RBB177 in smalle bell of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

broekske
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2017, 11:01

RBB177 in smalle bell of niet?

Bericht door broekske »

Hallo,

Even voorstellen:
Ik ben Hein en heb al een geruime tijd het idee om een houtkachel in ons huis te installeren. Wij hebben een vrij goed geïsoleerd huis met zonneboiler(1000l). Ons jaarlijks gasverbruik ligt rond de 340m3 per jaar. Dit wordt verbruikt tijdens de wintermaanden (in de zomer warmen we ons water volledig op via de zonneboiler).

Mijn eerste gedacht was om een houtvergasser kachel te installeren. (Walltherm of goedkoper: Pyro galaxy aqua) die ongeveer 1/4 aan warmte afgeeft en de rest opslaat in het buffervat.<br/>

Na de site batchrocket.eu te lezen en dit forum te doorzoeken voel ik wel iets voor een RBB177 :)
Er zijn wel een aantal vragen of dit in ons huis toepasbaar is. Onze vloeropbouw is als volgt: 15cm beton, 15cm gespoten pur met vloerverwarmingsbuizen er op, 8cm chape, tegels. De vraag is of deze opbouw zo een zware kachel kan dragen?
Het grootste nadeel, vind ik, is dat zo een massakachel met bell veel plaats in neemt.(zeker als deze niet in het ontwerp van het huis meegerekend is) Ik heb er mijn vrouw voorlopig nog niet van kunnen overtuigen :(

Ik ben er alvast aan begonnen om in sketchup een te tekenen die minder dan 60cm diep is. De kern (een sidewinder) heb ik kunnen downloaden van Batchrocket.eu (waarvoor dank!)
Het geheel zou dan tegen een binnenmuur komen te staan.
Het bovenste gedeelte van de binnenste bell zou van vuurvaste stenen op z'n kant opgetrokken worden. De buitenste bell van betonblokken met daarop vloerverwarmingsbuizen. Het geheel zou dan bezet kunnen worden.(is niet getekend is sketchup) Op die manier kan ik ons buffervat verwarmen.
Binnenin zou ik rondom de kern vercumiliet-platen zetten. Ik plan de vuurkamer en riser uit meerdere delen te gieten zodat de volledige kern vervangen zou kunnen worden zonder breekwerk. (Misschien is dit een utopie en praktisch niet haalbaar?)
Een groot deel van de gassen worden na afkoeling onder de vuurkamer "gedwongen" richting afvoer.
De afvoerpijp komt op 25cm van de bodem. (is dit te veel, te weinig?)

Op economisch vlak heeft het eigenlijk geen zin om bij ons een houtkachel te plaatsen wegens het lage gasverbruik. Maar ik mis wat "gezellige" warmte in huis... Het zou ook leuk zijn moest ik met zo een massakachel de gaskraan helemaal toe kunnen draaien.

Graag jullie kritische opmerkingen en meningen over de houtvergasser kachel vs de massakachel voor mijn huis en jullie oordeel over mijn bell-ontwerp. Shoot! :D

(Blijkbaar lukt het mij niet om het sketchupbestand toe te voegen dus hier een paar screenshots)
Bijlagen
2017-11-17 (2).png
2017-11-17 (1).png
2017-11-17.png
Plaats reactie