Vloerverwarming wordt niet warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door CvP »

Tikje met de hamer op de knelring waarbij je een andere hamer als aambeeld gebruikt. Vervolgens 90 graden verder op de knelring nogmaals tikje.

Meestal kun je de knelring er dan afschuiven (en soms zelfs hergebruiken)

Evt. ligt rondom knijpen met een waterpomptang maar dan beschadigd hij wel.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door fireblade »

Voor het verwijderen van de knelring deze doorzagen met een babyzaagje tot je bijna op de buis zit. In de ontstane sleuf met een platte schroevendraaier draaien tot de knelring breekt.
Wat betreft het niet warm worden van de VV, probeer eens het doorspoelen van iedere groep afzonderlijk, dwz alle VV groepen dicht en ook alle radiatoren. Een groep open laten staan zodar het water gedwongen wordt alleen over die ene groep te circuleren, dit net zo lang doen tot de retour ook warm wordt. Dan zet je die groep weer dicht en doe je het met de volgende, en zo alle groepen langs. Waarschijnlijk zit er dan toch ergens lucht in je slangen die de stroming blokkeert. Dit is de meest simpele manier om dit te ontluchten, spoelen met vers water zou ik niet doen, omdat dat weer veel zuurstof bevat, en dat wil je juist niet in je water hebben. Als je pomp niet of onvoldoende zou werken heb je ook geen flow over de groep die je open hebt staan, dus weet je dat daar iets mee schort. Succes met het zoeken......
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Ik denk echt de thermostaatknop.

Daar zit misschien wel een brok voor oud, of hij zit vast, of de rubberring is los, en zit ervoor.

Als hij niets lekt zou hij niet warm worden, dus ik gok dat hij iets lekt. Dat zou alles verklaren.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor de reacties zover. Heb wel weer wat uit te testen zodra ik er tijd voor kan vrijmaken en zal resultaten hier delen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zou ook voor het babyzaagje gaan.
Ik deed het weleens met de accuslijptol.
Heel voorzichtig inslijpen, tot je er bijna door ben en dan met de waterpomptang draaien, dan knapt hij.

Ff opschuren met fijn schuurpapier, nieuwe knelring, en klemmen maar.

Vaak kan je de oude knelring nog wel gebruiken, maar mijn ervaring is dat je de koppelingen steeds vaster moet draaien, willen ze niet meer lekken. Dus een nieuwe knelring is geen overbodige luxe, en zeker de kosten niet!

Succes!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door WilfredT2 »

Mocht je een Dremel hebben, dat werkt ook erg goed. Die kun je namelijk heel goed controleren.

Dus met de slijpschijf op de dremel een sneetje erin en dan loswrikken met een platte schroevendraaier.

ik merk wel dat je een knelkoppeling 2-3 keer wel zo los kan draaien en weer vast, waarbij het nog gewoon waterdicht is. Maar soms gaat dat gewoon niet, vooral als een koppeling al jaren zit.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door dormos »

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen wil gaan zagen en slijpen. Vindt het nogal omslachtig, en de kans dat je de leiding beschadigt op de plek waar weer een klemring moet komen is groot.
De knelring vervormt bij aandraaien alleen aan de dunste uiteinden die daardoor afsluiten. Gewoon op de ring kloppen zorgt er voor dat die vervorming ongedaan gemaakt wordt. De ring schuift gewoon van de pijp af, en is zelfs weer opnieuw te gebruiken.
Dit gaat overigens op voor messing knelringen, ik weet niet of het met de kuststof variant ook werkt.
Ik schat in dat je de kunstof variant met een scherpe houtbeitel makkelijk doorsteekt.

Groet,

Hans
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door WilfredT2 »

ik doe het met de dremel, omdat het met kloppen gewoon vaak niet gaat. de ringen zitten te vast, en ik sla eerder de buis ovaal dan de ring los. Dan heb je nog niets. Met leidingen van een jaar oud gaat het nog wel, maar ben je eens 10 jaar verder dan lukt het bij mij nooit met wat simpel klop werk.

Op de werkbank soms nog wel, maar ja dat gaat vaak niet op omdat de koppeling toch altijd op een plek zit waar je niet fatsoenlijk bij kan :D

De dremel is gemaakt voor precisiewerk, dus het is heel makkelijk om zonder beschadiging een ring in te slijpen.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door JantjeV8 »

Messing ringen kun je even uitgloeien met de brander. Ze worden dan weer wat zachter zodat je ze overnieuw kunt aanzetten. Er zijn ook ringen die zich in de buis insnijden. Dan valt vervangen toch niet mee. Met wat staalwol de oxidatie afschuren, zowel van de ring als in de zitting, uitgloeien en eigenlijk nooit geen problemen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Die dremel is een briljant idee! Ik heb in de schuur nog wat oude stukken liggen waarop ik dat eerst eens kan oefenen. Dank!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Luc6580
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Luc6580 »

Wanneer de knelring er niet af moet kan je die hergebruiken met enkele toeren teflon erover en dan normaal aanspannen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Ruuben »

Ik ben benieuwd of je vloerverwarming het al weer doet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Nog niet. Ik heb wel kans gezien vast te stellen dat er met de flow langs de thermostaat niets mis is, door een deel van de leidingen in tegenstroom door te spoelen en daarna via het ventiel op de verdeelunit een beetje af te tappen. Die werd toe wel goed warm. Ik vrees dat de pomp niet helemaal lekker is, maar omdat die op een onmogelijke manier zit ingebouwd heb ik fors tijd nodig om die los te halen en na te kijken. Misschien zondag...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door kockie »

Heb je al wel de schroef van de pomp losgedraaid om te kijken of ie nog wel draait? En evt een zetje gegeven? Of zit ie zo onmogelijk dat dat niet lukt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Ik kan 2 dingen niet plaatsen:

Als de pomp uitstaat, wordt de retour NIET warm.

Er zit geen mogelijkheid op om de flow tussen de aanvoer en retour (dat korte stukje horizontale leiding met dat boutje erop) te beïnvloeden.

Ofwel: Je hebt een open verbinding tussen je warme aanvoer en de koude retour. En toch wordt de retour niet warm. En het ligt niet aan de thermostaatknop.

En de leiding is bloedheet tot de thermostaatknop.

Mijns inziens klopt dan 1 van deze beweringen niet.

Als je leiding bloedheet wordt tot aan de thermostaatknop, en deze heeft een ruime doorgang, dan moet er (als de pomp uitstaat) iets erna ook bloedheet worden! Of je retour, of je vloerverwarmingsslangen. Is dat niet zo, dan klopt het niet dat de thermostaatknop een ruime vrije doorgang heeft. Werkt de voeler dan wel goed? Is het "slangetje" van de voeler naar de thermostaatknop wel goed?

Of 2 + 2 = 5 ?
Plaats reactie