken gedaan, klein kloven.
Het resultaat van dit advies lijkt nog niet geprobeerd, in elk geval nog geen terugkoppeling van de TS gehad.

Voorts kun je kijken hoe er gestookt wordt. Er zijn al tips gelanceerd van vergelijkbare kachels met het positioneren van de luchtkleppen. Vooralsnog heb ik geen terugkoppeling gelezen of dit soelaas biedt.

En pas dan komt de constructie van de kachel zelf aan de beurt. Wat kun je daar nog in verbeteren. Wat zie je, wat merk je op, welke temperatuur gaat de pijp in. Daar is allemaal nog niet zo heel veel wetenschap voor nodig, maar gewoon simpele waarneming. Ik ben benieuwd wat de aanbevelingen aan verbetering bieden. Niet in of het rendement nu 80 of 82% is, of wat de juiste uitleg van rendement allemaal kan zijn. Met die getallen goochelen maakt z'n ruitjes niet schoon evenals maar meteen een olievat er bovenop schroeven.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Met die getallen goochelen maakt z'n ruitjes niet schoon evenals maar meteen een olievat er bovenop schroeven.
Juist. Het is en blijft een kunst om goed te stoken.

Met stoken maken we (ik) ook tal van compromissen.
1.Voor de verbranding (milieu) is het beter om niks te temperen van het vuur.
2.Voor het gezicht (mooi vlammenspel) kan je het best de trek iets temperen, en om de mussen geen warme voeten te geven.
3. Om de nacht te overbruggen, wil ik de zuurstoftoevoer zoveel mogelijk beperken.

Ik kijk elk half uur wel op mijn schoorsteentempmeter.

En aan de hand van allerlei factoren, waaronder die hierboven vermeld, stuur ik bij.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

hanskraayeveld schreef: 23 nov 2017, 23:16
zeker een verdubbeling van de energie die het huis in gaat
Er wordt hier ff beweert dat je kachel max 45/50% rendement heeft...

Pik je dat? :lol:
Rookgastemperatuur bij verbranding 800 graden. Afgas-temperatuur 300 graden. Rendement 500/800 = 62%. Ik vermoed dat met zo'n klein stalen bakje de afgastemperatuur nog wel hoger is, en de verbrandingstemperatuur soms nog wel lager...

Maar een verdubbeling gaat inderdaad niet gauw lukken B-)

Vieze ruitjes hoeven niet per se te maken te hebben met slechte verbranding, maar met niet optimale luchtstroom in de kachel. De meeste kachels hebben een invoer van verse lucht langs het ruitje, zodat de lucht voorverwarmd wordt en de ruit niet in contact komt met roet / rookgassen. Maar nogmaals, zo'n klein stalen bakje geeft rookgassen veel te weinig tijd goed te verbranden, en ook te weinig tijd om de warmte af te staan aan de omgeving.

Met vermculiet isoleren van de vuurkern zou in zo'n stalen bakje weleens het omgekeerde effect kunnen hebben. Als je de kern met vermiculiet gaat isoleren, dan wordt het vuur heter, waardoor de vergassing in het begin sneller gaat. Deze houtgassen zijn nog lang niet genoeg verbrand als ze uit de vuurkern komen (daar is nog turbulente/mengen met zuurstof) en tijd voor nodig, en dat past niet in dat stalen bakje. Gevolg: meer verbranding in de schoorsteenpijp (= enorm hoge afgastemperatuur = verschrikkelijk laag rendement) of de vlamplaat dooft de vlammen met enorme hoeveelheden roet tot gevolg.

In mijn ogen zou je, als je de vuurkern gaat isoleren met vermiculiet, er echt een bell op moeten om nog enig rendement over te houden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie