Vloerverwarming wordt niet warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Bijna was ik er moedeloos van geworden. Vorige week alles rond de vloerverwarming gedemonteerd, doorgespoeld, pomp nagezien... alles was gewoon goed dus geen oorzaak gevonden. Omdat toch alles drukloos was meteen ook de bufferpomp en de laddomat eens schoongemaakt, ook al geen bijzonderheden. Alles weer in elkaar gezet en een eeuwigheid doorgebracht met het systeem weer op druk te brengen. Een 'leeg' buffervat bevat toch duizend liter lucht en die moet er natuurlijk wel allemaal uit. Dinsdagavond was het klaar en kon ik weer stoken.

Woensdagavond was het buffer weer 'vol' en na nog enkele ontluchtingsrondjes hoorde ik ook geen borrelen meer. Kachel uit laten gaan en eens getest of de radiatoren en vloerverwarming het zouden overnemen. De besturing werkte zoals het hoort en de pompen schakelden en draaiden ook goed. Desondanks werd de vloerverwarming, zelfs bij gedemonteerde thermostaat, niet meer dan een beetje lauw, tegen de 30° schat ik. De retour bleef koud en ook de radiatoren werden maar gedeeltelijk warm. De leidingen in de buurt van het buffer werden wel goed heet maar met bufferwater van boven de 90° was dat geen verrassing.

Omdat de vloerverwarming wel iets warmer werd dan voorheen en vanwege andere prioriteiten liet ik het er verder even bij, tot gisteren. Moeders was een dagje weg en ik had me bedacht dat er misschien ergens bij het buffer een verstopte leiding zou kunnen zitten of misschien was er toch wat aan de hand met de bufferpomp? Ik heb nog een identieke pomp liggen, 'over' van het oorspronkelijke schema van mijn kachel waar er een meer nodig zou zijn. Weer het hele systeem leeg laten lopen en om dit wat te bespoedigen besloot ik de leiding boven aan het buffervat los te nemen. Daardoor zou er makkelijker lucht bovenin kunnen komen en zou het vat sneller leeg kunnen lopen. Dat lukte en daarna heb ik de bufferpomp en het leidingwerk daaromheen gedemonteerd. Ik maakte een testopstelling om het debiet van de pomp te kunnen testen en dat te vergelijken met de reservepomp. Er zat weinig verschil in maar voor de zekerheid heb ik de reservepomp maar teruggeplaatst. Ik heb ook de aansluitingen van het buffervat gecontroleerd. De onderste was geheel schoon. De bovenste kon ik niet goed zien omdat ik me in onmogelijke bochten moet wringen om erdoorheen te kunnen kijken. Wel kon ik er net een vinger in steken.

Nu merkte ik iets vreemds. De knop van kogelafsluiter zit een kwartslag verdraaid op de klep. :shock: :shock: :shock: Hierdoor was de klep dicht als ik dacht dat hij openstond en andersom! :oops: Hoe het mogelijk is weet ik niet maar het verklaart wel veel zo niet alles. Het moet gebeurd zijn toen ik een tijd geleden de CV-ketel heb gedemonteerd. Ik heb toen de afsluiters van het buffer dicht gezet zodat dat niet leeg hoefde te lopen en nu ik er over denk herinner ik me wel dat de klep niet lekker wilde draaien na vier jaar niet gebruikt te zijn. Hij blijkt ook niet helemaal goed af te sluiten dus in 'dichte' toestand kan er toch nog wat water door. Arme pomp die daar zo lang tegenin heeft moeten duwen... Ik heb de klep in de open stand gezet, de knop er maar afgelaten om verwarring in de toekomst te voorkomen en verder weer alles gemonteerd. Het vullen ging nu ook sneller. Gisteravond was alles weer in bedrijf maar het water was natuurlijk nog steenkoud.

Vandaag ben ik weer rustig aan het stoken gegaan (het is in de kamer nu bijna 25°) en in de loop van de dag verwacht ik het buffer weer op temperatuur te hebben. Dan eens testen om te kijken of alles nu wel goed werkt.... :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Joepie »

Wow. En als er iets een zekerheid was in de uitgangspunten dan was het waarschijnlijk wel de stand van de afsluiter..... :wink:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door kockie »

komt toch weer het spreekwoord over het kind van aanname (assumption is the mother of all f#ckups) tevoorschijn...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door JantjeV8 »

Systematisch te werk gaan bij het zoeken van storingen. Punt voor punt uitsluiten, nergens zomaar vanuit gaan. De kop breken op het probleem. :idea: Er zijn mensen die maken er hun vak van. Dat begrijp je pas als je zelf de oorzaak vindt en oplost, de euforie, mooi werk!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Dat verklaart idd alles...

Mooi dat het opgelost is! Daarvoor zijn we hier met zn allen toch? :D
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door bertocello »

Paul Joosten schreef: 21 nov 2017, 11:20 Desondanks werd de vloerverwarming, zelfs bij gedemonteerde thermostaat, niet meer dan een beetje lauw, tegen de 30° schat ik.
Daar heb ik toch een vraag over, hoe meet je dat?
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming meet (met infrarood thermometer) kom ik uiterst zelden aan 30°, eerder 27 of 28°.
De kamertemperatuur is dan 22,5°.

Bij een buitentemperatuur van 10 of 12° word mijn vloerverwarming (bouwjaar 1985) ook niet echt warm, de weersafhankelijke regeling steekt daar een stokje voor,het blijft dan fris binnen, dit los ik dan op door de thermostaat abnormaal hoog in te stellen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Ik bedoelde de slangen op de verdeler, daar zit een thermometertje op en verder met de hand voelen. De vloer zelf zal niet snel 30° worden inderdaad :wink:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Joepie »

bertocello schreef: 22 nov 2017, 10:05 Bij een buitentemperatuur van 10 of 12° word mijn vloerverwarming (bouwjaar 1985) ook niet echt warm, de weersafhankelijke regeling steekt daar een stokje voor,het blijft dan fris binnen, dit los ik dan op door de thermostaat abnormaal hoog in te stellen.
Ik denk dat je beter even naar je stooklijn kunt kijken. Die moet aan de bovengrens iets omhoog dan.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Zoals verwacht heb ik nu ook in de praktijk kunnen vaststellen dat het probleem echt verholpen is. Radiatoren en vloer worden nu weer gewoon lekker warm zoals voorheen. Nog klein stukje werk voor komende zomer: de vloerverwarming achter weer aansluiten en de terugslagklep bij de bufferpomp weer terugplaatsen. Ik had die (ten onrechte naar nu blijkt) verdacht de flow te beperken. Nu blijkt wel de warmte uit het buffer sneller naar de rest van het systeem weg te lekken dus die moet maar weer terug. Omdat voor beide klussen het systeem weer drooggelegd moet worden wacht ik liever maar even tot het stookseizoen weer voorbij is, dan kan ik er rustig de tijd voor nemen en meteen nog wat andere klusjes netjes afronden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie