Geluidsisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Geluidsisolatie

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar goede akoestische isolatie voor de binnenwanden hsb.
Hempflax, isovlas, metissé,........

Van alles komt langs.
Wie weet zo de een goede geluidsisolatie, max dikte 90mm Ecologisch verantwoord. Prijstechnisch het interessantste.
In totaal een 100m2
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geluidsisolatie

Bericht door JantjeV8 »

Harde platen weerkaatsen het geluid, de vezelachtigen absorberen het geluid. Hoe zwaarder de densiteit, hoe beter het geluid er in neerslaat. Maar wellicht wist je dat al.
Zware octaven, dreunen en dat soort geluiden valt niet mee om met lichte binnenwanden af te vangen. Daar werkt steen beter tegen, of je moet meerdere (gipsachtige)platen over elkaar zetten. Bepaal dus goed wat je wilt tegen houden.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Geluidsisolatie

Bericht door ooievaar »

Dubbel gips op acoustierail. Werk boven verwachting....
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Geluidsisolatie

Bericht door MatthiasD »

Ik had gehoord dat houtvezel platen met leemstuc goed werken?
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Geluidsisolatie

Bericht door ruspek »

probleempje is dat we vanuit constructief oogpunt beide zijden met osb moeten bekleden.
Ik zoek dus iets voor in de wand.
wil in ieder geval wel vilt tussen staanders en osb doen.
joa
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2017, 11:42

Re: Geluidsisolatie

Bericht door joa »

elk materiaal dempt maar een deel van geluid trilling.
in het meest ideale geval neem je steen/gips/ metaal voor de zware trillingen en schuim/wol voor de hoge trillingen.
zwevend monteren is nog het meest belangrijk. overal rubber/ vilt tussen raakvlakken met grote platen.
dus frame cls los van bestaande constructie opbouwen op vilt rondom.
platen gips niet op hout van cls monteren maar rubber strips ertussen.
hoe zwaarder opvul materiaal tussen wand hoe beter voor lage tonen. (vlokkenschuim platen)

het heeft meer zin om 4 verschillende lagen plaat materiaal te combineren (mits zwevend van frame) om binnen je 90mm ruimte te blijven dan 1 plaat gips met een dikke vul laag.

bijv, een duplex van osb, gips, gips, stucklaag
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

Re: Geluidsisolatie

Bericht door fre3ke »

Ik ben me ook in geluidsisolatie aan het verdiepen. Op Amerikaanse sites lees ik over zwaar vinyl folie als geluidsisolatie, maar in Nederland lees je daar weinig over. Het schijnt wel in de industrie te worden gebruikt, in bijvoorbeeld autodeuren. Ik denk dat dat folie trillingen absorbeert en niet doorgeeft, door zijn flexibiliteit en gewicht. Dat principe zie je ook bij die dikke en zware schuimplaten voor geluidsisolatie. Stijve materialen lijken mij juist weinig te helpen. Misschien de luchtlaag ertussen? Joa, waarom is een extra gips laag beter dan dikker schuim?
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

Re: Geluidsisolatie

Bericht door fre3ke »

Nog even in aanvulling op mijn bericht. Dat heavy mass vinyl is natuurlijk niet ecologisch verantwoord. Maar als richtlijn: het weegt 5 kg per M2. Als je dat gewicht bij natuurlijk materiaal gaat zoeken, kom je bij jute op 9 cm dikte uit. Die vrij moet kunnen bewegen.
Maar jute heeft vrij stijve vezels.tMisschien is metisse van een lager gewicht dan toch beter. Helaas heb ik ook nog geen ervaringen.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Geluidsisolatie

Bericht door ruspek »

wil het wel graag ecologisch verantwoord houden.
dus geen noppenfolie, schuimrubber oid.
ook dubbel gebruik van materialen lijkt mij niet ecologisch.....
het is voor scheidingswanden slaapkamers. iets geluid mag wel maar niet dat ik de kinderen hoor snurken...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geluidsisolatie

Bericht door JantjeV8 »

fre3ke schreef: 18 nov 2017, 13:39 Joa, waarom is een extra gips laag beter dan dikker schuim?
Omdat schuim nauwelijks geluid isoleert, zowel de hoge als de lage octaven worden nauwelijks geisoleerd. Het is een 'buigslap' materiaal. Zware ostaven worden met massa (gips geeft gewicht) dood geslagen, hoge octaven slaan neer in wol-achtige materialen. Ik bedoel dan overigens wel de harde schuimen zoals eps, pir, xps e.d. Van dat matrassenschuim werkt wel voor de hoge octaven.

Dat 'vinyl' wordt hier veelal als 'anti-dreun' toegepast. Veelal is het een bitumen achtige plaat met een zelfklevend acrylaat. Inderdaad in auto's, maar ook in de bouw onder waterslagen e.d. Maar je kunt dat eigenlijk geen isolatie noemen, het wordt maar strooksgewijs toegepast om met name metaal plaatwerk niet te laten galmen.
Plaats reactie