waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
anna007
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2008, 16:50

waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door anna007 »

Als ik dit forum doorlees op de berichten, valt me op dat veel mensen erover denken een bergkachel aan te schaffen of dit reeds hebben gedaan.
Zelf zijn we ons ook aan het orienteren op een goede houtkachel die veel stralingswarmte afgeeft en we raakten erg gecharmeerd van de leemkachels die we op internet zagen en door de verhalen die eigenaren ervan vertellen.
Wat is voor de eigenaren van een bergkachel de reden om deze betonnen kachel te kiezen en niet een leemkachel?
Ik vroeg het me zo af.

Zijn het de kosten, of zijn er andere redenen?

Groet,
Anna
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door mark »

Hoi Anna,

Wij kozen voor onze tichelkachel vanwege zijn grote en prijs. We hadden toen niet zo'n grote huiskamer. Hadden toen advies gekregen om de grote van een finoven(kleinste model) uit te zetten en een wit laken er om heen te spannen. Hier uit bleek dat de kamer toen wel erg klein werd. Nog een voordeel dat we later als we weer gespaard hadden konden we makkelijk de tigchel uit breiden met een warmtewisselaar. Deze is namelijk later gewoon weer uit elkaar te halen. De Bergkachel kende ik toen nog niet maar is zeker ook een mooie en goede natuur verwarmer.
Uiteindelijk geven ze de zelfde heerlijk stralings warmte zowel de finoven(met leemen stuclaag) en charmote betonen kachels.

Groet Mark
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door peterberg »

anna007 schreef:
Zijn het de kosten, of zijn er andere redenen?Anna
Kosten is een reden om een bergkachel te nemen.
Maar ook verhuisbaar, uitbreidbaar, gladde buitenzijde en snelle opbouw kunnen redenen zijn om er zo een te nemen. Het industrieel ogende uiterlijk spreekt misschien niet iedereen aan, kan ik me voorstellen.
Om de kosten nog verder te drukken is een binnenwerk kopen en er zelf een mantel van leeemstenen (of baksteen) omheen metselen een optie.
Leemkachels bestaan zeker niet alleen uit leem, minstens de delen die direct met vuur in aanraking komen moeten van vuurvaste materialen zijn gemaakt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door Pigion »

@ana007
Wij zijn begonnen aan het bouwen van een FinOven36 van Tigchelaar. De FO36 kan geleverd worden met verschillende dieptes. De "onze" wordt 135 breed, 69 cm diep en kamerhoog. We waren gebonden aan deze breedt om de lelijke plek van de ex-openhaard in het schoonmetselwerk af te dekken. Voor de diepte kan je kiezen binnen bepaalde grenzen. De diepte wordt door modules van 6 cm bepaald. Ik heb het binnenwerk gekocht en doe de rest (buitenmantel en warmtebank) zelf. Tevens heb ik zelf een rvs warmtewisselaar ontworpen en gemaakt in het bovenste deel van de FO met 6 stijgpijpen in de achterwand. Aan de waterzijde wordt de FO aangesloten in de retour van de CV met 1" en 28 mm pijp en 3-wegkogelkraan. Het CV systeem is groot genoeg om de warmte te kunnen opnemen. Het laswerk heb ik laten doen. De buitenmantel wordt van betonsteen, gemetseld met leem. Ook de afwerking wordt 2 cm stuckwerk met leem. Alles met elkaar een behoorlijk project, doch heb daar de tijd voor.
Het wordt natuurlijk wel een grote kachel in de kamer, doch daar hebben we de ruimte voor. Het niet "verhuisbaar" zijn van de kachel was voor ons geen punt. Ik denk dat er trouwens ook maar weinig "Berkkachels" zullen worden verplaatst.
Vr. gr.
Pigion
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door gerard »

Hallo Anna,

Ik bezit geen Berg- en ook geen leemkachel, toch even een reaktie.
De betonnen kachels zoals de Tichel- en de Bergkachel (in ieder geval het originele type) hebben een grondoppervlak van 70x70 cm. Leemkachels zullen altijd behoorlijk breder zijn (en bij gelijke hoogte ook zwaarder). Ik vermoed dan ook dat de afmetingen van de kachels vaak van doorslaggevende betekenis zijn bij de keuze.
Nederlanders zijn (nog) niet gewend aan die "bakbeesten" van leemkachels. Daarbij is bij onze woningbouw geen rekening gehouden met dit soort verwarming, en moet je er dus plaats voor hebben/maken. Mogelijk dat ons gematigde klimaat t.o.v. Scandinavië ook een afweging is. Je kunt met de sneller reagerende "betonkachels" dus ook sneller inspringen op temperatuurschommelingen. In ons landje met soms een paar dagen strenge vorst gevolgd door dooi, kan dat handig zijn. Maar bij gelijkte hoogte zul je een leemkachel, door de grotere massa (warmteopslag), minder vaak hoeven te voeren, en dat kan ook zijn voordelen hebben...

Gerard
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Re: waarom zoveel bergkachels en weinig leemkachels?

Bericht door bartje »

Ik ben zojuist begonnen met de voorbereidingen voor een leemkachel van Vuurmeesters.nl. Die voorbereidingen zijn in mijn geval een houten vloer openmaken, fundering aanbrengen en een gat (140 bij 120cm) tussen twee kamers maken om de stralingswarmte ook de andere kamer in te krijgen. Een leemkachel is super flexibel, wij bouwen er een in een soort lensvorm met daaraan een bank met zandsteen bovenkant.
geen geld wel plannen en hoop
Plaats reactie