primaire secondaire lucht verhoudingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60

primaire secondaire lucht verhoudingen

Bericht door keesijp60 » 30 okt 2017, 13:22

Beste allemaal

Ik heb nu een gewone stalen kachel waar ik naverbranding in heb gebouwd en raamwash die ook dient als lucht toevoer, heb dus eigenlijk
drie inlaten, waarvan de bovenste bestaat uit drie buizen doe worden heet gestookt voor naverbranding.

Heeft iemand een idee hoe de verhoudingen moeten zijn, en is de primaire nodig na opwarmen? brand ook met dichte inlaten omdat natuurlijk
langs het raam lucht komt, enigzins voor verwarmt.

Ik stel de vraag omdat met wat dikkere houtblokken het niet zo goed gaat, wel beter met primaire luchttoevoer weer wat open.

Misschien eens van een oude lambda sensor van een auto een zuurstof rest meter maken om te kijken wat er gebeurd.

Alvast bedankt

kees
Bijlagen
DSCN2633.JPG
DSCN2654.JPG

JantjeV8

Re: primaire secondaire lucht verhoudingen

Bericht door JantjeV8 » 31 okt 2017, 07:35

Je maakt ons erg nieuwsgierig, je zou wat meer info moeten plaatsen. Schema, foto's of een bouwtekening o.i.d.

Erikvr

Re: primaire secondaire lucht verhoudingen

Bericht door Erikvr » 01 nov 2017, 08:52

Wat voor kachel is het?
De dikke blokken kunnen misschien nog te nat zijn. Bij een warme kachel kan de primaire lucht inderdaad dicht. Een naverbranding werkt alleen goed als de kachelverbranding een hoge temperatuur kan krijgen , bv doordat de vuurkamer geïsoleerd is met vermiculietplaten. Bij een te lage verbrandingstemperatuur zullen volgens mij de naverbrandingsbuizen alleen maar koelend werken. Het aantal gaatjes op de foto lijkt mij aan de ruime kant, probeer het eens met de helft dicht. In mijn 6 KW kachel zitten bv maar 8 naverbrandingsgaten.
groet,
Erik

Plaats reactie