Goede aszuiger voor kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Goede aszuiger voor kachel

Bericht door Brutus Groenus »

Wanneer onze Jacobus nu vol zit met as gebruik ik de bijgeleverde schep om de as te verwijderen, alleen zit dit me niet helemaal lekker ivm stof wat onherroepelijk de kamer in komt.

Ik wil daarom graag een goede asstofzuiger aanschaffen zodat ik die kan gebruiken om de kachel te legen. Zo hoop ik minder stof in de woonkamer te krijgen.

Onze reguliere stofzuiger heeft een HEPA-13 filter, maar deze maakt gebruik van een zak en is dus niet geschikt.

Mijn vraag bij deze, welke sctofzuiger is goed geschikt om as en fijnstof op te zuigen? En welk HEPA-filter moet hierin zitten?

Of moet ik misschien zoeken naar een asbeststofzuoger?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Goede aszuiger voor kachel

Bericht door nck »

Heb er zelf 1 gebouwd op basis van een 60 liter drum met daarop 2 cyclonen in serie.
Aangedreven door een normale oude stofzuiger.
Probleem wat er speelt is dat de as,wanneer je het zuigt, zich net zo gedraagt als cement.
Elk filter, hoe goed ook slaat onmiddellijk dicht.

De cyclonen kennen dit probleem niet, de eerste scheidt 95 % van de as af in het vat en de tweede daarna haalt zo goed als alle reststof eruit.
De stofzuiger blijft wekenlang zonder noemenswaardige vervuiling draaien.
Cyclonen kun je op het internet wel vinden en een 60 litervat met deksel zijn ook zo te koop.
Een paar lengtes slang van de kringloop en wat knutselen en klaar is klara.
Simpel en doeltreffend
Misschien later vanavond een plaatje
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Goede aszuiger voor kachel

Bericht door SanderL »

Brutus Groenus schreef: 20 nov 2017, 12:22 Wanneer onze Jacobus nu vol zit met as gebruik ik de bijgeleverde schep om de as te verwijderen, alleen zit dit me niet helemaal lekker ivm stof wat onherroepelijk de kamer in komt.... (citaat ingekort)
Is een stofzuiger niet veel slechter dan as uit je kachel scheppen? Ik heb wel eens gehoord dat een stofzuiger eigenlijk een klein stofkanon is. Heel fijn stof zou gewoon door de filters heen gaan. Ik heb een aszuiger gekocht maar om die elke keer te reinigen is een drama. Bij het reinigen adem je onherroepelijk veel stof in.
Die cycloonscheiders doen het verbazingwekkend goed, maar vooral voor wat grotere stofdeeltjes. Kleine stofdeeltjes gaan makkelijker er door heen. Ik heb er 1 besteld voor een zaagmachine.
Voor as houd ik het bij scheppen, volgens mij is dat de manier waarop de minste stof in je huis komt. Of je moet de uitgang van je stofafzuiging buitens huis uit laten komen, in de schoorsteen of zo..
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Goede aszuiger voor kachel

Bericht door nck »

SanderL schreef: 20 nov 2017, 18:17 Die cycloonscheiders doen het verbazingwekkend goed, maar vooral voor wat grotere stofdeeltjes. Kleine stofdeeltjes gaan makkelijker er door heen. Ik heb er 1 besteld voor een zaagmachine.
Klopt, is een bekend fenomeen, daarom moet je er ook twee in serie zetten.
Dan is zo goed als alle stof, hoe fijn ook, eruit.
Resultaat is goed zichtbaar in de stofzuiger, die blijft zo goed als schoon.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Goede aszuiger voor kachel

Bericht door Brutus Groenus »

Onze (meester)schoorsteen veger gebruikt ook een stofzuiger, eentje die ze ook gebruiken bij asbestsaneringen. Kan me niet voorstellen dat deze fijnstof weer uitblaast.
Als ik hem weer zie zal ik hem ook eens vragen om meer informatie.

Maar misschien is stofzuigen niet de goede benaming voor een dergelijk apparaat

Heb net gelezen dat HEPA 14 filters 99,99995 van de deeltjes uit de lucht filteren.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Goede aszuiger voor kachel

Bericht door JantjeV8 »

En als je een klein trilmotortje aan de zak maakt, of de constructie waar de zak in hangt, die de zak dus laat trillen zodat ook dat stof mooi los laat.
Plaats reactie