Isoleren van steens muur boerderijtje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lieve

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Lieve » 21 nov 2017, 14:20

Onze bedoeling is ook zo comfortabel mogelijk te leven.
Daarom willen we ook liefst zo zelfredzaam mogelijk te zijn.
Werken om een huis te betalen lijkt me niet comfortabel.
Wij hebben geen gasaansluiting, die bestaat ook niet in de buurt, ik gebruik flessen propaangas om te koken +/-98kg per jaar.
Verwarming is een zeer efficiënte RBB. Water word elektrisch/zon gewarmd.
Momenteel leven we hier met 6 pers.

piwi

Bericht door piwi » 26 nov 2017, 17:25

Ik heb de afgelopen dagen e.e.a. uitgezocht en heb in het topic van franq77 een link gevonden (u-wert.net) waarmee ik wat berekeningen heb gedaan.
Nu heb ik de techniek van het polderhuis (wandverwarming met daarachter een houtvezelplaat i.p.v. riet) proberen te gebruiken, echter geeft dit niet het gewenst resultaat (condensvorming is aanwezig). Zie PDF. Kan iemand mij uitleggen waarom dit systeem volgen u-wert.net niet werkt? Mogelijk heb ik het verkeerde materiaal gebruikt gezien ik nog niet geheel weet wat alle leemsoorten nu precies van invloed hebben.
Bijlagen
Brandt_constructie_met_leem.pdf
(332.93 KiB) 29 keer gedownload

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 28 nov 2017, 22:38

ik zie niet wat je verkeerd hebt gedaan. Je gebruikt een vrij dikke plaat pavatherm.
groet!

Ritsaert

piwi

Bericht door piwi » 29 nov 2017, 19:54

ritsaert snijder schreef:
28 nov 2017, 22:38
ik zie niet wat je verkeerd hebt gedaan. Je gebruikt een vrij dikke plaat pavatherm.
Denk dat ik het gevonden heb, ligt mogelijk aan het programma?
De toegepaste berekeningsmethode houdt geen rekening met de capillaire geleidbaarheid van de gebruikte materialen. Aangezien de capillaire geleidbaarheid een verdere verdeling (en dus "verdunning") van eventueel aanwezig condenswater veroorzaakt, leidt het meestal tot een aanzienlijke versoepeling van het vochtprobleem. De voorspelde vochtdoorlatendheid is daarom meestal te hoog.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 29 nov 2017, 21:34

Ik denk dat je -los van de berekening- met de leem en de muurverwarming wel goed zit. De kunst is vervolgens wel om die dikke muur zo droog mogelijk te houden. Dat betekent dus ook van buiten geen toevoer van water en ik zou ook denken aan een tempurierungsleiding (van koper laag in de muur). Ik twijfel aan de dikte van de pavatherm. Het is erg lastig om te beoordelen.
groet!

Ritsaert

Plaats reactie