Vloerverwarming wordt niet warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Na jarenlang probleemloos gewerkt te hebben 'wil' de vloerverwarming niet meer wat ik wil: warm worden. Uiterst hinderlijk maar vervelender nog: ik heb geen flets idee waarom niet...

Sinds ik enkele jaren geleden mijn op hout gestookte fornuis heb aangesloten op de bestaande CV installatie bestaan de warmtegebruikers uit drie groepen: diverse radiatoren (vooral boven, maar ook nog twee in werkkamer en badkamer op de b.g.) en twee groepen vloerverwarming, een voor en een achter. Beide groepen bestaan uit een verdeler met vier slangen. Op elke verdeler zit een eigen pomp. Dit alles heeft enkele jaren goed gewerkt en ik heb niets aan die delen van het systeem veranderd. Vorig jaar had ik al wat problemen met de vv achter, die nauwelijks warm werd. Omdat de bijbehorende delen van de vloer minder gebruikt worden dan voor en ik nog genoeg andere dingen te doen had heb ik er geen (priori)tijd aan gegeven. Nu het stookseizoen weer is begonnen merk ik dat de vv voor nu hetzelfde euvel heeft. Of het toeval is of dat beide problemen dezelfde oorzaak hebben? Geen flets idee. De radiatoren worden (wanneer ik de thermostaatkranen vragend zet) wel gewoon warm.

De aanvoerleiding naar de vv verdelers wordt goed warm tot heet, er moet dus water stromen. Wonderlijk genoeg houdt het daarna op. De verdeler zelf wordt niet of nauwelijks warm en ook de vloerbuizen niet. Evenmin wordt de retourleiding warm. Waar de warmte verder blijft is me een volslagen raadsel. De pompen draaien (net aan hoorbaar) wel dus daar hoef ik ook niet aan te twijfelen. De thermostaatkraan van de pomp staat in de hoogste stand en de restricties in de retourleidingen helemaal open. De verdeler voor uit 2012 zit zeer krap ingebouwd in het hokje naast mijn buffervat.
VV achter.jpg
De verdeler achter (dateert uit 1988) heb ik tijdelijk afgekoppeld en ik heb een van de vloerbuizen doorgespoeld met kraanwater om te zien of die soms verstopt zou zitten. De doorstroming blijkt ook na al die jaren nog prima. In eerste instantie kwam er wel koffie-met-melk-kleurig water uit maar daarin zaten verder nauwelijks harde stukjes. Ik heb een emmer vol een paar uur laten bezinken maar trof daarin geen noemenswaardige hoeveelheid slib of metaaldeeltjes aan. Ik denk dus niet dat er ergens verstoppingen zitten in de slangen of de verdelers.

Probleem is nu dat ik met het fornuis wel een tijdlang de woonkamer en keuken kan warm houden maar het buffervat kan daarna zoals gebruikelijk 's nachts en 's ochtends zijn warmte niet of nauwelijks kwijt, in ieder geval niet waar ik het hebben wil. Daardoor raakt het buffer uiteindelijk vol en kan het fornuis zijn vermogen ook al niet meer kwijt en gaat aan de kook.

Is er iemand hier die ervaring heeft met vloerverwarmingsproblemen, een mogelijke oorzaak kan aangeven die ik over het hoofd gezien kan hebben of een oplossing kan aandragen? GRAAG!!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Die dikke korte horizontale leiding, die van je retour naar je aanvoer loopt, waar een soort bout opzit, zou je eens zo ver als het kan dicht moeten draaien.

Je heb namelijk kans dat je vloerverwarmingspomp niet hard aan je warme aanvoerleiding zuigt, maar bijna al zijn water uit je retour trekt.

Probeer die eens dicht(er) te draaien en voel of meet met een IR thermometer of het effect heeft. Het is logisch dat hij daar gelijk niet meer heel warm is, maar je moet in die horizontale en in die vertikale(naar je pomp toe) toch zeker wel een temp verschil meten van 10 graden!

De warme komt er daar namelijk bij.

Hoe dichter je die kraan draait, des te meer zal het verschil oplopen! Zo kan je hem "afstellen".
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

Dat had ik al geprobeerd, helaas zonder resultaat. Op de andere verdeler zit niet eens zo'n shunt...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Ruuben »

Ik zie een thermostaatvoeler, maar hoe beïnvloed die de warmwatermenging?
Dat een pomp lijkt te pruttelen betekent niet dat er daadwerkelijk ook flow gegenereerd wordt. Heeft de pomp elke week wel gedraaid het niet-stookseizoen? Ik zet mijn geld op je pomp. Waarschijnlijk ook al op leeftijd?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door mro »

Is ook mijn eerste idee; zeker dat de pomp draait en niet gewoon wat staat te zoemen?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Maar als je pomp niet draait of geen flow weet te creëren dan wordt je retour heel warm.

Dan zit het denk ik toch in je thermostaatknop die je niet op de foto ziet maar er vlak boven zit?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door martijn1984 »

Even de thermostaat knop eraf en induwen met de achterkant van een schroevendraaier.
Vaak ook hoorbaar aan het stromingsgeluid.
Als je pomp stuk is of tegen een luchtbel drukt , word je retour warm.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

De retour wordt NIET warm. De pomp op de foto is inderdaad al op leeftijd maar die andere nog niet en ze hebben beiden hetzelfde euvel. Het is helaas niet zo'n simpel klusje om wat om te bouwen. Het hele systeem (incl buffervat met 1000 L) moet dan drukloos gemaakt worden en grotendeels leeglopen. Thermostaatkranen zijn goed gangbaar, dat had ik ook al uitgeprobeerd.

Ik heb toevallig nog een nieuwe pomp liggen, ik was al van plan om de oude te vervangen. Nu nog tijd vinden...

Nog een vraagje van een leek als verwarmingsmonteur: knelringen kan je niet lekker hergebruiken. Wanneer ik de buizen waar ze op zitten gekneld wil hergebruiken kan ik er geen stuk afzagen. Is er een betrouwbare manier om de oude knelringen los te krijgen zodanig dat op dezelfde plek een nieuwe gebruikt kan worden?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door ritsaert snijder »

Paul,
* er is wel een tooltje om de knelringen er af te halen maar dat is niet bedoelt om de knelringen opnieuw te gebruiken, je vervormt de ringen en daardoor zijn ze moeilijk te herbruiken. Een knelkoppeling losmaken en daarna weer gebruiken lukt vaak wel...maar niet altijd.
* als het niet de pomp is dan denk ik aan luchtbellen, je kan er eventueel de waterleiding er op zetten. Je kan er ook een spirovent luchtafscheider tussen zetten.
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

En als je de pomp uitzet? Wordt je retour dan wel warm/heet? En hoe snel?

Dan kan je zien/merken of je een beetje flow hebt...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zou toch graag eens met een IR thermometer in de rondte willen meten. Vaak heel verhelderend.
Weet je niet iemand in je kennissenkring met een Caterpillar telefoon met flir warmtebeeldcamera?

Dat werkt zo super!

Anders schaf je er zelf 1 aan :-)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door hanskraayeveld »

Mijn broer heeft er 1. Zie foto.
Bijlagen
IMG-20170930-WA0005 (2).jpg
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door martijn1984 »

Regel of huur een vriesaparaat.
Heb ik ook gedaan bij het vervangen vd pomp.
Niks geen gesmeer , ideaal.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door dormos »

Nog een vraagje van een leek als verwarmingsmonteur: knelringen kan je niet lekker hergebruiken. Wanneer ik de buizen waar ze op zitten gekneld wil hergebruiken kan ik er geen stuk afzagen. Is er een betrouwbare manier om de oude knelringen los te krijgen zodanig dat op dezelfde plek een nieuwe gebruikt kan worden?
Met beleid rondom op de buitendiameter van de knelring kloppen met een hamer of het handvat van een schroevendraaier.
Ring komt dan weer wat ruimer te zitten en kan van de leiding afgeschoven worden.
Denk zelfs dat hergebruik geen probleem hoeft te zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Bericht door Paul Joosten »

IR camera krijg ik binnenkort in bruikleen maar de temperatuurverschillen zijn ook gewoon met de hand ruim voldoende voelbaar.

Het is niet de bedoeling de knelbandjes te hergebruiken maar de oude eraf te halen zonder de buis af te zagen zodat er een nieuwe op dezelfde plaats teruggezet kan worden. Ik krijg echter de oude er niet af zonder de buis teveel te beschadigen. Wat voor tooltje is dat dan? Andere tips?

De retour wordt helemaal niet warm, ongeacht of de pomp aan of uit staat. Dat vind ik nog het meest onbegrijpelijk. Hoe kan de ingang zo heet worden dat je je hand er nauwelijks meer tegenaan durft te houden en daarachter NIETS meer zelfs maar goed lauw wordt? Voor het eerste is toch flow nodig maar waar blijft die warmte dan??? Dit fenomeen deed zich vorig jaar al bij de oude vloerverwarming voor en nu bij de nieuwere net zo.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie