Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

Van 5 tot 19 oktober ben ik weer in Montana geweest, waar het derde Rocket Mass Heater Innovators Event werd gehouden. Daar heb ik weer wat nieuws in elkaar gedraaid waar veel positieve reacties op kwamen.
Uiteraard heb ik wel stiekum van te voren thuis het een en ander uitgeprobeerd. Het idee is een vervolg van de riser en poort die onder 45 graden stond en geïnspireerd door Brian Livelsberger die naar aanleiding daarvan een horizontaal liggende riser heeft geprobeerd. Vanaf nu kan ik beter het ding omschrijven als een grote dubbele schoenendoos, bestaande uit een vuurkamer en een vuurtunnel er bovenop.
Aanvankelijk heb ik het ding bij mij in de tuin opgebouwd, in augustus en september heb ik 6 verschillende layouts geprobeerd en 8 verschillende secundaire lucht inlaten.

Afbeelding

Om goed te begrijpen hoe het ding in elkaar zit: de poort bevindt zich hier niet meer in de achterwand maar in het plafond van de vuurkamer. Eigenlijk lijkt het er op of de riser met poort en al van de achterkant af is gepakt en bovenop de vuurkamer is gelegd. Het wezenlijke kenmerk van de batchrocket is de 90 graden richting verandering die direct achter de poort begint. Die is er nog steeds, de tunnel wijst nu terug naar de deur opening van de vuurkamer. In de voorkant van zowel de vuurkamer als de tunnel heb ik een ruitje geplaatst (neoceram) zodat ik goed kon zien wat er daarbinnen gebeurde. Voor de duidelijkheid een paar korte videos.





De tweede heeft een vierkante tunnel en lijkt niet zo mooi een dubbele vortex te vormen maar geeft de beste resultaten met de Testo. Waarschijnlijk komt dat omdat het patroon heel chaotisch is met allerlei kleine vertices aan de randen. De hele vuur fontein blijft ook niet echt op een plaats maar beweegt van voor naar achter en van links naar rechts. Tegelijkertijd speelt het schouwspel zich af in het achterste deel van de tunnel terwijl de uitgang zich minder dan 10 cm er vanaf bevindt.

In Montana heb ik het ding met wat kleine wijzigingen opgebouwd uit isolerende vuurvaste stenen. Aanvankelijk afgedekt met dezelfde stenen en zonder glas in de voorkant. De volgende dag bleek dat er ergens op een verscholen plekje een aantal kleine Neoceram ruitjes lagen die ik heb gebruikt voor de voorkant van de vuurkamer en tunnel maar, heel belangrijk, ook voor de bovenkant. Dit laatste om te testen of het ding goed bleef functioneren terwijl er op de bovenkant een pannetje water aan de kook kwam. De volgende video is in deze configuratie opgebouwd en is dus uitermate geschikt voor een fornuis(je).



Zoals te zien is brandt het ding helder en volledig rookloos. Het geluid bij deze video is een beetje rommelig maar het was te grappig om het geluid te vervangen door een of ander dom muziekje. Tomás, een van de deelnemers aan het evenement bleef tot 01:00 uur op om het ding voortdurend bij te laden, om te zien of er wat zou veranderen in het gedrag. Nadat het prototype in totaal 6 uur in bedrijf te zijn geweest bezwoer de tester dat hij geen verandering had kunnen constateren. Als hij brandstof bij laadde terwijl er geen vlam meer in de poort was dan volgden er 2 of 3 minuten met wat rook waarna hetzelfde patroon van vlammen weer werd opgepakt. Daar leerde deze man van dat hij eerder moest bijladen en dan bleef de rook volledig achterwege.
Hier nog een video in het donker:



En om duidelijk te maken hoe het ding er uit zag: de links naar nog een paar videos die door iemand anders zijn gemaakt en op Facebook zijn gepost.

https://www.facebook.com/attiliocesareg ... 755916241/

https://www.facebook.com/attiliocesareg ... 716370253/

Geen idee hoe ik deze moet laten openen in een apart venster, iemand die dat weet?

Niet alle configuraties heb ik thuis in de tuin gebouwd, ik heb ook mallen gemaakt en een paar stukken gegoten. In mijn werkplaats ingebouwd in twee olievaten zodat ik ook kon testen met het ding aan een schoorsteen gekoppeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ligt voor de hand dat er een heleboel vragen gaan komen hoe het ding in elkaar zit en wat de afmetingen zijn. Daarom hier wat maten en een plaatje.

Alle maten in millimeters, gemeten aan de binnenkant.
Vuurkamer 511 diep, 294 hoog en 200 breed.
Tunnel 460 diep, 170 breed en 180 high.
Poort 176 diep, 64 breed.
Floor channel 50x38x2.5, eindigend halfway in the diepte van de poort. Het origineel thuis met de beste resultaten gebruikte een buis van 60x40x2.

Afbeelding

Ik moet hier wel benadrukken dat de meeste maten gedicteerd zijn door het formaat van de stenen. In Nederland zijn ze kleiner waardoor er voor een andere layout gekozen moet worden of ander materiaal zoals chamotte platen als je zelf wilt bouwen. Gebruik voor het overige het patroon zoals in de SketchUp 8 tekening die hier beschikbaar is.

Ik ben nog een paar (4) dagen beschikbaar voor vragen, dan ben ik weer weg, dit keer naar Mallorca. Niet voor vakantie maar om een workshop te leiden waar een batch box rocket mass heater gebouwd gaat worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door martijn1984 »

Geweldig zeg !

Zijn de maten van je thuis model in verhouding met een bestaande batch box? Bijv 177.
En het vierkante gat , de uitgang voor de schoorsteen , of in jouw geval de bell in , welke maat gebruikte je hier voor?

Is er ook nog studie geweest naar het model waar de riser niet op , maar naast de vuurkamer ligt?

Het hele plaatje is wel weer een innovatie voor een compleet lagere kachel , je hoeft minder de hoogte in , een zeer mooi fornuis.

Complimenten!
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door WillemLimmen »

Zo Peter! Dat is mooi simpel te bouwen!

Twee vragen;

- kun je de gemeten waarden van de testo nog plaatsen?
- uitgaande van de inhoud en een soortelijke massa van hout (700kg) een vulling van 50%, kom ik al op een vermogen van ca. 40 kw. Is het ding schaalbaar of gewoonweg minder vulling voor minder vermogen?

Groeten en succes!

Willem
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door kockie »

Als ik goed begrijp kun je koken op de bovenkant van de heat "riser"? (Burntunnel/geefhetbeestjemaareennaam). Dat is wel een hele mooie vinding....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door martijn1984 »

Ja Kockie , volgens mij is het een Rocket Miele haha
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

martijn1984 schreef:Zijn de maten van je thuis model in verhouding met een bestaande batch box? Bijv 177.
Nee, alles wijkt een beetje af, de spreadsheet klopt niet voor deze.
martijn1984 schreef:En het vierkante gat , de uitgang voor de schoorsteen , of in jouw geval de bell in , welke maat gebruikte je hier voor?
150 mm vierkant, gelijk aan de schoorsteen die ik gebruik.
martijn1984 schreef:Is er ook nog studie geweest naar het model waar de riser niet op , maar naast de vuurkamer ligt?
Ja, zie de link naar Brian Livelsberger in het begin van de eerste post.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door incus »

Dat ziet er goed uit Peter!

Naar zo iets was ik op zoek. Mooi dat je het verder uitgezocht hebt, dit geeft weer veel extra mogelijkheden.
Ook perfect dat je er direct een sketchup tekening bijleverd, dat geeft veel duidelijkheid.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

WillemLimmen schreef:- kun je de gemeten waarden van de testo nog plaatsen?
Gaat nog gebeuren, als ik weer thuis ben komt ook de tekening van het fornuisje er bij.
WillemLimmen schreef:- uitgaande van de inhoud en een soortelijke massa van hout (700kg) een vulling van 50%, kom ik al op een vermogen van ca. 40 kw. Is het ding schaalbaar of gewoonweg minder vulling voor minder vermogen?
Je kunt het ding nooit helemaal volstoppen dus kom je hooguit op de helft. Het is nog niet geprobeerd of het ding schaalbaar is maar ik vermoed van wel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Als ik goed begrijp kun je koken op de bovenkant van de heat "riser"?
Jazeker, dat gaat heel vlotjes. Het was een van de dingen die ik wilde uitproberen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Pietje »

peterberg schreef:Geen idee hoe ik deze moet laten openen in een apart venster, iemand die dat weet?
Een "lezer" kan openen in een apart venster door met rechts op de link te klikken en te kiezen voor "openen in nieuw venster". Maar het forum kan dat ook standaard zo doen. Dat is geen gebruikers-instelling, dus ik vermoed dat Kockie dat in de admin-omgeving kan instellen. (En ik zou het ook wel fijn vinden als linkjes standaard in een nieuw venster terecht komen... :fff )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

martijn1984 schreef:Ja Kockie , volgens mij is het een Rocket Miele haha
Dit is het ontwerp van het fornuisje dat er uit voortkwam, twee en ene halve dag hard werken. Het is niet afgemaakt omdat de schoorsteen niet op tijd aangelegd was. Het was het plan om de deur te maken van een Pirex deksel die wat achterover leunt. De bovenkant is het zwarte glas van een inductie kookplaat die ik zelf op maat heb gezaagd met een watergekoelde steenzaag machine. Er is een SketchUp tekening van die ik van plan ben bij te werken zodra ik weer terug ben, die tekening kan ik hier ook posten. Tenminste, voor zover iemand er belangstelling voor heeft en er niet maar wat om gelachen wordt want dan krijgt niemand hem hahaha.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Pietje »

Peter, dat kleine schoorsteentje, niet geisoleerd, genereert die nog extra trek, of kan het ook zonder deze schoorsteen? En is de trek voldoende om zonder schoorsteen meteen een bell te vullen? Ik kan me amper voorstellen dat zo'n kleine (vertikaal gezien dan) riser zo veel trek genereert. Maar misschien is de riser in de batchbox-serie alleen zo hoog om vlammen voldoende tijd en ruimte te geven goed te verbranden, en dat het voor de trek helemaal niet nodig is.

Boeiende ontwikkeling!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door martijn1984 »

peterberg schreef:
martijn1984 schreef:Ja Kockie , volgens mij is het een Rocket Miele haha
Dit is het ontwerp van het fornuisje dat er uit voortkwam, twee en ene halve dag hard werken. Het is niet afgemaakt omdat de schoorsteen niet op tijd aangelegd was. Het was het plan om de deur te maken van een Pirex deksel die wat achterover leunt. De bovenkant is het zwarte glas van een inductie kookplaat die ik zelf op maat heb gezaagd met een watergekoelde steenzaag machine. Er is een SketchUp tekening van die ik van plan ben bij te werken zodra ik weer terug ben, die tekening kan ik hier ook posten. Tenminste, voor zover iemand er belangstelling voor heeft en er niet maar wat om gelachen wordt want dan krijgt niemand hem hahaha.
Ik lach er zeker niet om , ik vind het een prachtig ding!
Er zal zeker belangstelling zijn voor de sketch up.

Ik vind de shoebox mooi compact en simpel.
Ik zoek nog een goede basis voor een hottub project , hiermee kun je veel
lager bouwen als traditioneel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door kockie »

Pietje schreef:
peterberg schreef: dus ik vermoed dat Kockie dat in de admin-omgeving kan instellen.

Helaas, zonder een hoop gerommel in de code lukt dat niet. Dat gerommel moet na iedere update opnieuw, of stuurt zelfs een update in de war.... Toch maar eens tijd en lef zoeken om de sprong te maken naar een nieuwe software versie.... Iemand nog tijd over?

@Peterberg: laat ze maar lachen, ik ben onder de indruk van je vernuft en drang om door te gaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Lieve »

Dit gaan wij bouwen, de stenen liggen klaar.
Kom maar op met die tekening.
Dank je Peter.
Plaats reactie